Bygger ett trädäck på en sedan tidigare befintlig, murad/gjuten altan. Allt lutar hit och dit, har inte fäst min konstruktion i husfoten, utan i detta läge är det helt fristående.
Funderar på om jag bör förankra konstruktionen i den gamla grunden, eller om jag kan känna mig trygg med att det står kvar på plats av egentyngd och friktion. Ska ju inte göra glidtacklingar uppe på däcket.
Funderar på om jag bör förankra konstruktionen i den gamla grunden, eller om jag kan känna mig trygg med att det står kvar på plats av egentyngd och friktion. Ska ju inte göra glidtacklingar uppe på däcket.
nä orolig är jag inte direkt. Hade först inte tänkt fixera det. Men tänkte att det är lättast att tänka en gång extra och eventuellt fixera det nu innan jag skruvar fast trallen.T Testarn skrev:
Nog för att grunden trädäcket står på sluttar, men där kommer vara runt 40 stödpunkter så det blir stabilt och många friktionspunkter.
Bästa svaret
Den viktigaste frågan är din (eller partnerns) känsla för det.
Med 40 friktionspunkter och sådär låg kommer den ligga helt still även om ni anordnar dansbandsfest på den.
Dvs är du nöjd, slutför bygget som du tänkt.
Känner du eller någon i omgivningen minsta oro, dra i ett par bultar i betongen och fäst med vinkeljärn.
Låg kostnad och lite arbete just nu för att få slut på funderingar, men lika nödvändigt som stödhjul på en trehjuling.
Med 40 friktionspunkter och sådär låg kommer den ligga helt still även om ni anordnar dansbandsfest på den.
Dvs är du nöjd, slutför bygget som du tänkt.
Känner du eller någon i omgivningen minsta oro, dra i ett par bultar i betongen och fäst med vinkeljärn.
Låg kostnad och lite arbete just nu för att få slut på funderingar, men lika nödvändigt som stödhjul på en trehjuling.
Klicka här för att svara