3 403 461 läst · 18 291 svar
3403k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 153 inlägg
Ordnat en av två arbetsbänkar i hobbyrummet..
Fick äntligen upp det "riktiga" skruvstädet...
Edit; nu ska det bara dit en plåt ovanpå och ett vinkeljärn som skyddar kanten...
Fick äntligen upp det "riktiga" skruvstädet...
Edit; nu ska det bara dit en plåt ovanpå och ett vinkeljärn som skyddar kanten...
Rensat en golvbrunn i källarduschen. Jag är mäkta stolt över att jag lyckades lossa renspluggen i gjutjärnsvattenlåset utan att förstöra något. Den har inte skruvats på iaf de senaste 25 åren. Liten körnare och sedan en grövre spetsmejsel för att knacka upp den med hammaren.
Vid en renovering på 80-talet lades det in golvvärme och en ny betäckning lades uppepå den gamla golvbrunnen. Borde nog byta det där något år...
/Höghus
Vid en renovering på 80-talet lades det in golvvärme och en ny betäckning lades uppepå den gamla golvbrunnen. Borde nog byta det där något år...
/Höghus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När vi fick våra rör spolade och filmade samt, till slut frästa så borrade firman bort hela pluggen för att komma in med slangar och verktyg. Sen sattes gummilock i hålet.Höghus skrev:Rensat en golvbrunn i källarduschen. Jag är mäkta stolt över att jag lyckades lossa renspluggen i gjutjärnsvattenlåset utan att förstöra något. Den har inte skruvats på iaf de senaste 25 åren. Liten körnare och sedan en grövre spetsmejsel för att knacka upp den med hammaren.
/Höghus
[bild]
Tror det hade varit omöjligt att öppna de pluggar som satt då de var över femtio år gamla.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 895 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 895 inlägg
Fredag morgon
Fredag strax innan lunch
Kontoret för mötet som var bokat över fredag lunch, körde utan kamera på teams…
Lördag eftermiddag - inklusive att gräva för och lägga ner ett rör under planen ung. Där grävaren står samt förlänga det rör som man ser i framkant av denna bild
Hade inte varit möjligt på den här tiden med mina förmågor utan hjälp av min granne - mycket uppskattat
Sen växlade fokus till att gå Igenom en annan grannes rundpadda jag skulle låna, förra gången han lånat ut den (ej till mig) fick han tillbaka den med kommentaren att den inte gick längre (har lite svårt att förstå hur man kan lämna tillbaka så men kanske tog han hyra av den personen). Eftersom den stått orörd sen dessa gav det mig en chans att kanske kunna lämna tillbaka något i markant bättre skick än när jag hämtade det.
Efter lite grundläggande felsökning kunde jag konstatera att även om tanken var full ända upp till kanten kan inte ens en hondamotor köra på vatten - för det var nämligen vad tanken var full av - högst oklart hur det gick till… så det blev tömning och uttorkning av tank, såg oförskämt orostig ut, kanske för att den verkligen var full med vatten… vidare till förgasare som jag plockade isär och rengjorde munstycken / passager och emulsionsröret (eller vad det nu heter på svenska). Efter att ha plockat ihop allt - på klassiskt hondamanér behövdes enbart en 10mm nyckel och en skruvmejsel till munstyckena var det dags för provstart.
Startade utan knorr på första rycket, tyvärr var klockan lite mycket så att jämna av och ta bort sista materialet blir söndagens uppgift
/U
Logga in
Skapa konto
Fredag strax innan lunch
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kontoret för mötet som var bokat över fredag lunch, körde utan kamera på teams…
Logga in
Skapa konto
Lördag eftermiddag - inklusive att gräva för och lägga ner ett rör under planen ung. Där grävaren står samt förlänga det rör som man ser i framkant av denna bild
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hade inte varit möjligt på den här tiden med mina förmågor utan hjälp av min granne - mycket uppskattat
Sen växlade fokus till att gå Igenom en annan grannes rundpadda jag skulle låna, förra gången han lånat ut den (ej till mig) fick han tillbaka den med kommentaren att den inte gick längre (har lite svårt att förstå hur man kan lämna tillbaka så men kanske tog han hyra av den personen). Eftersom den stått orörd sen dessa gav det mig en chans att kanske kunna lämna tillbaka något i markant bättre skick än när jag hämtade det.
Efter lite grundläggande felsökning kunde jag konstatera att även om tanken var full ända upp till kanten kan inte ens en hondamotor köra på vatten - för det var nämligen vad tanken var full av - högst oklart hur det gick till… så det blev tömning och uttorkning av tank, såg oförskämt orostig ut, kanske för att den verkligen var full med vatten… vidare till förgasare som jag plockade isär och rengjorde munstycken / passager och emulsionsröret (eller vad det nu heter på svenska). Efter att ha plockat ihop allt - på klassiskt hondamanér behövdes enbart en 10mm nyckel och en skruvmejsel till munstyckena var det dags för provstart.
Startade utan knorr på första rycket, tyvärr var klockan lite mycket så att jämna av och ta bort sista materialet blir söndagens uppgift
/U
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 895 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 895 inlägg
Och här slutade jag idag
Vi hade paus under lunchen för att ta en tur med båten, hoppas den får plats när det kommer upp om några veckor…
/U
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi hade paus under lunchen för att ta en tur med båten, hoppas den får plats när det kommer upp om några veckor…
/U
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 219 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 219 inlägg
Vi valde en vitpigmenterad hårdvaxolja, tror det var Herdins. Lutade golvet innan. Blev väldigt mjukt och fint att gå på. Matt och inte lika kallt om tassarna som de lackade golven vi har i övriga huset. Står emot smuts bra också.mexitegel skrev:
Härligt 🙂mexitegel skrev:
Jag skulle vilja slipa o lacka min parkett (Tarkett) men vet inte om den är slipningsbar, har en bunt överblivna längst, längst in på en hylla i garaget, ska rota fram de nån dag och kolla tjockleken.
Nästa problem är att jag har genomgående golv i hela huset, t.o.m in i klädkammaren, tröskel finns bara till badrummet, så jag måsta slipa och lacka allt samtidigt.
Verktygstokig
· Halland
· 7 570 inlägg
Nejdå, du bara gör ett av rummen...som tidigare ägare gjort i vårt hus..kolla vad tjusigt det.blir..Isakare skrev:Härligt 🙂
Jag skulle vilja slipa o lacka min parkett (Tarkett) men vet inte om den är slipningsbar, har en bunt överblivna längst, längst in på en hylla i garaget, ska rota fram de nån dag och kolla tjockleken.
Nästa problem är att jag har genomgående golv i hela huset, t.o.m in i klädkammaren, tröskel finns bara till badrummet, så jag måsta slipa och lacka allt samtidigt.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Tack för tips 👍. Ska kolla upp det, lacken vi kikade på tyckte jag var lite pricy men viktigt att golvet håller så gott det går när det är mjuk furu.pjgb skrev: