Ordnat en av två arbetsbänkar i hobbyrummet..
Fick äntligen upp det "riktiga" skruvstädet...

Edit; nu ska det bara dit en plåt ovanpå och ett vinkeljärn som skyddar kanten...

• En arbetsbänk med diverse verktyg och flaskor i ett hobbyrum, med ett fastmonterat blått och rött skruvstäd framtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En arbetsbänk i hobbyrummet med ett monterat skruvstäd av metall och några verktyg intill på träytan.
    Skapa konto
  • Gilla
hobbs och 10 till
  • Laddar…
Rensat en golvbrunn i källarduschen. Jag är mäkta stolt över att jag lyckades lossa renspluggen i gjutjärnsvattenlåset utan att förstöra något. Den har inte skruvats på iaf de senaste 25 åren. Liten körnare och sedan en grövre spetsmejsel för att knacka upp den med hammaren.
Vid en renovering på 80-talet lades det in golvvärme och en ny betäckning lades uppepå den gamla golvbrunnen. Borde nog byta det där något år...

/Höghus

Golvbrunn i källardusch med gjutjärnsvattenlås. Verktyg som hammare och spetsmejsel ligger bredvid. Golvvärme från 80-talet synlig.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
T
Höghus Höghus skrev:
Rensat en golvbrunn i källarduschen. Jag är mäkta stolt över att jag lyckades lossa renspluggen i gjutjärnsvattenlåset utan att förstöra något. Den har inte skruvats på iaf de senaste 25 åren. Liten körnare och sedan en grövre spetsmejsel för att knacka upp den med hammaren.
Vid en renovering på 80-talet lades det in golvvärme och en ny betäckning lades uppepå den gamla golvbrunnen. Borde nog byta det där något år...

/Höghus

[bild]
När vi fick våra rör spolade och filmade samt, till slut frästa så borrade firman bort hela pluggen för att komma in med slangar och verktyg. Sen sattes gummilock i hålet.

Tror det hade varit omöjligt att öppna de pluggar som satt då de var över femtio år gamla.

• Gilla
Höghus
  • Laddar…
Nästan gjort klart stommarna till ett par skrivbordshurtsar.
Två nästan färdiga stommar till skrivbordshurtsar av trä står upp och ned i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Klass0n och 25 till
  • Laddar…
Jättefina, du måste vara nöjd!

• Gilla
Hep
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Jättefina, du måste vara nöjd!
Än så länge går det bra. Det kommer ett par utmaningar som kan göra att de blir riktigt coola, eller så är det här sista gången jag nämner dem. Vi får se.

• Gilla
  • Älska
Putte G... och 6 till
  • Laddar…
ullberg
Fredag morgon
Grusat väg i skogsmiljö med grävd mark bredvid och täckt av plast; solbelyst med höstlöv.
Skapa konto

Fredag strax innan lunch
En hög med grus ligger på marken i en skogsmiljö, omgiven av träd och löv, med ett vitt skyddande täcke i bakgrunden.
Skapa konto

En stor hög med grus ligger bredvid ett rött hus med garageport, omgiven av träd och natur.
Skapa konto

Kontoret för mötet som var bokat över fredag lunch, körde utan kamera på teams…
Vy från grävmaskin i skogen med grusplan och vita presenningar, inifrån förarhytten med körspakar och grävmaskinsarm.
Skapa konto

Lördag eftermiddag - inklusive att gräva för och lägga ner ett rör under planen ung. Där grävaren står samt förlänga det rör som man ser i framkant av denna bild
Grävare på en nygrusad uppfart omgiven av träd, visar pågående markarbete med gruslagd yta.
Skapa konto

Grävmaskin och grusväg under arbete i skogsmiljö.
Skapa konto

Hade inte varit möjligt på den här tiden med mina förmågor utan hjälp av min granne - mycket uppskattat

Sen växlade fokus till att gå Igenom en annan grannes rundpadda jag skulle låna, förra gången han lånat ut den (ej till mig) fick han tillbaka den med kommentaren att den inte gick längre (har lite svårt att förstå hur man kan lämna tillbaka så men kanske tog han hyra av den personen). Eftersom den stått orörd sen dessa gav det mig en chans att kanske kunna lämna tillbaka något i markant bättre skick än när jag hämtade det.

Efter lite grundläggande felsökning kunde jag konstatera att även om tanken var full ända upp till kanten kan inte ens en hondamotor köra på vatten - för det var nämligen vad tanken var full av - högst oklart hur det gick till… så det blev tömning och uttorkning av tank, såg oförskämt orostig ut, kanske för att den verkligen var full med vatten… vidare till förgasare som jag plockade isär och rengjorde munstycken / passager och emulsionsröret (eller vad det nu heter på svenska). Efter att ha plockat ihop allt - på klassiskt hondamanér behövdes enbart en 10mm nyckel och en skruvmejsel till munstyckena var det dags för provstart.

Startade utan knorr på första rycket, tyvärr var klockan lite mycket så att jämna av och ta bort sista materialet blir söndagens uppgift

/U

Redigerat:
  • Gilla
MickeLarsson och 15 till
  • Laddar…
ullberg
Och här slutade jag idag
Orange grävmaskin står på en grusväg omgiven av skog, arbete verkar pågå.
Skapa konto

Gruslagd yta i skogen med en liten grävmaskin i bakgrunden, omgiven av träd och byggmaterial.
Skapa konto

Vi hade paus under lunchen för att ta en tur med båten, hoppas den får plats när det kommer upp om några veckor…

/U

• Gilla
Rickard.lj och 14 till
  • Laddar…
Vi har slipat golv i dagarna två. Hela slipmaskinsparken fick användas.

Nu ska vi bara lista ut lämplig behandling men det lutar åt vitpigmenterad lack.

Slipmaskiner på ett trägolv, redo för användning. Flera modeller synliga, inklusive en större för golvslipning.
Skapa konto

• Gilla
Rickard.lj och 9 till
  • Laddar…
S
mexitegel mexitegel skrev:

Nu ska vi bara lista ut lämplig behandling men det lutar åt vitpigmenterad lack.

[bild]
Takbyte, syllbyte?, kakelfogsbyte, trappgjutning och nu golvslip!! Mama mia. 😅

• Älska
mexitegel och 1 till
  • Laddar…

[bild]
Vi valde en vitpigmenterad hårdvaxolja, tror det var Herdins. Lutade golvet innan. Blev väldigt mjukt och fint att gå på. Matt och inte lika kallt om tassarna som de lackade golven vi har i övriga huset. Står emot smuts bra också.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…

[bild]
Härligt 🙂
Jag skulle vilja slipa o lacka min parkett (Tarkett) men vet inte om den är slipningsbar, har en bunt överblivna längst, längst in på en hylla i garaget, ska rota fram de nån dag och kolla tjockleken.
Nästa problem är att jag har genomgående golv i hela huset, t.o.m in i klädkammaren, tröskel finns bara till badrummet, så jag måsta slipa och lacka allt samtidigt.

• Gilla
trycklös och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Härligt 🙂
Jag skulle vilja slipa o lacka min parkett (Tarkett) men vet inte om den är slipningsbar, har en bunt överblivna längst, längst in på en hylla i garaget, ska rota fram de nån dag och kolla tjockleken.
Nästa problem är att jag har genomgående golv i hela huset, t.o.m in i klädkammaren, tröskel finns bara till badrummet, så jag måsta slipa och lacka allt samtidigt.
Nejdå, du bara gör ett av rummen...som tidigare ägare gjort i vårt hus..kolla vad tjusigt det.blir.. Renoverat golv med ljus träfinish och ryggsäck i hörnet.
Skapa konto

Redigerat:
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
MickeLarsson och 13 till
  • Laddar…
Dom gjorde ju iallafall en rak kant i övergången 😒

• Haha
mexitegel
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Vi valde en vitpigmenterad hårdvaxolja, tror det var Herdins. Lutade golvet innan. Blev väldigt mjukt och fint att gå på. Matt och inte lika kallt om tassarna som de lackade golven vi har i övriga huset. Står emot smuts bra också.
Tack för tips 👍. Ska kolla upp det, lacken vi kikade på tyckte jag var lite pricy men viktigt att golvet håller så gott det går när det är mjuk furu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.