1 539 691 läst · 5 401 svar
1540k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Känns lite som perifer lagstiftning som saknar samhällsförankring. Åt det skrattretande hållet. Vill man använda strösocker, kanel, ättika, bikarbonat, såpavatten eller vad det nu må vara från matvaruaffären för att bekämpa nån pest så har nog inte ens våra mest grönt ideologiskt präglade grannar synpunkter på det tänker jag. Det ligger utanför det acceptabla i samhället att driva en sån linje och jag skulle vilja se den åklagare som drar någon till rätten för att ha sprutat hemmablandat såpavatten i sitt trädgårdsodling. Jag kan mycket väl se samma åklagare agera på användning av ett glyfosatpreparat, allt understött av samtidens kemofobi och okunskap.
Har de några som helst belägg för att det inte går att klippa ner den? Att man måste bevaka ytan under lång tid är uppenbart. Men att det inte skulle gå ser jag som orimligt. Är det ytterligare ett galet råd?
Jag förmedlar enbart en nyhet och för ingens talan i frågan 😏
Låter inte bra alls!A Abies koreana skrev:
Intressant också...:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Spännande med hybridiseringen med bokharabinda men hybriderna lär ju inte spridas i trädgårdssammanhang så vi får nog aldrig veta hur den är i odling. De flesta hybrider blir ju rätt intermediära mellan föräldrarna så gissningsvis inte lika utpräglad som parkslide vad gäller rotsystemet.
Att hybriden skulle sprida sig utan människans hjälp i landet låter mindre sannolikt.
Att hybriden skulle sprida sig utan människans hjälp i landet låter mindre sannolikt.
Men hybridiseringen kan korsa med parkslide och få resultat som blir mer lika parkslide.
Jag är nyfiken på om det finns några belägg för att det är dumt att rycka eller klippa.
Jag är nyfiken på om det finns några belägg för att det är dumt att rycka eller klippa.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Naturvårdsverket har skrivit det och därmed accepteras det som korrekta sakuppgifter och återges i t ex journalistiska alster och av andra myndigheter. Och Naturvårdsverket i sin tur listar ju inte referenser för sina påståenden/uppgifter eller låter texterna genomgå vetenskaplig sakunniggranskning före de publicerar sina texter så de kan fritt skriva vad myndighetens medarbetare tycker är lämpligt.D Daniel 109 skrev:
Var på Nordens ark idag. I hänget för tigrar hade Parkslide upptäckts. Enligt skylten kan rötterna vila i 50år!!!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Varför då?S skogaliten skrev:
Det finns garanterat ett annat utrymme att stänga in dem medans du sveper över beståndet med roundup.
Finns inget förbud att använda detta på en djurpark.