77 019 läst · 152 svar
77k läst
152 svar
Rör vid tomgräns - grannen leder dagvatten in till oss
Du får inte täppa till röret, eftersom det inte ens är på din mark. Om du ändå gör det kanske det svämmar över någon annanstans och orsakar skador som du blir ansvarig för.
Om du ska dra det här vidare så kommer grannen att hävda att det inte blir så mycket vatten att det rinner in på din tomt. Då är det du som måste bevisa att det visst gör det. Så det är bara ut och filma i regnet och samla bevis. Innan du gör något annat.
Om du ska dra det här vidare så kommer grannen att hävda att det inte blir så mycket vatten att det rinner in på din tomt. Då är det du som måste bevisa att det visst gör det. Så det är bara ut och filma i regnet och samla bevis. Innan du gör något annat.
Jag förstår. Måste inte han få till ett servitut för att röret ska få belasta min tomt dock?G gbgustaf skrev:Du får inte täppa till röret, eftersom det inte ens är på din mark. Om du ändå gör det kanske det svämmar över någon annanstans och orsakar skador som du blir ansvarig för.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 009 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 009 inlägg
Jo han måste få till ett medgivande från dig för att dra röret över din fastighetsgräns och in på din mark. Men är det fallet, att röret går över din fastighetsgräns och in på din mark?U Uppland Sörensson skrev:
Jo han måste få till ett medgivande från dig för att dra röret över din fastighetsgräns och in på din mark. Men är det fallet, att röret går över din fastighetsgräns och in på din mark?
Han har dragit röret till precis min tomtgräns, där vattnet faller ner i min tomt och sedan ner på min tomt.
Han har dragit röret till precis min tomtgräns, där vattnet faller ner i min tomt och sedan ner på min tomt.
Han har dragit röret till precis min tomtgräns, där vattnet faller ner i min tomt och sedan ner på min tomt.Claes Sörmland skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 170 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 666 inlägg
Begära särskild handräckning från Kronofogden är det du kan göra.U Uppland Sörensson skrev:
Dokumentera det som sker, alltså att grannen leder vatten till din tomt och få fogden att tvinga honom sluta med det.
Nu när det ska regna i stora delar av landet några dagar kan vara ett utmärkt tillfälle att gå ut och filma vad som sker.
Min granne hade ett rör som gick ut på hans tomt 3 m från min tomtgräns. Jag frågade om jag fick ansluta det till min dränering av gräsmattan, vilket jag fick. Då frågade jag om jag fick nyttja de tre metrarna också (3m under höjden för deras gräsmatta). Det fick jag.
Min granne hade kunnat sätta en stenkista, gissa vart vattnet hamnat då?
Ibland får man bita ihop och lösa det själv bara...
Min granne hade kunnat sätta en stenkista, gissa vart vattnet hamnat då?
Ibland får man bita ihop och lösa det själv bara...
Redigerat:
Du kan inte lägga upp en vall så det vattnet leds ut mot vägen igen ??
Var röret där innan eller har han lagt det efteråt? Han kan väl hävda att det var så när han köpte fastigheten eller innan ni kom dit?U Uppland Sörensson skrev: