714 341 läst · 11 039 svar
714k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Ja, och väldigt mycket billigare. Frågan är hur länge man kan hålla skrotet igång. Vid någon tidpunkt kan det behövas någon märkesunik reservdel som inte går att hitta, då kan det vara kört, eller så hittar någon en alternativ lösning.O skrev:
När Saab gick i konkurs så trodde många att det inte skulle gå att köra Saab inom en snar framtid. Begagnatpriserna blev då väldigt förmånliga. Nu har det gått 13 år sedan konkursen och fortfarande går det mesta att få tag på, undantag finns, t ex vissa plåtbitar. Den andra generationen av Saab 9-3 hade ett onödigt tillkrånglat elsystem, d v s den var en föregångare till alla dagens bilar, med Opel-kvalité. Jag misstänker att det är något mikroprocessorbaserat styrdon som till slut blir det som fäller Saabarna om inte rosten hinner före.
Jag tror att batteribilarna kommer att få max halva livslängden jämfört med de gamla Saabarna och liknande bilar av äldre årgångar. Många bilar kommer att skrotas om batteriet dör när bilen är 8-10 år eller äldre.
https://www.vibilagare.se/nyheter/batteribyte-i-mercedes-hybrid-kostar-190-000-kr
Ja det står 0w-30 A5/B5O skrev:Det står i instruktionsboken vilken olja som bilen skall ha. Sådant som kvalitetskrav och viskositetskrav. Har man inte boken tillgänglig får man kolla med tillverkaren. Går man strikt på den info man får därifrån blir det rätt.
Hur noga det är att göra som tillverkaren anser man skal göra? 42, kanske.
Nej, det går naturligtvis inte att svara på HUR noga. Men när det är så enkelt att följa instruktionerna finns det väl ingen anledning att inte göra det?
Killgissningarna står som spön i backen, Här kommer en till: Ju nyare bil ju viktigare att följa instruktionerna.
Men att byta olja ofta är alltid ett bra råd.
Så är det principiellt. Vilken viskositet som är lämplig för en viss bils motor står oxo i instruktionsboken. Det varierar mellan olika motorer.
Men A5/B5 finns väl även i 5w-30?
Därför undrade jag främst om det...
Bilen är snart 14 år så alla garantier är ju borta sen länge och har gått 25'
Jag köpte 10l 5-30 A5/B5 (tror det var den klassningen) på Amazon för typ 300 som jag kör i pendlarbilen och har gjort länge.
Därav min fråga om hur noga det är.
0-30 är mycket dyrare, typ 100:-/litern och uppåt
Har man 2 bilar som behöver 2 servicar/år så blir det en slant om man köper dyraste olja
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
O skrev:
Nu tillade ni "krav" till det jag skrev13th Marine skrev:
Och här lade ni till "EU-direktiv"Dan_Johansson skrev:
Jag känner inte till om det finns något relevant "EU-direktiv", så det skrev jag inte. Men jag trodde du viste att det fanns eftersom du skrev "eu-direktivet".O skrev:
Nu kommer ytterligare påhitt. Jag skrev inte att man "inte fick"Dan_Johansson skrev:
Tvärtom förtydligar jag vad jag menar när jag upplever mig ha blivit missförstådd.O skrev:
Nej. Faktiskt inte. Jag har inte uttryckt saken så. "EU-krav" och "att man inte fick" är tolkningar eller kunskap tillagda av @13th Marine och @Dan Johansson. Inget jag har påstått.Dan_Johansson skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 161 inlägg
Du förstår vad vi menar... Kan du visa oss var de EU-gemensamma reglerna om serviceintervall är?O skrev:Nu tillade ni "krav" till det jag skrev
Och här lade ni till "EU-direktiv"
Jag känner inte till om det finns något relevant "EU-direktiv", så det skrev jag inte. Men jag trodde du viste att det fanns eftersom du skrev "eu-direktivet".
Nu kommer ytterligare påhitt. Jag skrev inte att man "inte fick"
Tvärtom förtydligar jag vad jag menar när jag upplever mig ha blivit missförstådd.
Nej. Faktiskt inte. Jag har inte uttryckt saken så. "EU-krav" och "att man inte fick" är tolkningar eller kunskap tillagda av @13th Marine och @Dan Johansson. Inget jag har påstått.
Nu blev det en sån där typisk pseudodiskussion som så ofta här på BH. Skit i EU. Följ tillverkarens anvisningar i instruktionsboken. Skulle det tillkomma något relevant nytt EU-direktiv så kommer det att återspeglas i anvisningarna i instruktionsboken.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 121 inlägg
Det togs upp som nån form av anledning till att SAAB-motorer skulle gått sönder i större utsträckning nån gång...
Jag har aldrig hört talas om det, och när man googlar på det verkar det mesta komma från andra sidan pölen, och handla om önskemål från "fleet buyers" ..
Jag har aldrig hört talas om det, och när man googlar på det verkar det mesta komma från andra sidan pölen, och handla om önskemål från "fleet buyers" ..
Allvetare
· Västra götaland
· 9 121 inlägg
Du citerar dig själv, och säger att du aldrig sagt det du skrev.. ändå ganska imponerande för en torsdag...👍O skrev:Nu tillade ni "krav" till det jag skrev
Och här lade ni till "EU-direktiv"
Jag känner inte till om det finns något relevant "EU-direktiv", så det skrev jag inte. Men jag trodde du viste att det fanns eftersom du skrev "eu-direktivet".
Nu kommer ytterligare påhitt. Jag skrev inte att man "inte fick"
Tvärtom förtydligar jag vad jag menar när jag upplever mig ha blivit missförstådd.
Nej. Faktiskt inte. Jag har inte uttryckt saken så. "EU-krav" och "att man inte fick" är tolkningar eller kunskap tillagda av @13th Marine och @Dan Johansson. Inget jag har påstått.
Tänker du på "long life" olja och för långa bytesintervall som gav problem med s k "oil sludge". Saab och många andra hade problem med "oil sludge" som resulterade i rasade motorer, bl a kamkedjor. Som påpekats tidigare så glömde de flesta de bivillkor som gällde för att köra 2000 mil eller mer utan oljebyte. Saab hade dessutom en mindre väl fungerande vevhusventilation som förvärrade problemet på Saab 9-5.Dan_Johansson skrev:
BMW har ännu inte löst sina motorproblem som det skrevs om tidigare i tråden. Det är både blårök (före 10000 mil) och bränder i dieselmotorer av olika orsaker. Nu har dom lagt till problem med batteribränder för att komplettera sitt egenskapade elände. Det är väldigt tråkigt att se på när utvecklingen går bakåt som den gör för närvarande tycker jag.
Jag har skrivit "EU-gemensamma regler om serviceintervall" där meningen var att bilarna inte skulle behöva byta olja oftare än var 30000e km. Och att när biltillverkarna införde detta i sina serviceprogram kom problem med motorer. Jag hävdar att det inte är korrekt att påstå att det var något fundamentalt fel på Saabs motorer. Utan att det istället var de längre serviceintervallen som orsakade majoriteten av problemen med Saabs och många fler tillverkares motorer. De uppstod för flera tillverkares motorer precis när serviceintervallen förlängdes.
Min poäng är effekten av de längre serviceintervallen.
Min poäng är effekten av de längre serviceintervallen.
Mitt minne kan som vanligt vara fel men det säger mig att de långa serviceintervallen kom till för att många tidningar beräknade milkostnaden inklusive alla kostnader och då var servicekostnaden betydande. Genom att öka serviceintervallet från 1000 mil till 2000 mil och till och med till 3000 mil för vissa så fick dom ner den beräknade milkostnaden som tidningarna redovisade. Folk som inte kan något om motorer gick ju på det där och så kom problemen. Ingen såg det komma då heller.
Rasade motorer kom aldrig med i någon beräknad milkostnad. Vi som lever i den verkliga världen till skillnad från de som lever i sin virtuella drömvärld sparar mycket pengar och besvär. Det gäller på alla områden.
Rasade motorer kom aldrig med i någon beräknad milkostnad. Vi som lever i den verkliga världen till skillnad från de som lever i sin virtuella drömvärld sparar mycket pengar och besvär. Det gäller på alla områden.
Jag tycker meningen är väldigt tydlig.Alfredo skrev:
Jag har redan förklarat innebörden flera gånger här i tråden. Men jag gör det igen eftersom du ber mig artigt.Alfredo skrev:
- "infördes nya EU-gemensamma regler"
Reglerna som infördes var nya och gällde i EU - "om serviceintervall."
Det gällde intervallen mellan service, speciellt oljebyten. - "Minst 3000mil skulle det vara mellan oljebytena."
Bilarna skulle inte behöva service inkl oljebyten oftare än var 30000km
Det syns tydligt om man läser servicescheman, instruktionsböcker eller servicehäften. Ja även i tråden har det bekräftats att serviceintervallen var 30000km
Varken jag eller någon annan verkar kunna hitta källan till att det infördes eller varför man valde just 30000km. Men det är som sagt väldigt tydligt att serviceintervallen förlängdes till just 30000km
Hoppas detta duger som förklaring.
Jag svarar gärna på frågor jag får. Jag klankar inte på någon. On det upplevs så ber jag om ursäkt er alla.Alfredo skrev:
Exakt!Dan_Johansson skrev:
Så är det ibland.Dan_Johansson skrev:
Det har jag oxo noterat.Dan_Johansson skrev: