32 572 läst · 466 svar
33k läst
466 svar
Allmänna Zigbee-tråden
Då kommer det inte vara några som helst problem att få till det med en dörrsensor. Pilla ut magneten ur slavdelen och montera den på haspen med lim eller dubbehäftande tejp. Sen tar du huvudenheten och testar dig fram till placeringen så att den aktiveras när haspen är i låst läge. Man hör när magnetkontakten slår till.nino skrev:
Jag har gjort så med min garageport, men omvänt. Jag hittade en lämplig, statisk, plats för huvudenheten och sen testade jag mig fram med slavdelen så att magnetkontakten endast slår till när porten verkligen gått ned hela vägen till marken.
Har du någon armatur med flera glödlampor utanför toaletten?nino skrev:
Medlem
· Stockholms Län
· 694 inlägg
Fast det där tycker jag tvärtom är ett exempel på att du löst det på rätt vis.P Paxman skrev:Jag driver lite med mig själv här. Hade du beskrivit mig idag för mig själv för 10 år sedan hade jag skrattat och tänkt "Sicken tekniknörd!". 😂
Men när intresset uppstod, och jag insåg potentialen, så letar jag efter saker i vardagen som kan integreras i systemet. Som exempel finns en tråd här på BH där jag beskriver hur jag använder en Zigbee-rörelsesensor för att få notis när brevlådan öppnas. En rätt onödig funktion...men väldigt kul att klura fram, testa och implementera. 🙂 (Vi har ca 5 meter till brevlådan från huset! 😂)
Alla har vi olika intressen och som de säger: "Whatever puts a smile on your face...". 😉
Visst, problemet kanske inte måste lösas, men det är en annan sak.
Här har du valt mellan zigbee, 5 meter kabel, eller en kamera som spionerar på brevbäraren. Och ditt val känns rätt rimligt.
Men ska allting involverat sitta inom 10 cm så känns det lite fel väg att gå..
Medlem
· Stockholms Län
· 694 inlägg
https://www.kjell.com/se/produkter/.../mikrobrytare/mikrobrytare-extra-liten-p36054
Låt haspen stängas på en sådan, koppla batteri och diod direkt på brytaren, klart och fungerar även vid strömavbrott.
Låt haspen stängas på en sådan, koppla batteri och diod direkt på brytaren, klart och fungerar även vid strömavbrott.
Jag kan ju borra ett hål genom dörren och sätta en pil på utsidan och skriva upptaget direkt på dörren, så när man vrider reglen på insidan till låst så pekar pilen på upptaget 😄 men det är ju inte lika roligt
Nu har det funkat med en liten hasp i flera år så det är ju inget måste att det ska lysa
Ser flera problem med den där brytaren, är inte regeln nog tung så aktiveras den inte, batteriet måste sitta på karmen med risk för att någon springer bort den, dörren måste bli låst inte bara en lampa som lyser.
Allt ovan går så klart att lösa 🙂
Edit
Brytaren går så klart att sätta på dörren inte på karmen då är samtliga problem åtgärdade 😄
Ser flera problem med den där brytaren, är inte regeln nog tung så aktiveras den inte, batteriet måste sitta på karmen med risk för att någon springer bort den, dörren måste bli låst inte bara en lampa som lyser.
Allt ovan går så klart att lösa 🙂
Edit
Brytaren går så klart att sätta på dörren inte på karmen då är samtliga problem åtgärdade 😄
OK...min tanke var annars att du skulle kunna byta en glödlampa till en RGB-LED i armaturen som du programmerar att den byter till röd färg när haspen är i låst läge...men finns ingen armatur blir det ju mer komplicerat och dyrt eftersom elektriker måste involveras.nino skrev:
Ja, men visst blir man frestad att automatisera detektering av duschande med låst dörr och en röst som säger till tonåringen att varmvattnet stängs av automatiskt om 2 minuter när man läst kommentarerna här? Eller någon annan bra idé att automatisera?P Paxman skrev:
Jag tänkte jag skulle gjort ett prank med mina campare...
Typ att man slår på lite ljud, tyst viskning:
hallå är det nån här
Hjälp mig
Eller släcka ljuset och spela upp ett knirkande ljud och tung andning
Osv
Skulle naturligtvis inte vara varje gång utan helt slumpmässigt 😄
Typ att man slår på lite ljud, tyst viskning:
hallå är det nån här
Hjälp mig
Eller släcka ljuset och spela upp ett knirkande ljud och tung andning
Osv
Skulle naturligtvis inte vara varje gång utan helt slumpmässigt 😄
S sjoelund skrev:
Just ljud har jag inte givit mig på att automatisera. För det krävs ljuduppspelare som går att integrera i systemet (typ Sonos) och såna grejer har jag inte. Dock har min Homey (hub) högtalare, så jag kan skriva grejer som spelas upp från den...men den står centralt i husets hall och högtalaren är rätt kass, så det har inte blivit något.nino skrev:
Däremot läste jag om en kille som gjort ett eget larmsystem. När någon sensor triggades tändes alla lampor inne och ute upp och blinkade, hans Sonos-system spelade upp Wagners "Valkyriornas ritt" på högsta nivå i hela huset och en röst skrek att personerna genast skulle avlägsna sig. 😂 Nått sånt hade jag också gjort om jag hade haft Sonos.
Håkan Hellström borde också vara avskräckandeP Paxman skrev:Just ljud har jag inte givit mig på att automatisera. För det krävs ljuduppspelare som går att integrera i systemet (typ Sonos) och såna grejer har jag inte. Dock har min Homey (hub) högtalare, så jag kan skriva grejer som spelas upp från den...men den står centralt i husets hall och högtalaren är rätt kass, så det har inte blivit något.
Däremot läste jag om en kille som gjort ett eget larmsystem. När någon sensor triggades tändes alla lampor inne och ute upp och blinkade, hans Sonos-system spelade upp Wagners "Valkyriornas ritt" på högsta nivå i hela huset och en röst skrek att personerna genast skulle avlägsna sig. 😂 Nått sånt hade jag också gjort om jag hade haft Sonos.
Du kan använda en (gammal) mobil och låta HomeAssistantAppen spela upp ljud/fraser. Exempel så talar min telefon om när diskmaskinen är klar:P Paxman skrev:
Kod:
alias: Notifiera när diskmaskinen är klar
description: ""
trigger:
- platform: state
entity_id:
- sensor.dishwasher_operation_state
from: Run
condition: []
action:
- data:
data:
push:
sound: LJUDET_DU_VILL_SKA_HÖRAS.wav
action: notify.mobile_app_husses_iphone
mode: single
Edit: Trodde jag var i Home Assistant tråden. Mitt förslag kanske inte alls är aktuellt.