713 569 läst · 11 037 svar
714k läst
11,0k svar
Allt om bilen
🙂
Jag hörde om någon som inte orkade hålla på och fundera. Han kör alltid bara 2kg oavsett vad det var för däck.
Cykel 2kg. Bildäck fram 2kg. Bildäck bak 2kg. Skottkärran 2kg. Traktor 2kg. Osv.
Det funkar ju det också.
Jag hörde om någon som inte orkade hålla på och fundera. Han kör alltid bara 2kg oavsett vad det var för däck.
Cykel 2kg. Bildäck fram 2kg. Bildäck bak 2kg. Skottkärran 2kg. Traktor 2kg. Osv.
Det funkar ju det också.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 441 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 473 inlägg
Jag vill inte vara sån men kg är enheten för massa. Tryck mäts i andra enheter (finns ett flertal).R roke skrev:
Bilens instruktionsbok är ofta en mycket bra källa till kunskap om en bil, något som många inte tänker på. Att du ställer en sådan fråga på ett forum indikerar att du inte har kunskap om detta. Det var bara ett tips i all välmening.Bo.Siltberg skrev:
Hmm ska man tro det här... Tankade fullt för en vecka sen, körde 370km tills idag och tankade 29.6 liter tills det var fullt igen. Det blir 0,73 milen, 95% landsvägskörning... Det är inte dåligt för en gammal 900.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 441 inlägg
Så du tror inte att jag läst instruktionsboken? Jag har ju återgett vad den säger! Läste du inte det? Ja det finns lite mer info om när man av säkerhetsskäl behöver gå upp till 2.9 kg. Men annars handlar det om komfort, slitage och bränsleförbrukning, vilket inte står i boken. Har du någon att tillföra här? Om inte så klanka på någon annan.T TommyC skrev:
Jag har under åren ökat trycket i däcken, till just 3, fått tipset av diverse folk på verkstad och däckfirma, moderna däck verkar "vandra" i mitten och tvärtom vad man tror så slits de extra där om man har lägre tryck.Bo.Siltberg skrev:Så du tror inte att jag läst instruktionsboken? Jag har ju återgett vad den säger! Läste du inte det? Ja det finns lite mer info om när man av säkerhetsskäl behöver gå upp till 2.9 kg. Men annars handlar det om komfort, slitage och bränsleförbrukning, vilket inte står i boken. Har du någon att tillföra här? Om inte så klanka på någon annan.
Har inte tillräckligt med underlag för att säga att det är 100% korrekt men mina däck slits jämnt och håller ganska länge, anekdotiskt jag vet men det är allt jag kan bjuda på.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 441 inlägg