713 913 läst · 11 039 svar
714k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 739 inlägg
Volvo va tråkiga och praktiska. Saab nån wanabee BMW. BMW 325 etc E30/E36/E46 kommer jag ihåg att jag tyckte va balla. Men Saab hade aldrig något ha begär.
Och SUV boomen började väl när Toyota lanserade Rav4
Och SUV boomen började väl när Toyota lanserade Rav4
Medlem
· Blekinge
· 10 473 inlägg
Vad gäller modernitet, komfort och ergonomi är det inget som slår Citroen CX.
Oslagbart i lastförmåga i kombiversionen.
När slutade Saab att ha tändningslåset vid växelspaken?
Jag ägde en Saab 96 en gång där man alltid satt snett för stolen var nog vänt åt höger på något vis. Och när man parkerade i Tyskland ropade småpojkarna: Dom där bygger dom i DDR!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oslagbart i lastförmåga i kombiversionen.
När slutade Saab att ha tändningslåset vid växelspaken?
Jag ägde en Saab 96 en gång där man alltid satt snett för stolen var nog vänt åt höger på något vis. Och när man parkerade i Tyskland ropade småpojkarna: Dom där bygger dom i DDR!
Citroen har ju varit verkligt kluriga länge. Jag har ingen erfarenhet från att köra någon av dessa gamla cittror, men håller med om att de nog måste varit 70-talets kungar. Fast motorn var väl inte den moderna eller starka sidan, förutom nån specialare med maseratimotor? Och nån vankel som lades ned...T Thomas_Blekinge skrev:
Jo, tvåtaktssaabarna var säkert rätt speciella, men väl i klass med tex en bubbla. 99 / 900 var det ju turbon, combi-cupe (hatchback) stuket (som de förvisso inte var ensamma om) och några säkerhetsgrejor som var bra. I övrigt var det nog en rätt medioker bil. Jag hade ett par saab 900 och en 99a. Vi hade 900 när jag var barn. Bättre än mycket annat 70-tal som simca och peaguot osv. men hellre MB och BMW, fast det hade mina föräldrar inte råd med (eller, jo, när jag var riktigt liten hade de en gammal merca från 60-talet).T Thomas_Blekinge skrev:
9000 delade ju plattform med bla alfa. Jag kan tänka mig att samma personer som attraherades av saab kunde tänka sig alfa eller citroen. De som inte hade råd med BMW.
Medlem
· Blekinge
· 10 473 inlägg
Den hydropneumatiska fjädringen licencierades till både MB (för 600-modellen) och RR. Jag har kört märket sedan 1974, alltid med HP-fjädringen och sällan haft problem. Sedan 2005 är Citroen tyvärr bara mainstream fast fulare.J JohanLun skrev:
Saab 96 var ingen tvåtaktare utan hade en V4-motor från Ford. Om den var bättre eller sämre än bubblan kan jag inte säga, dom var helt diametralt annorlunda.J JohanLun skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Neonrören i min Saab 96 var kopplade till bromsljuset och vi jagade skräck i Ludvikas alla smågansters i sina Volvo PV.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 893 inlägg
Invänder inte mot din tes generellt men bilden på mercan hamnade väl ändå i fel sektion, den måste rimligtvis komma från en W201 (190E) som är en 80-talare (slutade tillverkas -93) och annat segment än 9000 / 9-5. En mer rimlig jämförelse senare delen av 90-talet torde vara en W210 (e klass 1995-2002) och de ser inte riktigt lika spartanska ut interiörtJ JohanLun skrev:Opel, VW mfl förvisso billigare, men otroligt mycket plastigare och tristare och påvrare.
1998:
SAAB:
[bild]
Opel:
[bild]
Passat:
[bild]
MB:
[bild]
1985:
SAAB:
[bild]
Passat:
[bild]
Opel:
[bild]
Det jag hört är just att SAAB utvecklade saker man inte fick släppa alls eller för sent, SAAB fick betala för opel konstruktioner, medan Opel fick gagn av mycket som SAAB utvecklat utan att betala för det. Billiga kluriga svenska ingenjörer nyttjades för andra märken.
/U
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 739 inlägg
Saab hade många innovationer som de sålde men enda gången de gjorde vinst var nog under 900 eran och det var därför GM blev intresserade av dem om jag fattat det rätt.
Deras APC system såldes till bland annat porsche som exempel.
Tändlåsplaceringen har både med säkerhet och ergonomi att göra, slippa paja knän vid krock för att lås kistan krossar dom, moderna bilar har flyttat låset längre bort från snett under ratten som många hade förr.
Ergonomin för att de tänkte att var är din hand när du satt dig i bilen? Ja bredvid dig vid mitt konsolen.
Saabs 9-5 motor i början av 2000 var verkligen miss: https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20050124/darfor-rasar-motorn-pa-saab-9-5/
Ja det är något visst och unikt med att köra gamla bilar och saab är verkligen speciell i det anseendet. Min 900 är lite moderniserad med 9000IC, 1 bar laddtryck som håller sig där upp till maxvarv samt standard sänk fjädrar. Allt original har jag givetvis kvar om jag vill ha den helt original igen. Turbolagget är verkligen något de flesta tycker är roligt.
Var på en bilträff där jag för omväxlingsskull inte var enda saaben på plats, fanns faktiskt en annan 900 där också. Samt ett par "nya" 9-5or.
Deras APC system såldes till bland annat porsche som exempel.
Tändlåsplaceringen har både med säkerhet och ergonomi att göra, slippa paja knän vid krock för att lås kistan krossar dom, moderna bilar har flyttat låset längre bort från snett under ratten som många hade förr.
Ergonomin för att de tänkte att var är din hand när du satt dig i bilen? Ja bredvid dig vid mitt konsolen.
Saabs 9-5 motor i början av 2000 var verkligen miss: https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20050124/darfor-rasar-motorn-pa-saab-9-5/
Ja det är något visst och unikt med att köra gamla bilar och saab är verkligen speciell i det anseendet. Min 900 är lite moderniserad med 9000IC, 1 bar laddtryck som håller sig där upp till maxvarv samt standard sänk fjädrar. Allt original har jag givetvis kvar om jag vill ha den helt original igen. Turbolagget är verkligen något de flesta tycker är roligt.
Var på en bilträff där jag för omväxlingsskull inte var enda saaben på plats, fanns faktiskt en annan 900 där också. Samt ett par "nya" 9-5or.
Jaha, lilla elektrikern har varit i farten igen. Byte av trailervinschen pga att jag handlade för trött från början. Ett låst bakhjul vid uppvinschning krävde 2 personers hjälp, en framhjulspunka krävde en persons hjälp att få på bilen och förkort lina för att köra block. Så får det ju inte fortgå, så kikade lite i garaget efter ATVvinschprylar och fick ihop ett "kitt" på en stadig stålbit på 10mm där allt fick plats, men när allt satt på plats uppstod detta som inte var ett problem när jag provade allt löst... Ena hållet gick bra men så fort jag tröck på knappen åt andra hållet fick jag detta lilla läte
Kontaktorn för ny för att lätt kunna "hälla" ut lösa plåtbitar för att slipa bort svetsloppor som hindrar full kontakt (det var bättre förr)
Tror ni inte jag lyckades växla 2 kablar så jordkabeln och ena vinschströmkabeln hamna på varandras platser. Så platsbyte gjorde stor skillnad 😚
Och tyvärr hade jag bara 16 mm² startkablar av billig sort skräpandes i garaget, så de fick duga. Blir det varma å jävliga så blir det uppgradering. Kontaktor-vinsch har 25mm² kablar så lite avigt med tanke på längderna... Och vill inte ha allt fastmonterat på släpet för det rostar och ärgar så jävligt om de sitter där för jämnan
Lagringsmode till nästa jobb (stångfästet ska på också)
vs den trötta ~900kg vinschsetupen (japp, har problem att klippa bort långa kabelstammar så blir nystan ibland)
Kontaktorn för ny för att lätt kunna "hälla" ut lösa plåtbitar för att slipa bort svetsloppor som hindrar full kontakt (det var bättre förr)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror ni inte jag lyckades växla 2 kablar så jordkabeln och ena vinschströmkabeln hamna på varandras platser. Så platsbyte gjorde stor skillnad 😚
Och tyvärr hade jag bara 16 mm² startkablar av billig sort skräpandes i garaget, så de fick duga. Blir det varma å jävliga så blir det uppgradering. Kontaktor-vinsch har 25mm² kablar så lite avigt med tanke på längderna... Och vill inte ha allt fastmonterat på släpet för det rostar och ärgar så jävligt om de sitter där för jämnan
Lagringsmode till nästa jobb (stångfästet ska på också)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vs den trötta ~900kg vinschsetupen (japp, har problem att klippa bort långa kabelstammar så blir nystan ibland)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 473 inlägg
Jag gillar faktiskt denna placering. Minns att en kompis' pappa i Tyskland hade en Saab (var mycket ovanligt där) och bilprovningens ingenjör ville inte godkänna bilen för tändlåset låste inte ratten. Som tur var pappan lärare så han klarade av att utbilda ingenjören om de verkliga bestämmelserna.A aka_the_barf skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 443 inlägg
Tack @ClasseClas, nu sitter det Michelin Latitude Sport 3 på bilen, 235/60-18.Bo.Siltberg skrev:
Nu är jag inte orolig för punka längre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Däckfirman tryckte i 3 kg i däcken. Ska de va så mycket? Det är lite stötiga. Jag hade 2.5 i min gamla.
Så nu har har 20" fälgar till salu, 6 år gamla. Kan man få mer än 3000 för dem?
Edit: Hmmm, jag hittar begagnade och skadade exemplar av denna fälg mercedes original A2534011900 på nätet för 5500 kr/st....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
2,5 är för lågt för 20". 3 låter bra för dina nya. Mindre ska du inte ha.Bo.Siltberg skrev:Tack @ClasseClas, nu sitter det Michelin Latitude Sport 3 på bilen, 235/60-18.
Nu är jag inte orolig för punka längre.
[bild]
Däckfirman tryckte i 3 kg i däcken. Ska de va så mycket? Det är lite stötiga. Jag hade 2.5 i min gamla.
Så nu har har 20" fälgar till salu, 6 år gamla. Kan man få mer än 3000 för dem?
Edit: Hmmm, jag hittar begagnade och skadade exemplar av denna fälg mercedes original A2534011900 på nätet för 5500 kr/st....
[bild]
Kul, det kommer funka mkt bättre för dig med dessa hjul. Jag kör med 2.9 bar på mina Michelin Primacy 4 225/55 R18 så det låter vettigt med 3 bar. Med lägre tryck är det risk att däcket slits för mkt på ytterkanterna på slitbanan, något jag hade problem med på en tidigare bil, en SUV.Bo.Siltberg skrev:Tack @ClasseClas, nu sitter det Michelin Latitude Sport 3 på bilen, 235/60-18.
Nu är jag inte orolig för punka längre.
[bild]
Däckfirman tryckte i 3 kg i däcken. Ska de va så mycket? Det är lite stötiga. Jag hade 2.5 i min gamla.
Så nu har har 20" fälgar till salu, 6 år gamla. Kan man få mer än 3000 för dem?
Edit: Hmmm, jag hittar begagnade och skadade exemplar av denna fälg mercedes original A2534011900 på nätet för 5500 kr/st....
[bild]