58 754 läst · 200 svar
59k läst
200 svar
Stor varning för Julas "stål"-linjal
Du har helt rätt i det men den vertikala kanten på fristående hyllor i metall kan fungera som första koll innan man tar till mer handfasta metoder. Lite av en snabbsållning.P Pysslarn skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 995 inlägg
Du får åka till Greenwich utanför London. Där finns referenser alla kan mäta emot.C cpalm skrev:Nu börjar vi skrapa på porten till metrologins spännande värld.
Var hittar vi en tillförlitlig referens till en storhet som inte finns naturligt?
I synnerhet idag när nästan allting är tillverkat till lägsta pris i Kina och t.o.m ett välrenommerat företag som Hultafors uppenbarligen har svårt att nå upp till standard...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet också att jag såg en kringla inhuggen i kyrkväggen i Heidelberg som också kunde användas att jämföra mot det man köpte i stånden runt kyrkan redan på medeltiden:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så det är kanske där vi är tillbaka snart. SP får bygga utställningar med normaler man kan gå och kolla sin tumstock emot...
Extra skoj är det att det var en svensk som fick både amerikaner och britter att samsas om en definition som inte hade en löjligt lång decimalutveckling som deras tidigare, smått olika definitioner tidigare hade. CE Johansson med sina passbitar.S Strontus skrev:
"There are only two people I take off my hat to. One is the president of the United States and the other is Mr. Johansson from Sweden".P Pettman skrev:
Uttalandet gjordes av Henry M. Leland, chef och grundare av Cadillac
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 793 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 793 inlägg
Äntligen någon som har kollR Rejäl skrev:
Dagens hobbysnickare är nerlusade med elverktyg och annat poppis "måste ha prylar", riktiga bra handverktyg anses vara något som hörde förra seklet till. Är nog inte så många som längre vet vad ett klassisk Danderydspass eller Hultafors rätstege är, men ska man ha analog precision är det oumbärligt. Jag har två st, ett i villan och ett på sommarstället. Populärt verktyg bland grannarna att låna när dom tröttnat på sina hobbylasrar 😉
D
Den ofrivillige klåparen
Medlem
· 1 111 inlägg
Den ofrivillige klåparen
Medlem
- 1 111 inlägg
Den som har tunnare plånbok men nära till Hornbach köper lämpligen Solas långpass, tror dom tillverkar åt Hultafors, bra grej är det i vilket fall.Mats-S skrev:Äntligen någon som har koll
Dagens hobbysnickare är nerlusade med elverktyg och annat poppis "måste ha prylar", riktiga bra handverktyg anses vara något som hörde förra seklet till. Är nog inte så många som längre vet vad ett klassisk Danderydspass eller Hultafors rätstege är, men ska man ha analog precision är det oumbärligt. Jag har två st, ett i villan och ett på sommarstället. Populärt verktyg bland grannarna att låna när dom tröttnat på sina hobbylasrar 😉