711 840 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 149 inlägg
Vi får helt enkelt se vad framtiden har med sig, just nu är jag nöjd med att ha så moderna bilar att jag inte behöver bry mig om reservdelar 😅J JohanLun skrev:I det specifika fallet jag var inblandad i tror jag designfasen var på 90-talet, tror de flesta som var med och designade gått i pension. Så de höll produktionen uppe länge. CPU tillverkaren har väl "bytt namn" flera gånger under den tiden... Men problemet finns även på nyare system. EOL sker ju hela tiden, men när det inte är en specialkrets eller CPU så går det ju att hantera....
Det vore ju en fördel att alltid ha bakåtkompabilitet, men tex har ju givare gått från analoga till seriella interface osv och det är rätt kostnadspressat så man sätter inte gärna komponenter i onödan. Man kunde ju tänka sig att ha plats att bestycka en ny styrenhet med ett antal extra kretsar för bakåtkompabilitet, men det verkar inte finnas tid och pengar till detta.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 149 inlägg
Hade polare som jobbade på konsultbolag under den tiden, det var mycket omdesign för annan cpu och porta kod, det gällde att ha tur att processorn gick att få tag på när man var klar dock.F fsn skrev:
För automotive är det dock extremt mycket testning och certifiering som kan komma att behöva göras om så det är inte önskvärt att behöva göra det…13th Marine skrev:
Eftersom ni nästan bara pratar datanörderi så drar jag en parallell till järnvägen där gamla lok/tåg rullade utan problem i 50 år förr. Sedan kom elektroniken och det börjar bli körigt att hålla de Rc6 och X10-14 som tillverkades från ca 1985, alltså 40 år. Början/mitten 00-talet kom datorernas stora intåg och nu är det bl.a. PC-datorer och dessa tåg går knappt att hålla fungerande nu, ca 20 år senare. Hur länge håller tågen som tillverkas idag, 10 år? Vi pratar alltså om fordon som kostar över ett hundra miljoner svenska kronor per stycket.
Det vet ingen, men här följer allt räls men moderna mobiler tolkar mycket annat.RoTe skrev:Eftersom ni nästan bara pratar datanörderi så drar jag en parallell till järnvägen där gamla lok/tåg rullade utan problem i 50 år förr. Sedan kom elektroniken och det börjar bli körigt att hålla de Rc6 och X10-14 som tillverkades från ca 1985, alltså 40 år. Början/mitten 00-talet kom datorernas stora intåg och nu är det bl.a. PC-datorer och dessa tåg går knappt att hålla fungerande nu, ca 20 år senare. Hur länge håller tågen som tillverkas idag, 10 år? Vi pratar alltså om fordon som kostar över ett hundra miljoner svenska kronor per stycket.
Min far med dressin följde bara rälsen.😎 Och jag hamnade i "datorområdet".
Iallafall i Skåne är det ju inte loken som är problemen. Det är allt annat. Signalfel, extremt mycket spårspring och personalbrist.RoTe skrev:Eftersom ni nästan bara pratar datanörderi så drar jag en parallell till järnvägen där gamla lok/tåg rullade utan problem i 50 år förr. Sedan kom elektroniken och det börjar bli körigt att hålla de Rc6 och X10-14 som tillverkades från ca 1985, alltså 40 år. Början/mitten 00-talet kom datorernas stora intåg och nu är det bl.a. PC-datorer och dessa tåg går knappt att hålla fungerande nu, ca 20 år senare. Hur länge håller tågen som tillverkas idag, 10 år? Vi pratar alltså om fordon som kostar över ett hundra miljoner svenska kronor per stycket.
Sedan de "fixade" spåren ovanför Malmö så har det "spårat" ur. Och sedan de "renoverar" i Hässleholm så står det still pga kontaktledningarna de inte får rätt på =)
Tågen funkar iallafall. de "gamla" pågatågen som gick här för över 10 år sen renoverades och åker ännu.
Gissa vad, alla ställverk (som sköter signalerna) måste bytas från relätyp till datortyp för att EU bestämt att vi ska ha ett nytt signalsystem som heter ERTMS. Idag har vi i Sverige två typer av datorställverk, ett av typen 85 som kom 85 samt ett av typen 95, som ja, kom 95. 85 finns det sedan länge inte reservdelar till och de ställverken byts ut i förtid för att få reservdelar till övriga. Reläställverken då? Ja dom är dom flesta av typen 59 och 65, ni kan nog gissa när dessa kom till och delar finns än idag, bara tillverka nya reläer.R Rkarlsson skrev:Iallafall i Skåne är det ju inte loken som är problemen. Det är allt annat. Signalfel, extremt mycket spårspring och personalbrist.
Sedan de "fixade" spåren ovanför Malmö så har det "spårat" ur. Och sedan de "renoverar" i Hässleholm så står det still pga kontaktledningarna de inte får rätt på =)
Tågen funkar iallafall. de "gamla" pågatågen som gick här för över 10 år sen renoverades och åker ännu.
De gamla pågatågen du pratar om rullar knappt, som jag sa, dom står mest på verkstad i Nässjö. Dom nya pågatågen började levereras 2010 så där finns det nog datorer att hitta ännu.
Det är väl för väl om de tågen får pensioneras? De funkade utmärkt när de gick här nere, åkte med de nästan varje dag. Det som var nackdelen med de var att de var väldigt obekväma och extremt kalla på vintern. Dörrarna var inte så värst isolerade utan det var tvärdrag =) Kustpilen var trevligare att åka.RoTe skrev:
De nya pågatågen är lyx i jämförelse. Det är bara synd att spåren inte funkar som de skall. Tågen fungerar bra.
Och faktiskt, det står alltid ett gammalt renoverat pågatåg på stationen i Hässleholm varenda morgon så nog rullar där ett och annat =)
Ja jo men frågan var ju hur många år man ska förväntas få ut ur ett fordon man betalar hundra mille plus för. Flygplan kostar väl uppåt en miljard per styck så vitt jag förstår. Där funkar det inte att säga "tyvärr den här datorn har utgått, ni får parkera för gott".R Rkarlsson skrev:Det är väl för väl om de tågen får pensioneras? De funkade utmärkt när de gick här nere, åkte med de nästan varje dag. Det som var nackdelen med de var att de var väldigt obekväma och extremt kalla på vintern. Dörrarna var inte så värst isolerade utan det var tvärdrag =) Kustpilen var trevligare att åka.
De nya pågatågen är lyx i jämförelse. Det är bara synd att spåren inte funkar som de skall. Tågen fungerar bra.
Och faktiskt, det står alltid ett gammalt renoverat pågatåg på stationen i Hässleholm varenda morgon så nog rullar där ett och annat =)
För att inte tala om alla belysningsarmaturer (och ja, detta är ju en fordonstråd så det gäller väl bilstrålkastare också). De gamla hade utbytbar ljuskälla som vilken gammal farmor som helst kunde byta. Numera är det bara att kasta hela armaturen och köpa en ny.
Ja det börjar bli lite för mycket sånt här trams nu med "ska hålla bilens livslängd" och miljörörelsen bara hejar på eftersom vi ska köpa nytt nytt nyaste nytt drivet av el. Kasta allt gammalt fungerande för miljöns skull.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 149 inlägg
Nä, detta är vad kunderna efterfrågar.RoTe skrev:
Och biltillverkarna säljer till dem som köper bilen rent ny, och både dessa och köparen är inte jätteintresserade av att det ska vara lätt att byta delar 15-20år senare.
För övrigt fick jag ändå byta strålkastare på min ng9-3 med halogen efter ca 15år, då hade plasten gett upp och var dimmig helt genom.
Nej, jag skulle aldrig vilja gå tillbaka till halogen och liknande.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 542 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 542 inlägg
Du glömde videon 😉Isakare skrev:Såg en grej igår, en Passat där AC pumpen bara gick om ljuset var på.
De öppnade panelen till värmen, i den luktade det kaffe och det hade oxiderat runt några dioder till panelens belysning.
När man satte på ljuset fick tydligen panelen ström bakvägen och allt fungerade.
Så tipset är att inte hälla kaffe över panelen.......och om man gjorde det iaf....sätta på ljuset 😉