107 756 läst · 922 svar
108k läst
922 svar
Borde vi sluta amortera?
Vet faktiskt inte och har någon ett svar så gärna för migD Dilato skrev:
Ska ju inte vara nån större skillnad men som med allt annat så är det ju människor som bedömer.
Dock så ska det ju vara inkomsterna som styr hur mycket man får låna.
Belåningsgrad styr också kreditbeslutet. En pensionär som ska låna ca 50% av värdet är inte en högriskkund för banken. En pensionär får sällan lägre inkomst….A Argastesnickaren skrev:
Att amortera huset är bra i alla tider, om man vill investera mer så kan man amortera lite mindre och vill man amortera mer så kan man göra det. Att göra 0 kr är trams.Intet skrev:
Han har ju inte helt fel egentligen.TRJBerg skrev:
Om du är pensionär med den där pensionen de ältar på aftonbladet hela tiden så har du svårt att ta lån självklart, för att du har för låg pension.
Har du däremot en pension som motsvarar en städares heltidslön eller valfritt med runt 20 ut i handen så är det inte större problem att få lån.
Och har man som 25 åring en sån lön som jag hade när jag körde färdtjänst (sämst i sverige) så fick man inga lån alls nästan. typ.
Medlem
· Blekinge
· 10 436 inlägg
Varför ska man välja? Jag röstar för full amortering OCH fondinvesteringar.
Det kan så vara men du sa att en pensionär sällan får sänkt inkomst, jag påstår att det är hyfsat vanligt.Jonatan79 skrev:
För resten, är det så att alla banker har full insikt i alla mina pensioner och dessas löptider (jag tänker banksekretess men det kanske inte finns)?
Nej, det är inte säkert. Speciellt fel är det när du skriver "står huset kvar". Är det något som är bevisat så är det att hus inte alltid står kvar. Speciellt nu med stora klimatförändringar.Intet skrev:
Jag tycker nog att det finns fonder som är minst lika säkra som hus när det gäller värdet.
Banken kan begära att kunden visar utdrag på samtliga pensioner. Jag pratar inte om tillfälliga pensionspengar utan garantipensionen m.fl.D Dilato skrev:
Ursäkta. Jag generaliserande lite lätt. Naturligtvis har det hänt att hus rasat ihop ståendes på brinken till en älv. Men de allra flesta står kvar tills döddagar ifall de underhålls, såvida det inte står bredvid ett sjukhus eller skola i Gaza eller andra platser där civila slaktas.R RoAd skrev:
Men det scenariot ingick väl ändå inte i TS ekvation? Att hus i framtiden kommer att utsättas för större faror än idag. Ja, det får framtiden utvisa likt dina säkra fonder.
Redigerat: