37 819 läst · 186 svar
38k läst
186 svar
Hur gör jag för att ändra ett fel draget 230v i huset som visar 380v
Om man skall tro Wikipedia så kom den nya standarden 2009.
"Until 1987, mains voltage in large parts of Europe, including Germany, Austria and Switzerland, was 220±22 V while the UK used 240±14.4 V. Standard ISO IEC 60038:1983 defined the new standard European voltage to be 230±23 V. From 1987 onwards, a step-wise shift towards 230+13.8
−23 V was implemented. From 2009 on, the voltage is permitted to be 230±23 V.[8][9] No change in voltage was required by either the Central European or the UK system, as both 220 V and 240 V fall within the lower 230 V tolerance bands (230 V ±6%). Usually the voltage of 230V ±3% is maintained."
https://en.wikipedia.org/wiki/Mains_electricity#Standardization
Fanns säkert nationella variationer.
"Until 1987, mains voltage in large parts of Europe, including Germany, Austria and Switzerland, was 220±22 V while the UK used 240±14.4 V. Standard ISO IEC 60038:1983 defined the new standard European voltage to be 230±23 V. From 1987 onwards, a step-wise shift towards 230+13.8
−23 V was implemented. From 2009 on, the voltage is permitted to be 230±23 V.[8][9] No change in voltage was required by either the Central European or the UK system, as both 220 V and 240 V fall within the lower 230 V tolerance bands (230 V ±6%). Usually the voltage of 230V ±3% is maintained."
https://en.wikipedia.org/wiki/Mains_electricity#Standardization
Fanns säkert nationella variationer.
Tack fattar de med.. jag vill ha våra tvätt och torktumlare i de utagget därför jag starta tråden för jag kolla alla el i huset efter som de finns konstiga dragningar tex ojordat och jordat i huset och i laddan är 2 st el centraler och ut i garaget är de ny draget sen var förra ägaren en extrem data nörd it fantast (fiber indraget) sen från källaren indragna tp kablar snyggt och prydligt från 2 vångar upp och även från huset till Ladugården som var en data central tydligen med bitcoins maskiner som jag inte vet vart jag ska göra av köpte hela gården för 700 tusen av kronofogdenG Gott1 skrev:
dobesikt inga dolda fel där av ipptäkten av 400 v
Föra ägaren fick privata problem och försvan till Thailand jag fick allt i huset en ny bil oxå hehe
Och ägaren innan så var detta en lastbils central så marken laddan ( lastbilsgaraget är kanon bra kan gå under bilen från en källare för serva bilar och 2 stall för hästar så köpet var jag mer än nöjd med..
men osäker på hela elen för jättw bra på dem platser han kände att vara prio vilket vara cct kamror bitcoins servrar och sådan medans min prio är rena kläder
Städat utt röjt röjt värderat om 2.4 miljoner
Men vill gärna lära mig själv något men inte så att jag ljuger där av frågan hur lyckas man med 2 faser få 400v
Jag ska komma med svaret men tacksam för svar men folk som ska driva vara el poliser och skratta åt andra ni får min respekt om ni klara lösa denna gåtan
Om jag och du går in ska köpa en elkontakt elkotakten kostar 30kr
Vi ger 15kr var
Så går vi ..då kommer el mobbaren på kontakten kostar bara 27kr så han springer ikapp oss men tyvärr har ingen växel så ger
Mig 1kr
Och
Dig 1kr
Då har vi betalat 14kr var för elkontakten eller hur?
Och el mobbaren behåller 1kr för han fick springa
Då är frågan 14kr gånger 2 är 28kr och el mobbaren har 1kr de är (29(kr)
OPS var ju 30 Vem stal den sista kronan?
30/2= 15 30-27=3
3 kr en till mig 14kr en till dig 14kr
28kr och mobbaren 1kr
29kr
Ingen är prefekt inte ens matematik
God söndag
Bästa svaret
Medlem
· Halland
· 4 184 inlägg
Ok, du verkar ha gjort en bra affär. Dags att lägga lite pengar på en riktig elektriker. Förra ägaren har alltså "fått lite problem", det har varit bitcoin mining och lastbilscentral. Låter som att det kan finnas fler gravade hundar i huset som Refaat hade uttryckt det.
Jag tror det skulle vara intressant för många här på BH om du startar en tråd om din fastighet med detaljerad beskrivning. Låter "spännande" nämligen.K Kalo81 skrev:Tack fattar de med.. jag vill ha våra tvätt och torktumlare i de utagget därför jag starta tråden för jag kolla alla el i huset efter som de finns konstiga dragningar tex ojordat och jordat i huset och i laddan är 2 st el centraler och ut i garaget är de ny draget sen var förra ägaren en extrem data nörd it fantast (fiber indraget) sen från källaren indragna tp kablar snyggt och prydligt från 2 vångar upp och även från huset till Ladugården som var en data central tydligen med bitcoins maskiner som jag inte vet vart jag ska göra av köpte hela gården för 700 tusen av kronofogden
dobesikt inga dolda fel där av ipptäkten av 400 v
Föra ägaren fick privata problem och försvan till Thailand jag fick allt i huset en ny bil oxå hehe
Och ägaren innan så var detta en lastbils central så marken laddan ( lastbilsgaraget är kanon bra kan gå under bilen från en källare för serva bilar och 2 stall för hästar så köpet var jag mer än nöjd med..
men osäker på hela elen för jättw bra på dem platser han kände att vara prio vilket vara cct kamror bitcoins servrar och sådan medans min prio är rena kläder
Städat utt röjt röjt värderat om 2.4 miljoner
Men vill gärna lära mig själv något men inte så att jag ljuger där av frågan hur lyckas man med 2 faser få 400v
Jag ska komma med svaret men tacksam för svar men folk som ska driva vara el poliser och skratta åt andra ni får min respekt om ni klara lösa denna gåtan
Om jag och du går in ska köpa en elkontakt elkotakten kostar 30kr
Vi ger 15kr var
Så går vi ..då kommer el mobbaren på kontakten kostar bara 27kr så han springer ikapp oss men tyvärr har ingen växel så ger
Mig 1kr
Och
Dig 1kr
Då har vi betalat 14kr var för elkontakten eller hur?
Och el mobbaren behåller 1kr för han fick springa
Då är frågan 14kr gånger 2 är 28kr och el mobbaren har 1kr de är (29(kr)
OPS var ju 30 Vem stal den sista kronan?
30/2= 15 30-27=3
3 kr en till mig 14kr en till dig 14kr
28kr och mobbaren 1kr
29kr
Ingen är prefekt inte ens matematik
God söndag
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Fläkthål ej centrerat - hur gör jag för att installera ny fläkt?
Kök -
Vad skall vi göra för att åtgärda fuktproblem i råspont, byta allt?
Tak & Vind -
Vad kan man göra för att fräscha upp/renovera blyinfattade fönster?
Fönster & Dörrar -
Program för att göra planritning?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur gör jag för att bli av med isbildning på gamla fönster.
Isolering