4 359 514 läst · 32 072 svar
4360k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Okej, ni får kolla på linoljefärg som torkar.
Sista ”slipstrykningen” på dörrbladet och karmen har fått sitt ytskikt (wibo snickerifärg).
Hade man vetat att det skulle ta över en vecka att måla alla lager hade jag nog börjat i december. Men nu är det nära en vädertätt friggebod!
Fönsterkarmen fick en tredje slipstrykning pga utsatt läge, så om 24-48 timmar är den färdigmålad samtidigt som bågarna.
Installation i helgen 🥳
Sista ”slipstrykningen” på dörrbladet och karmen har fått sitt ytskikt (wibo snickerifärg).
Hade man vetat att det skulle ta över en vecka att måla alla lager hade jag nog börjat i december. Men nu är det nära en vädertätt friggebod!
Fönsterkarmen fick en tredje slipstrykning pga utsatt läge, så om 24-48 timmar är den färdigmålad samtidigt som bågarna.
Installation i helgen 🥳
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur tjocka är plattorna?
Ville ha en hel ekskiva som skrivbord och hittade en fin och lämplig som jag fick börja att planhalva. Tog bort nästan 18mm så för säkerhets skull ställde jag vikter på den för att förhindra den värsta vridningen
Så där fick den ligga i 3 veckor och kunde sedan kapa till den och börja slipa
Skivan kämpade emot ordentligt när jag grerade hörnet så fick köra med spännband och dra tillbaka allt. Men efter 2 dagar i spänn så gick jag ut som segrare.
Fyllde sedan i kvistar med svart epoxi
Ville heller inte ha några synliga konsoler så fräste in för en profil i bakkant med läpp ut under skivan. Gjort så många gånger tidigare och blir väldigt stabilt.
Montera på och se att alla höjder mot stommarna matchade vilket kändes rätt.
Då fick stommarna åka iväg på lack samtidigt som skrivbordet fick sig ett par lager wax
Och idag var dessa klara och släpkärran lastades.
Så inget att vänta på. Upp med eländet
Allt är monterat och skall göra passbitar upp mot taket och in vid skrivbordet. Men ändå bra känsla. Ni får luckorna stå öppna i ett par dagar över midsommar så dessa hänger till sig och så kan man justera dörrarna på riktigt
fortsättning på detta projekt.A atomlab skrev:Waxade alla delar till hyllan vilket alltid är ett gamling att göra båda sidor samtidigt för man skall tjäna tid. Slutar oftast med att allt bara ligger i en hög eller man får klumpar. Men nu gick det bra. [bild]
Sedan bara att limma ihop allt och dit med alla tvingar man äger och har. [bild]
Byggde en enkel ställning som man lite sofistikerad kunde få upp pjäsen på väggen och skruvas fast. [bild]
Byggde sedan lite skåp och lådor tills materialet tog slut. Eller det står bakom 6skivor 30mm mdf och det orkade jag inte göra ikväll så nu får det bli påsk!
[bild]
Hoppas jag hittar en fin 2000x400 ekplanka imorgon när jag är hos bonden som har virkeslager. Det skall bli ett skrivbord längs med kortväggen.
Ville ha en hel ekskiva som skrivbord och hittade en fin och lämplig som jag fick börja att planhalva. Tog bort nästan 18mm så för säkerhets skull ställde jag vikter på den för att förhindra den värsta vridningen
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så där fick den ligga i 3 veckor och kunde sedan kapa till den och börja slipa
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Skivan kämpade emot ordentligt när jag grerade hörnet så fick köra med spännband och dra tillbaka allt. Men efter 2 dagar i spänn så gick jag ut som segrare.
Fyllde sedan i kvistar med svart epoxi
Logga in
Skapa konto
Ville heller inte ha några synliga konsoler så fräste in för en profil i bakkant med läpp ut under skivan. Gjort så många gånger tidigare och blir väldigt stabilt.
Logga in
Skapa konto
Montera på och se att alla höjder mot stommarna matchade vilket kändes rätt.
Logga in
Skapa konto
Då fick stommarna åka iväg på lack samtidigt som skrivbordet fick sig ett par lager wax
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och idag var dessa klara och släpkärran lastades.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så inget att vänta på. Upp med eländet
Logga in
Skapa konto
Allt är monterat och skall göra passbitar upp mot taket och in vid skrivbordet. Men ändå bra känsla. Ni får luckorna stå öppna i ett par dagar över midsommar så dessa hänger till sig och så kan man justera dörrarna på riktigt
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Scrollade lite för långt och råkade posta detta i en tråd om oljebrännares skrotvärde, gör ett nytt försök 😅
Fått klart sista bitarna till bänken. Hade lite soltid under lunch så jag fick dit lite detaljer, men fick hålla mig i garaget nu på kvällen då vädret varit fortsatt emot mig. Byggde hylla för att få upp ugnen till lagom gräddhöjd för mig (och titta in höjd för sambon ).
Jag vet inte varför jag fick för mig att jag skulle göra gerade hörn då jag är bedrövlig på det, men det blev iaf good enough.
När jag var klar så bröt faktiskt solen fram så jag var bara tvungen att ställa ut alltihop för att få se slutresultatet
Finns en del detaljer kvar, några saker jag kanske ska justera/byta ut men överlag är jag jättenöjd och ser fram emot att testa den in action 🙂
Jag har tänkt på att hyllan kommer samla på sig vatten, men jag ska köpa ett överdrag till ugnen som jag tänkte försöka köpa stort nog så det kan dras över hela hyllan.
Som allra minst tycker jag iallafall att lösningen är finare än min förra
Fått klart sista bitarna till bänken. Hade lite soltid under lunch så jag fick dit lite detaljer, men fick hålla mig i garaget nu på kvällen då vädret varit fortsatt emot mig. Byggde hylla för att få upp ugnen till lagom gräddhöjd för mig (och titta in höjd för sambon ).
Logga in
Skapa konto
Jag vet inte varför jag fick för mig att jag skulle göra gerade hörn då jag är bedrövlig på det, men det blev iaf good enough.
När jag var klar så bröt faktiskt solen fram så jag var bara tvungen att ställa ut alltihop för att få se slutresultatet
Logga in
Skapa konto
Finns en del detaljer kvar, några saker jag kanske ska justera/byta ut men överlag är jag jättenöjd och ser fram emot att testa den in action 🙂
Jag har tänkt på att hyllan kommer samla på sig vatten, men jag ska köpa ett överdrag till ugnen som jag tänkte försöka köpa stort nog så det kan dras över hela hyllan.
Logga in
Skapa konto
Köpt lockläkt och börjat grunda, 2/7 klart just nu och myggen börjar ha åsikter…
Sen ska det sågas till rätt längd. Allt ska upp i helgen är det tänkt. Dörr- och fönsterkarmar också. Undrar om man borde förborra för spik som är 2,8x75 eller om det håller ihop ändå nu när jag tog den tunnare som är 17 mm istället för 22 - mest pga att priset var det dubbla för den tjockare!
Får provspika lite i någon avsågad bit.
Sen ska det sågas till rätt längd. Allt ska upp i helgen är det tänkt. Dörr- och fönsterkarmar också. Undrar om man borde förborra för spik som är 2,8x75 eller om det håller ihop ändå nu när jag tog den tunnare som är 17 mm istället för 22 - mest pga att priset var det dubbla för den tjockare!
Logga in
Skapa konto
Jag förborrar alla hål i min nya panel. Livrädd att det spricker!pjgb skrev:Köpt lockläkt och börjat grunda, 2/7 klart just nu och myggen börjar ha åsikter…
[bild]
Själva panelen har legat grundmålad sedan i höstas och spikades upp nu under försommar/sommar. Hade två plankor som sprack av 2,0x50 galvad spik.
Lockläkten är ny direkt från lokala virkesnasaren och min förhoppning är att den klarar en 2,8. Vi får se.
Lockläkten är ny direkt från lokala virkesnasaren och min förhoppning är att den klarar en 2,8. Vi får se.
Fint! Var hittade du luckan till ugnen?Storsockret skrev:Scrollade lite för långt och råkade posta detta i en tråd om oljebrännares skrotvärde, gör ett nytt försök 😅
[bild]
[bild]
[bild]
Det är köpt härT Trafikverket1 skrev:
https://www.etsy.com/listing/977282536/new-oven-door-for-ooni-koda-16-pizza
Renoverar balkongen.
Och gör nu det dödligt tråkiga jobbet att måla alla delar. Eller nästan, en del är inte tillkapade ännu, så jag får glädjen att fortsätta måla imorgon efter midsommarfirandet dessutom! 🙄
Och gör nu det dödligt tråkiga jobbet att måla alla delar. Eller nästan, en del är inte tillkapade ännu, så jag får glädjen att fortsätta måla imorgon efter midsommarfirandet dessutom! 🙄
Spännande utmaning. Ser ut att bli ett speciellt kök. Är det halm iblandat i bänkskivan eller vad är det?
Så skönt att ha kommit ett stort kliv framåt idag.
Lockläkten sitter på överallt förutom runt fönstret och ovan/under dörren.
Det blir så satans bra. 🥳
Lockläkten sitter på överallt förutom runt fönstret och ovan/under dörren.
Det blir så satans bra. 🥳
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto