3 397 143 läst · 18 268 svar
3397k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Min Grafana instans har klagat på att en av mina Shelly puckar har studsat upp och ner från nätet de senaste veckan. Idag tog jag mig äntligen tid att bryta strömmen, ta bort golv-värmetermostaten och gräva ut Shelly pucken.
Direkt noterade jag att den var ordentligt varm, och när jag kopplade in den tillfälligt så avgav den ett härligt högfrekvent och högt surr. Tydligen känt problem på Skelly 2.5, billig och dålig Chongx kina-kondensator på sekundärsidan. Klara tydligen inte värmen:
Bort med den och rotade fram lådan med kondensatorer, jodå, där fanns en med rätt värden. Men hoppsan, samma skitmärke, aja, den förra höll i fyra år så det lär väl denna också göra:
Lovar att byta till en ordentlig nästa gång 🤥
Ny kondensator gjorde susen och nu är den uppe och snurrar igen
Direkt noterade jag att den var ordentligt varm, och när jag kopplade in den tillfälligt så avgav den ett härligt högfrekvent och högt surr. Tydligen känt problem på Skelly 2.5, billig och dålig Chongx kina-kondensator på sekundärsidan. Klara tydligen inte värmen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bort med den och rotade fram lådan med kondensatorer, jodå, där fanns en med rätt värden. Men hoppsan, samma skitmärke, aja, den förra höll i fyra år så det lär väl denna också göra:
Logga in
Skapa konto
Lovar att byta till en ordentlig nästa gång 🤥
Ny kondensator gjorde susen och nu är den uppe och snurrar igen
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 394 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 394 inlägg
Kipphyvel har stått lite ensam under våren men nu börjar det hända lite igen. Jag har rivit formen och vänt en betongklump som jag har tänkt ha som fot till den då stativet den nu står på (ej original) saknar vikt och lite stabilitet. Tanken är att stativet ska bultas i betongenklumpen och att den i sin tur ska stå löst på rejäla maskinfötter.
Efter det har jag lekt lite med en frekvensare som jag har tänkt ska "ersätta" den mekaniska kopplingen som jag inte kommer att fixa, jag tror inte jag egentligen behöver varvtalsstyrning men har lite idéer på vad jag kan göra senare men prio 1 är mjukstart och det verkar då funka som det ska, detta är bara löst på bänken och inget är bestämt än men tänker att jag vill bygga en basic manöverpanel för sånt som används mest.
Logga in
Skapa konto
Efter det har jag lekt lite med en frekvensare som jag har tänkt ska "ersätta" den mekaniska kopplingen som jag inte kommer att fixa, jag tror inte jag egentligen behöver varvtalsstyrning men har lite idéer på vad jag kan göra senare men prio 1 är mjukstart och det verkar då funka som det ska, detta är bara löst på bänken och inget är bestämt än men tänker att jag vill bygga en basic manöverpanel för sånt som används mest.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Kolla Magnetpro på Amazon.R roli skrev:
Dom har jag till mitt verktygsskåp.
Dag
https://www.amazon.se/s?k=Magnetpro&crid=25E9SO14026A0&sprefix=magnetpro,aps,116&ref=nb_sb_noss_1
Allvetare
· Södermanland
· 89 inlägg
Men vad betyder egentligen "up to 30x life"? Att ett bits håller från 0 till 3000 år men inte längre..? Brottsligt vag formulering...Cheesen skrev:
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 478 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 478 inlägg
Skulle klippa gräset och blev åter igen påmind om att det är nått soppaläkage då det var tomt i tanken. Såg ut att komma mellan förgasaren och flotörkoppen när jag vickade klipparen bakåt. Tog isär, gnuggade ren o-ringen lite och monterade ihop. Ser ut att vara tätt då det inte blir blött under... får se hur det är nästa gång det ska klippas.
Logga in
Skapa konto
Jag har använt byggställning, ögonmått och synvinkel för att titta på utsikt, hur mycket en hög ställning rör sig i vinden och fint hantverk. Och så har jag bestämt mig för att inte bli ställningsbyggare.