Min Grafana instans har klagat på att en av mina Shelly puckar har studsat upp och ner från nätet de senaste veckan. Idag tog jag mig äntligen tid att bryta strömmen, ta bort golv-värmetermostaten och gräva ut Shelly pucken.
Direkt noterade jag att den var ordentligt varm, och när jag kopplade in den tillfälligt så avgav den ett härligt högfrekvent och högt surr. Tydligen känt problem på Skelly 2.5, billig och dålig Chongx kina-kondensator på sekundärsidan. Klara tydligen inte värmen:
Närbild av ett Shelly 2.5 kretskort med en kondensator, tagen på ett arbetsbord. Kretskortet är delvis i fokus och kondensatorns märkning syns tydligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bort med den och rotade fram lådan med kondensatorer, jodå, där fanns en med rätt värden. Men hoppsan, samma skitmärke, aja, den förra höll i fyra år så det lär väl denna också göra:
Två kondensatorer, en med texten "VEHT -40+105°C" och en med texten "Chongx -40+105°C", ligger på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lovar att byta till en ordentlig nästa gång 🤥

Ny kondensator gjorde susen och nu är den uppe och snurrar igen :)
 
  • Gilla
  • Arg
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
Rickard.
Kipphyvel har stått lite ensam under våren men nu börjar det hända lite igen. Jag har rivit formen och vänt en betongklump som jag har tänkt ha som fot till den då stativet den nu står på (ej original) saknar vikt och lite stabilitet. Tanken är att stativet ska bultas i betongenklumpen och att den i sin tur ska stå löst på rejäla maskinfötter.
En betongklump placerad på träklossar, som ska användas som fot till en kipphyvel för ökad stabilitet, ligger på ett golv i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter det har jag lekt lite med en frekvensare som jag har tänkt ska "ersätta" den mekaniska kopplingen som jag inte kommer att fixa, jag tror inte jag egentligen behöver varvtalsstyrning men har lite idéer på vad jag kan göra senare men prio 1 är mjukstart och det verkar då funka som det ska, detta är bara löst på bänken och inget är bestämt än men tänker att jag vill bygga en basic manöverpanel för sånt som används mest.
En frekvensomvandlare märkt "VLT AutomationDrive" placerad bredvid en äldre metallbox med en röd lampa, med en tång och kablar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
Har fått ihop en verktygstavla för hyvlar och lite andra finsnickeriverktyg. Plywood+valnötsfaner och ek och många starka magneter.
Verktygstavla i plywood och valnötsfaner fylld med olika hyvlar och finsnickeriverktyg, hålls på plats med starka magneter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 21 till
  • Laddar…
Någon speciell magnet att rekommendera?
 
R roli skrev:
Någon speciell magnet att rekommendera?
Köper mina från Amazon, ser tyvärr inte vilka jag köpt då det var längesedan. Vet att jag brukar ta så starka som möjligt för det krävs en del om man ska dölja under trä/faner. Kanske 15-20kg kraft?
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Det är starkt. Jag blir ändå mest imponerad av att du lyckats ha ett enda T20-bits i omlopp i sju år! 🥳
Jag gör tvärtom och tappar bort sju T20-bits om året... :/
 
  • Gilla
beqen
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Har man bara ordning på sina grejer så är det inga problem
Hehe
Håller med!
 
En fjäril.
Smidesfjäril på ett städ i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en skulptur av en fjäril i metall, med detaljerade, spiralformade antenner och en suddig grön bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Självgjord fjäril i smide fastsatt på en vit stolpe vid en uteplats med gröna växter och blommor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Uffe-Nacka och 27 till
  • Laddar…
S
Cheesen Cheesen skrev:
[länk]
Skruvat 30 kvm trall samt massor av staket och ett hus under 7 års tid... Lossade 15 kvm trall i helgen och då tog bitset slut... Tur jag köpt två där när jag handlade 2017..
[bild]
Men vad betyder egentligen "up to 30x life"? Att ett bits håller från 0 till 3000 år men inte längre..? Brottsligt vag formulering...
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
C
S stugfar skrev:
Men vad betyder egentligen "up to 30x life"?
Tolkar det som att den inte har mer är 30x livslängd jämför med det sämsta biten på marknaden.
Så om den sämsta biten klarar 1 skruv klarar dessa bits max 30 skruv. 😆
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Jag tolkar det som "håller garanterat för 30 skruvar"
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
Dom menar väl 30 ggr livslängd mot konkurenternas bits men det är väl i själva verket mot sämsta möjliga bit som dom jämfört med.
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
B
Skulle klippa gräset och blev åter igen påmind om att det är nått soppaläkage då det var tomt i tanken. Såg ut att komma mellan förgasaren och flotörkoppen när jag vickade klipparen bakåt. Tog isär, gnuggade ren o-ringen lite och monterade ihop. Ser ut att vara tätt då det inte blir blött under... får se hur det är nästa gång det ska klippas.

Gräsklippare med fyra hjul som står på ett betonggolv i ett garage, fotad från sidan med förgasaren synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Jag har använt byggställning, ögonmått och synvinkel för att titta på utsikt, hur mycket en hög ställning rör sig i vinden och fint hantverk. Och så har jag bestämt mig för att inte bli ställningsbyggare.
 
  • Utsikt från hög byggställning över stadsmiljö med färgglada byggnader, träd och kvadratiska innergårdar, samt taket på en historisk byggnad i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnadsställning på hög höjd med utsikt över en stad, gyllene metallornament i förgrunden, omgiven av plattform, molnig himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt över stad från en hög byggställning, med tak, kyrkor och olika byggnader under en delvis molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggställning runt en stor tegelbyggnad med stegar och plattformar, visar omfattande renovering under en klar blå himmel med moln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
FreQa och 24 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.