1 135 641 läst · 11 023 svar
1136k läst
11,0k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Så du menar på fullt allvar att när man byggde Essingeleden så designade man den för att broskarvarna skulle "underhållas" var 6:månad?F frasen_36 skrev:
Ölandsbron är 10 år yngre och Öresundsbron i stort "bara barnet" jämfört med Essingeleden som invigdes i mitten av 60-talet så de är naturligtvis inte jämförbara.L lat skrev:
Ölandsbron är inte ens i närheten trafikvolymmässigt.
Essingeleden är dessutom inte "en bro". Det är som namnet säger en led med ett antal sammanbundna broar.
Blev så glad när jag såg en bild på en sån där kassettsnurra så letade hemma hos pappa i helgen när vi hälsade på och visst fanns de gamla Tintin-banden kvar 😄
(Sorry f att jag avbröt bro/väg o telefonidiskussionerna 😛)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Sorry f att jag avbröt bro/väg o telefonidiskussionerna 😛)
Ooohhh, precis sådana hade jag, med den där träimitationen i plast.D dilemma skrev:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 324 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 324 inlägg
Morfar jobbade med det brobygget. Han var lyckligtvis på marken när bron rasade och 18 personer föll ner i älven och dog.hsd skrev:
Olyckan blev knappt uppmärksammad i tidningarna, förutom i Ångermanland, för dan efter gick tyskarna in i Polen och orsakade helt andra tidningsrubriker.
Någon gång andra halvan av 70-talet eller så minns jag att det fanns både automater som tog enbart 10-öringar och sådana som hade tre myntinkast. Tioöresautomaterna kostade det nog 20 öre att ringa från, kanske höjdes det till 30 men de blev ju väldigt opraktiska till annat än lokalsamtal. Minns ej om 25 räckte för att starta samtal i den andra typen.HasseTeknik skrev:Det gäller ju bara vad ungdomar tror. På den "riktiga" ( 1950 och1960-talet ) var det 10 öre, 25 öre och 1 kr. Vi barn/ungdomar öppnade ofta dörren och lyfte på trä-trallen eller kollade myntfacket, för att få lite extra veckopeng. Oftast bara 10-öringar, men en sådan räckte ju till 2 st Dixi- eller Rivalkola, det var ju värt besväret.