lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det är något jag undrat över. Vart har alla varmluftbalonger tagit vägen? (Eller har de ens tagit vägen?)

Någon som vet? Jaja, det går säkert att googla fram, men jag orkar inte... :)
Det var uppe på Anders och Måns pod som ersatt "Så funkar det", det var tydligen en överetablering av balongflygare på 90-talet och det är en sak man oftast gör endast en gång, så tillslut fanns inget kundunderlag kvar och det blev konkurs för bolagen.

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
NMT snacket resulterade i att jag fyndade denna:

En gammal Mobira Talkman NMT mobiltelefon med antenn och nummertangentbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
F
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det är något jag undrat över. Vart har alla varmluftbalonger tagit vägen? (Eller har de ens tagit vägen?)

Någon som vet? Jaja, det går säkert att googla fram, men jag orkar inte... :)
De kom ju i formidabla svärmar på kvällen och i viss mån även tidiga mornar. Själv åkte jag med en gång från Årstafältet till Helenelund - trevligt minne.

• Gilla
4774
  • Laddar…
F
DennisCA DennisCA skrev:
NMT snacket resulterade i att jag fyndade denna:

[bild]
Fyndade?

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Två paket av Merck's lackmuspapper, ett med röda och ett med blåa remsor, på vit bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
Nalleman64 och 7 till
  • Laddar…
Jonas Persson
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
[bild]
Röda och blå, hur används de?

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Röda och blå, hur används de?
Va? Hur ung är du? Fick du aldrig använda lackmuspapper i skolan, man satte en vattendroppe på remsan och jämförde färgskiftningen mot en färgskala för att avgöra pH.

Jonas Persson
K Kapsyl skrev:
Va? Hur ung är du? Fick du aldrig använda lackmuspapper i skolan, man satte en vattendroppe på remsan och jämförde färgskiftningen mot en färgskala för att avgöra pH.
Lackmuspapper har jag använt. Men jag har inget minne av att det fanns två varianter, blått (blau) och rött (rot).

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Lackmuspapper har jag använt. Men jag har inget minne av att det fanns två varianter, blått (blau) och rött (rot).
Som jag kommer ihåg använde vi först en gul sort som visade grovt pH mella 0 ch 14. När man sen visste var på skalan man befann sig valde man den sort som visade pH noggrannare. Fast vi använde nog oftast BTB, Det var enklare och framförallt billigare :)

K Kirre2 skrev:
När vi ändå är inne på telefoner, kommer ni ihåg att det kostade att svara i mobiltelefon i början? Vet inte om det gällde alla abonnemang, men en kille på jobbet på 80- eller tidigt 90-tal hade mobil och han blev skitsur varje gång nån ringde för det kostade pengar.
Och kommer ni ihåg Comviqs märkliga abonnemang nån gång på 90-talet när det var billigare att ringa 30 minuter per månad än 29 minuter, eftersom man slapp månadsavgiften om man ringde 30 minuter eller mer? Det blev många och långa diskussioner med deras kundtjänst om antal ringda minuter.
Och kommer ni ihåg när man ringde en halvtimme i månaden totalt på sin mobil?
Så hade kompisar till mig här oxå. Comviq ihopvikbar telefon med utdragbar tunn plastantenn. Täckningen var Inge vidare heller eftersom vi inte bodde i de största städerna.
Min första privata mobil var en Ringo (NMT)
Funkade bäst när jag åkte Norröver till släktingarna. 😉

• Gilla
Kirre2
  • Laddar…
hsd
NMT 450 fungerade alltid överallt , hade en i bilen, ända tills ryssarna började hacka numren och Telia spärrade när nummer anropades från flera basstationer så var man tvungen att aktivera genom att ringa telia och verifiera stationen , givetvis inte från bilen 🙁

RoTe
NMT var kul att tjuvlyssna på. 😉

F
På 70-talet var vi på nån sorts fritids/natur-mässa och blev övertalad om att köpa en sorts "naturvänlig" penna till skyhögt överpris. Vinsten skulle visserligen naturligtvis (?) gå till naturvård. Det fantastiska med pennan var att när man använt slut på den skulle man bara stoppa den i jorden (i t.ex. en blomkruka) så skulle den lösa upp sig på några dagar och försvinna och bara lämna syremolekyler efter sig..
Naiv som man var gick man på det..
Pennan satt nedstucken i en blomkruka i flera år utan påverkan, åkte sen i plastavfallet där den hörde hemma.

• Haha
  • Wow
  • Gilla
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
Kaktus i vit kruka dekorerad med rosa godisremmar, liknande blommor.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Sona2012 och 8 till
  • Laddar…
Ja den mår bra av att vara i glömska!

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.