1 093 163 läst · 10 758 svar
1093k läst
10,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
När vi talar om automater så är ett av mina första säkra minnen från 1969 när pappa lyfte upp mig för att jag skulle få mata bensinautomaten med enkronor. Automaten var nog gammal redan då för den hade inkast för mynt av mindre valör men de hade blivit plomberade.
Det är väl en j..a tur att de underhåller våra broar och leder(!!) regelbundet så att de uppfyller godkända säkerhetskrav.F fribygg skrev:
Det skulle ju bli ett jävla gnäll om de fick stå tills de börjar bli farliga och kanske tom behövde stängas av helt.
Då skulle Svensson gnöla i massmedia.
Javisst, synd bara att de byggs på så sätt och i sådana mtrl att frekvent underhåll är av nöden för att säkert kunna färdas på dem.F frasen_36 skrev:
Jovisst, nu är jag förvisso ingen brokonstruktör (och kanske inte du heller ?) så kunskapen för att ifrågasätta materialvalet i konstruktionen saknas.F fribygg skrev:
Därför utgår jag ifrån att konstruktörerna kan (och kunde) detta bättre än vi. 😉
Inte är jag brokonstruktör och inte heller har jag specialkunskaper om materialval till broar men som vanlig trafikant kan jag ju imponeras av gamla stenbroar som har hållt i hundratals år och förvånas att man på sin tid gjöt Ölandsbron med bräckt vatten, det verkar inte som om yrkeskunskapen hos brokonstruktörer och brobyggare direkt ökat de senaste hundra eller tvåhundra åren..F frasen_36 skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 834 inlägg
Jo det är ju det den har. Som byggingenjörerna säger (på engelska ursprungligen, min svenska blir lite yxig):F fribygg skrev:
"Vem som helst kan bygga en bro som inte ramlar ner. Men det krävs en ingenjör för att bygga en bro som bara precis inte ramlar ner."
(Anybody can build a bridge that stays up. It takes an engineer to build a bridge that only just stays up.)
Kostnad driver alla byggprojekt. Våra broar idag är, relativt sett, betydligt billigare än de gamla stenbroarna som stått upp i "alla tider". (Nåja, de kräver allt visst underhåll de med...)
Redigerat:
Jag har som sagt inte heller kunskap att avgöra konstruktionerna utan utgår från att de gjorts enligt gällande standard. Förvisso kunde man göra starka broar förr men inte i storlek mätt så stora som Essingeleden, Ölandsbron, Skanörsbron m.fl.F fribygg skrev:Inte är jag brokonstruktör och inte heller har jag specialkunskaper om materialval till broar men som vanlig trafikant kan jag ju imponeras av gamla stenbroar som har hållt i hundratals år och förvånas att man på sin tid gjöt Ölandsbron med bräckt vatten, det verkar inte som om yrkeskunskapen hos brokonstruktörer och brobyggare direkt ökat de senaste hundra eller tvåhundra åren..
Dessutom OM dessa broar skulle kunnat byggas på gammaldags sätt av sten så hade det nog funnits annat för folk att gnälla över...
Som t.ex. kostnader, risker och byggtider.... vissa av dem skulle nog inte ens varit klara idag.
Dessutom finns det gott om stenbroar idag som är avstängda pga rasrisk. .
Det är lätt att imponeras av broar från 1600-talet som fortfarande fungerar, men dom flesta gamla stenbroarna har faktiskt rasat ihop!
Problemet är nog inte att saker underhålls, utan att vissa personer inte klarar av att åka hemifrån i tid...
Problemet är nog inte att saker underhålls, utan att vissa personer inte klarar av att åka hemifrån i tid...
Precis och att det ska gnällas på allt och alla, för det är ju alltid andras fel.ÅkeSun skrev:
Lite drygt 1 liter per krona, fick ni 1969K Kapsyl skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 8 943 inlägg
Det var inte brokonstruktörerna som valde att använda bräckt vatten utan att hela projektet riskerade att gå i stå för att det inte gick att få fram dricksvatten i dom mängderna som krävdes för byggandet - så det var beslut som togs upp betydligt högre upp än de som stod för konstruktionen och med största sannolikhet också pengarelaterat...F fribygg skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 326 inlägg
Glömmer du att det finns/fanns utmärkt vatten i tex Vättern? att man snålade då och använde bräcktvatten får vi ju betala än i dag med onödigt höga underhållskostnader.X xxargs skrev:Det var inte brokonstruktörerna som valde att använda bräckt vatten utan att hela projektet riskerade att gå i stå för att det inte gick att få fram dricksvatten i dom mängderna som krävdes för byggandet - så det var beslut som togs upp betydligt högre upp än de som stod för konstruktionen och med största sannolikhet också pengarelaterat...