46 324 läst · 889 svar
46k läst
889 svar
Fastmonterade korkar: En miljönytta eller korkad innovation?
Det är ett naturligt steg. Jag som aldrig skräpar ner får det krångligare för att andra inte sköter sig ☺️
Det är som det brukar vara!
Det är som det brukar vara!
Vissa är ju helt okej som går att vika upp och sitter kvar i kombination med lättflytande innehåll.
Vissa youghurt har en helvetes konstruktion som går bra tills det sista ska ut.
Av rent jävelskap så rycker jag korken och lägger den i brunpåsen.
Vissa youghurt har en helvetes konstruktion som går bra tills det sista ska ut.
Av rent jävelskap så rycker jag korken och lägger den i brunpåsen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 730 inlägg
Tycker det är klart störande och hade gärna sett att vi fick vikkorken tillbaka istället
Sen är det betydligt vanligare med cigarettfimpar än korkar tycker jag. Ska vi ha cigaretter som sitter fast i paketet framöver?
Grundproblemet är väl denna överdrivna konsumption av engångsprodukter. Tar vi med oss en vattenflaska och fyller på där det finns offentliga kranar för dricksvatten kan vi spara in massor av skräp. Samma med karamellpapper...
Sen är det betydligt vanligare med cigarettfimpar än korkar tycker jag. Ska vi ha cigaretter som sitter fast i paketet framöver?
Grundproblemet är väl denna överdrivna konsumption av engångsprodukter. Tar vi med oss en vattenflaska och fyller på där det finns offentliga kranar för dricksvatten kan vi spara in massor av skräp. Samma med karamellpapper...
Jag tycker fimparna ska vara ätbara och att rökarna ska tvingas svälja dom hela. Snälla EU inför ett direktiv angående detta.Johannes Carlsson skrev:Tycker det är klart störande och hade gärna sett att vi fick vikkorken tillbaka istället
Petflaskor kan jag förstå att korken sitter fast men varför på mjölk och andra tetraförpackningar?
Står ju tom att korken ska sorteras som plast men en hel del ids nog inte slita loss korken.
nåja spelar kanske ingen roll om korken åker med är ju endå plastlock och gängor som åker med föpackningen så om korken sitter på eller inte spelar nog ingen praktisk roll.
Står ju tom att korken ska sorteras som plast men en hel del ids nog inte slita loss korken.
nåja spelar kanske ingen roll om korken åker med är ju endå plastlock och gängor som åker med föpackningen så om korken sitter på eller inte spelar nog ingen praktisk roll.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 611 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 611 inlägg
Jag upplever det inte som något större problem på de produkter jag köper med fastsittande kork (mjölk, vispgrädde och läsk). Bryter bort korken i samband med att jag öppnar förpackningen första gången. När innehållet är slut hamnar den i plaståtervinningen.
Har dock förstått att det är "meckigare" på t.ex. youghurtförpackningar (äter inte det).
Har dock förstått att det är "meckigare" på t.ex. youghurtförpackningar (äter inte det).
De nya låga korkarna på läskedrycksflaskorna som sitter med en eller 2 plasttrådar avskyr jag. Alldeles för lätt att inte korken går på ordentligt och sen ligger flaskan och läcker i väskan. Speciellt om det är något kolsyrat så det är tryck i den.
Det har jag funderat över.T TheGame skrev:
Locket skulle till plast men plasten som sitter fast på kartongen ska till papper? Så då kan pappersåtervinningen uppenbarligen hantera den mängd plast?
Och nu när korken sitter fast så står det iaf på vår mjölk att allt ska i pappersåtervinningen.
Så helt onödigt att separera dom från början om någon nu gjorde det..
Besserwisher
· The Great North
· 971 inlägg
Som någon sa på Flashback (enligt Flashback 4-ever) Dessa plastkorkar är som att sy fast alla barnens vantar i ärmen för att nån unge alltid tappar bort sina...
Finns det någon som brukar tappa bort sina korkar eller panta utan korken?
Finns det någon som brukar tappa bort sina korkar eller panta utan korken?
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
En symbollösning på ett, i Sverige, icke-problem.
Dessutom i majoriteten av fallen en dålig sådan.
Nej jag är trött på att chansa att det inte blir spill eller att jag river mig när jag ska dricka ut flaskan så korken rivs bort helt å hållet.
Naturligtvis så ser jag till att även den hamnar i plaståtervinningen, men det gjorde jag innan också.
Bättre att lägga pengarna på att utbilda folk än att skapa undermåliga förpackningar.
Dessutom i majoriteten av fallen en dålig sådan.
Nej jag är trött på att chansa att det inte blir spill eller att jag river mig när jag ska dricka ut flaskan så korken rivs bort helt å hållet.
Naturligtvis så ser jag till att även den hamnar i plaståtervinningen, men det gjorde jag innan också.
Bättre att lägga pengarna på att utbilda folk än att skapa undermåliga förpackningar.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
Varför plastkork över huvud taget på mjölkpaket? De gamla "bryt upp, vik tillbaka" fungerade bra utan plast. Visserligen är jag uppväxt med Gefleortens Mejeriförenings mjölk och då fick man lära sig hur man öppnar tidigt. I början var det nog inte ens plastlaminerad kartong utan med ett vaxskikt på insidan. Vi överlevde.
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Besserwisher
· The Great North
· 971 inlägg
De ironiska är att nyttan skjuter över målet.
Den som slänger en kork i naturen kommer inte nu ändra sitt beteende och den som tidigare slängde korken i plastinsamlingen kommer inte helt plötsligt börja slita loss den för att kasta i naturen.
Samma med de obemannade åvc. De som slänger skräp utanför hindras fortfarande inte att att göra så.
Men dem som källsorterar och åker dit med en hel papperskasse med sorterat innehåll får nu stå och tömma sina påsar på innehåll istället för att kasta hela papperspåsen med papper i pappersinsamlingen.
Den som slänger en kork i naturen kommer inte nu ändra sitt beteende och den som tidigare slängde korken i plastinsamlingen kommer inte helt plötsligt börja slita loss den för att kasta i naturen.
Samma med de obemannade åvc. De som slänger skräp utanför hindras fortfarande inte att att göra så.
Men dem som källsorterar och åker dit med en hel papperskasse med sorterat innehåll får nu stå och tömma sina påsar på innehåll istället för att kasta hela papperspåsen med papper i pappersinsamlingen.