3 390 926 läst · 18 251 svar
3391k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Min häcksax från 80 talet slutade plötsligt fungera för 2 år sen.
Köpte en Roybi, det enda som fanns hemma då med sladd (jag vill inte ha med batteri)
Den klipper dåligt och låter världskrig, så pass att man behöver hörselskydd för att använda den.
Plockade isär den en gamla Boschen idag, hittade typ inget fel 🤔 Gjorde rent motor och mekanik, fettade in och satte ihop den igen.
Spinner som ny, tyst o fint🙂
Köpte en Roybi, det enda som fanns hemma då med sladd (jag vill inte ha med batteri)
Den klipper dåligt och låter världskrig, så pass att man behöver hörselskydd för att använda den.
Plockade isär den en gamla Boschen idag, hittade typ inget fel 🤔 Gjorde rent motor och mekanik, fettade in och satte ihop den igen.
Spinner som ny, tyst o fint🙂
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lokala bekantskapskretsens baxarsekt gjorde sitt igår och idag.
Lekstuga skulle hämtas, baxas upp på släp och sedan lämnas av på annan fastighet.
Begränsad arbetskraft, utrustning och utrymme gjorde att det tog tid igår kväll, ca 5 timmar (mellan 20 och 02) för att få upp den på släpet och ut från bakgården där den stod.
Idag gick det lättare att få ner den på plats där den nu ska nyttas.
Igår blev det i alla fall hävstång, domkraft, skruvdragare, kofot, spett och rullar som användes.
Lekstuga skulle hämtas, baxas upp på släp och sedan lämnas av på annan fastighet.
Begränsad arbetskraft, utrustning och utrymme gjorde att det tog tid igår kväll, ca 5 timmar (mellan 20 och 02) för att få upp den på släpet och ut från bakgården där den stod.
Igår blev det i alla fall hävstång, domkraft, skruvdragare, kofot, spett och rullar som användes.
Redigerat:
Sånt där är kul 🙂tveksamt skrev:Lokala bekantskapskretsens baxarsekt gjorde sitt igår och idag.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 373 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 373 inlägg
Logga in
Skapa konto
Ett av mina absolut första garagebyggen har fått nytt liv som en permanent slipbänk då slipmaskinerna tidigare har hattat omkring utan ett riktigt bra ställe att vara på. Förutom att kapat ut och lappat ihop en överbliven plåt till arbetsyta så byggde jag också en fot till smärgeln för att få upp den i lagom höjd.
Sista Frisen och sista staketdelen på nya altanen har kommit på plats under dagen.
Hur många felkapningar det blivit under dagen behöver vi inte tala om 😂
Förhoppningsvis kommer grind på plats imorgon och kanske påbörja trall som är tänkt längs med hela räcket. (Vi tror det.blir snyggt rent estetiskt, man kan sitta på den och i framtiden när sonen är lite större kanske vi vill ta bort staketet helt.
/Jocce (eller "Lite Snett är också Rakt")
Hur många felkapningar det blivit under dagen behöver vi inte tala om 😂
Förhoppningsvis kommer grind på plats imorgon och kanske påbörja trall som är tänkt längs med hela räcket. (Vi tror det.blir snyggt rent estetiskt, man kan sitta på den och i framtiden när sonen är lite större kanske vi vill ta bort staketet helt.
/Jocce (eller "Lite Snett är också Rakt")
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Inte i dag men i går. Stabbat virke. Virket med rödmålade ändor är formvirke och pallningsvirke. För dålig kvalitet att bygga hus av men fullgott för sitt ändamål. Märkt med rött på stockändorna så jag inte skall blanda ihop det.
Det blev 4 traktorlass till sågen i år. Stabben längst till höger under taket förutom nedersta varvet och så de två stabbarna som ännu inte har fått tak
Det blev 4 traktorlass till sågen i år. Stabben längst till höger under taket förutom nedersta varvet och så de två stabbarna som ännu inte har fått tak
Äntligen är panelen uppe på verandan. Ska spika upp knutbrädorna imorgon för att sedan lämna projektet tills vi har målat nockbrädorna etc. på huset. Då står fönsterrenovering och panela insida först på listan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Satt upp grind, och byggt trappa.
Tips: om ni aldrig byggt egna Vangstycken - gör det inte första gången på en väääldigt bred trappa, där dessutom den redan befintliga delen lutar lite men den nya är rak...
Men har sagt det förut: Lite snett är också rakt
Resultatet blev godkänt av sambon, så då är jag nöjd 😇
/Jocce
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tips: om ni aldrig byggt egna Vangstycken - gör det inte första gången på en väääldigt bred trappa, där dessutom den redan befintliga delen lutar lite men den nya är rak...
Men har sagt det förut: Lite snett är också rakt
Resultatet blev godkänt av sambon, så då är jag nöjd 😇
/Jocce
Smällt upp mer vedförvaring, denna gång med Euro-pallar.
Konstigt att det går åt så mycket verktyg för ett sånt litet bygge. Min sidkick på gården är alltid behjälplig (skottkärran)
I montaget satte jag fast en skruv med min lilla slagskruvdragare från Bosch och kunde inte få loss den sen. Den kvisten höll hårt!
Logga in
Skapa konto
Konstigt att det går åt så mycket verktyg för ett sånt litet bygge. Min sidkick på gården är alltid behjälplig (skottkärran)
Logga in
Skapa konto
I montaget satte jag fast en skruv med min lilla slagskruvdragare från Bosch och kunde inte få loss den sen. Den kvisten höll hårt!
Logga in
Skapa konto
Provkört radiolänk, 5km från ö till annan ö (typ fastland) där vi kommer ha fiberaccess.
Involverade traktor för transport, klätterselde, andra sidan en bomlift på bilchassis, 25m
Länk upprättad, test lyckad. Projektet kan planeras vidare.
Involverade traktor för transport, klätterselde, andra sidan en bomlift på bilchassis, 25m
Länk upprättad, test lyckad. Projektet kan planeras vidare.