1 655 181 läst · 3 173 svar
1655k läst
3,2k svar
Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan
Mycket imponerande! Är det en egen design?Stoneage skrev:Et[bild]
Klocka med urverk i trä. Kugghjulen i björkplywood och urtavlan i ek. Fräst med Shaper Origin (handhållen NC).
[bild]
Urverket är "elektromekaniskt". Det sitter en magnet på baksidan av pendeln som får en knuff av en batteridriven solenoid. Det gör att man inte behöver dra upp den varje dag. Men elektroniken bestämmer inte hur klockan går, utan det får man justera genom att ändra pendelns längd.
[video]
Mvh Mackk
Du är inte orolig för att hjulen ska skadas av att någon knuffar till cykeln? Brukar undvika "underifrån" cykelställ av den anledningen. Å andra sidan går ju inte kreti och pleti i ditt förtält så det kanske inte blir ett problem.Ola C skrev:Inte det mest avancerade jag byggt men lite nytänk iaf. Behövde ett väldigt kompakt cykelställ att ha i husvagnens förtält. De flesta cykelställ är av typen "one size fits all", här gjorde jag det istället väldigt custom. De fyra "skänklarna" är flyttbara o låsbara för att kunna justeras riktigt tajt mot olika däcksbredder, i mitt fall mountainbike samt landsvägsräcer. Frästa t-spår, fyrkantsmuttrar o genomgående skruv för att få till det.
[bild]
[bild]
Nä jag är inte speciellt orolig för det, som du skriver så är det inte mycket trafik med folk i förtältet, speciellt inte längst in där cyklarna kommer stå.P Pettman skrev:
Redigerat:
Om den borde vara här eller i tråden för onödigt överarbetade byggen får någon annan avgöra. Det hela började med att jag hade en sista helg kvar på terminen och behövde fylla ut tiden. Jag testade på halvförtäckta sinkor och det gick rätt bra, så jag tänkte göra något kul av testbitarna. Eftersom mina testlådor hade två förstycken var, för att jag skulle få mer träning, fick det bli en dubbelsidig byrå. Sedan spårade det ur med magneter och en helt onödig mössa på byrån. Fast kul var det och en ny utmaning att bygga en byrå som skulle passa redan färdiga lådor (som bara var nästan symmetriska och inte riktigt lika stora).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Husägare
· September 1979
· 38 inlägg
Asså så fin vilket hantverkHep skrev:Om den borde vara här eller i tråden för onödigt överarbetade byggen får någon annan avgöra. Det hela började med att jag hade en sista helg kvar på terminen och behövde fylla ut tiden. Jag testade på halvförtäckta sinkor och det gick rätt bra, så jag tänkte göra något kul av testbitarna. Eftersom mina testlådor hade två förstycken var, för att jag skulle få mer träning, fick det bli en dubbelsidig byrå. Sedan spårade det ur med magneter och en helt onödig mössa på byrån. Fast kul var det och en ny utmaning att bygga en byrå som skulle passa redan färdiga lådor (som bara var nästan symmetriska och inte riktigt lika stora).
[bild]
[bild]
[bild]
[video]
Wow!!! Mållös!Hep skrev:Om den borde vara här eller i tråden för onödigt överarbetade byggen får någon annan avgöra. Det hela började med att jag hade en sista helg kvar på terminen och behövde fylla ut tiden. Jag testade på halvförtäckta sinkor och det gick rätt bra, så jag tänkte göra något kul av testbitarna. Eftersom mina testlådor hade två förstycken var, för att jag skulle få mer träning, fick det bli en dubbelsidig byrå. Sedan spårade det ur med magneter och en helt onödig mössa på byrån. Fast kul var det och en ny utmaning att bygga en byrå som skulle passa redan färdiga lådor (som bara var nästan symmetriska och inte riktigt lika stora).
[bild]
[bild]
[bild]
[video]
Cool top. Men det här med att ha kvar märklinjerna för dovetailsen får vi nog diskutera i smågrupper...😉Hep skrev:Om den borde vara här eller i tråden för onödigt överarbetade byggen får någon annan avgöra. Det hela började med att jag hade en sista helg kvar på terminen och behövde fylla ut tiden. Jag testade på halvförtäckta sinkor och det gick rätt bra, så jag tänkte göra något kul av testbitarna. Eftersom mina testlådor hade två förstycken var, för att jag skulle få mer träning, fick det bli en dubbelsidig byrå. Sedan spårade det ur med magneter och en helt onödig mössa på byrån. Fast kul var det och en ny utmaning att bygga en byrå som skulle passa redan färdiga lådor (som bara var nästan symmetriska och inte riktigt lika stora).
[bild]
[bild]
[bild]
[video]
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Jag ska bara lära mig att fixa tajta sinkor hela vägen in först. Sedan lovar jag att hyvla. Jag tror att det är lite bättre på det 150-timmarsbygge som jag ska in med här så snart jag fotat. Det är nog mitt första bygge som är bättre än kameran i telefonen.