3 272 008 läst · 11 080 svar
3272k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Ringde en lätt rabiat person för nån vecka sen "Era dörrar är livsfarliga, de körde på en dörr så en kabel kom ut och en tuckförare fick en stöt här han tog i kabeln, ni måste komma hit omedelbart och åtgärda det"
Jaha, sa jag, har ni kollat JFB/PSB ??
"Nä, vadå, är det nått fel på den ??"
Vet inte, men troligtvis finns det ingen, jag skickar över våra montagevillkor och anvisningar, så kan du kolla om värmekablarna är inkopplade med rätt villkor.
Jag har inte hört nått mer sen dess.
Jaha, sa jag, har ni kollat JFB/PSB ??
"Nä, vadå, är det nått fel på den ??"
Vet inte, men troligtvis finns det ingen, jag skickar över våra montagevillkor och anvisningar, så kan du kolla om värmekablarna är inkopplade med rätt villkor.
Jag har inte hört nått mer sen dess.
Då kan jag spara 23min liv tillnågot annat meningslöst. Tack för hjälpen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 923 inlägg
Jag tror det är för att undvika att göra en fast installation. Regelverket kring eldragning i möbler osv. är ju mycket mera tillåtande, så då gör man såhär.
Det är allt för många som installerar el som inte förstår vad de håller på med.
Spiklådor är tunga jobbiga att flytta?
Sen är det det där med el och spik. Det finns någon slags dragningskraft både till kablar och VP-rör. Här tex har en spik fastnat utan på en kabel innan man målade eller låg den i färgburken?
Fast något fel är det väl inte då den extra spiken inte syns på två meters avstånd, allt enligt branschstandard. 🤪
Sen är det det där med el och spik. Det finns någon slags dragningskraft både till kablar och VP-rör. Här tex har en spik fastnat utan på en kabel innan man målade eller låg den i färgburken?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast något fel är det väl inte då den extra spiken inte syns på två meters avstånd, allt enligt branschstandard. 🤪
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 084 inlägg
Påminner mig om våra rör i metall i lägenheten.blackarrow skrev:Det är allt för många som installerar el som inte förstår vad de håller på med.
[bild]
Perfekt ställe att hänga en massa små tavlor:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 923 inlägg
Som vanligt när smått kriminella byggare, eller glada okunniga hempulare varit framme.
Observera också att på nollan var det bara 2 kardeler kvar och på PE 3 kvar, av 7. 😮
Nåja jag lyckades knöla in en ROT-dosa, fick borra upp lite också då OSB bakom gipset inte hade tillräckligt stort hål, inte ens runt, kanske utsågat med sticksåg
Sen kunde jag börja med det jag egentligen var beställd för, komplettera med extra uttag.
När allt var klart upptäckte jag naturligtvis att skyddsjord inte fanns, ja ledare fanns ju förstås, prydligt inkopplat (troligen i alla uttag i rummet), men det kom ingen PE från matningen.
I denna kopplingsdosa uppe vid taket (som inte heller var något under av hantverksskicklighet, satt långt in, för litet hål i gips/OSB, skruvarna till doslock satt inte i dosan utan bara mot gipskanten) kom det en svart och en vit ledare som var matningen, dvs ingen jord.
Bra att de åtminstone inte hade fuljordat mot nollan där.
Men nu hade klockan passerat 16, så nästa steg i detta jobbet blir till veckan som kommer.
Logga in
Skapa konto
Observera också att på nollan var det bara 2 kardeler kvar och på PE 3 kvar, av 7. 😮
Nåja jag lyckades knöla in en ROT-dosa, fick borra upp lite också då OSB bakom gipset inte hade tillräckligt stort hål, inte ens runt, kanske utsågat med sticksåg
Logga in
Skapa konto
Sen kunde jag börja med det jag egentligen var beställd för, komplettera med extra uttag.
När allt var klart upptäckte jag naturligtvis att skyddsjord inte fanns, ja ledare fanns ju förstås, prydligt inkopplat (troligen i alla uttag i rummet), men det kom ingen PE från matningen.
I denna kopplingsdosa uppe vid taket (som inte heller var något under av hantverksskicklighet, satt långt in, för litet hål i gips/OSB, skruvarna till doslock satt inte i dosan utan bara mot gipskanten) kom det en svart och en vit ledare som var matningen, dvs ingen jord.
Logga in
Skapa konto
Men nu hade klockan passerat 16, så nästa steg i detta jobbet blir till veckan som kommer.
"Jord" och nolla var lösa i väggen? Jag hittade en dosa med lock bakom ett väggmonterat skåp i mitt hus där alla tre ledare låg lösa. De satt på en helt egen säkring också så det måste vara höjden av inkompetens att man inte i alla fall slår av säkringen som en minsta åtgärd....Mikael_L skrev:Som vanligt när smått kriminella byggare, eller glada okunniga hempulare varit framme.
[bild]
[bild]
[bild]
Nej de var inte lösa, jag hade skruvat loss FKn själv.Farstatjej90 skrev:
Mest irriterande var att det saknades dosa utan allt var bara löst inne i väggen.
Bonusen var att det knappt var någon area kvar när så många kardeler var borta.