712 746 läst · 11 019 svar
713k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Du tänker rätt. Inte värt att riskera att få in skit i lagren så du ändå får riva bilen igen för att du inte lade nån minut på att trycka ut lagret.DennisCA skrev:
Är här igen.
Rev och bytte valetronicmotor i höstas. Ny packning på kåpan, men det hjälpte inte, så nu är den limmad med silikon.
En packning i gummi ska ju inte behöva limmas.
Nästa problem är värre, bilen varnar för bakre lambdasond.
De går typ inte att få bort utan att bygga specialverktyg, men jag lossade avgasflänsen så jag kan se sonderna (2 främre, 2 bakre)
På den som larmar hänger en droppe olja !!!
Oljeläckaget från kåpan har runnit utmed kablarna/höljet och in i sonden !!!
Rev och bytte valetronicmotor i höstas. Ny packning på kåpan, men det hjälpte inte, så nu är den limmad med silikon.
En packning i gummi ska ju inte behöva limmas.
Nästa problem är värre, bilen varnar för bakre lambdasond.
De går typ inte att få bort utan att bygga specialverktyg, men jag lossade avgasflänsen så jag kan se sonderna (2 främre, 2 bakre)
På den som larmar hänger en droppe olja !!!
Oljeläckaget från kåpan har runnit utmed kablarna/höljet och in i sonden !!!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsfixare
· Borgholm, Öland
· 142 inlägg
Undrar hur Sveriges svar till EU kommer att bli vad beträffar EUs vansinniga "förslag" att alla bilar äldre än 30 år ska skrotas? Utom sådana exemplar som bevisligen är rena "samlarexemplar" och som ska få sparas just av den anledningen.
Personligen planerar jag att min kommande bil just kommer att bli en 30+ år gammal bil just för att den ska bli skattebefriad. Misstänker att vägskatten kommer att chockhöjas rejält närmaste åren innan det svenska vägnätet totalt kommer att kollapsa. Till att börja med kan vi börja med att chockhöja vägskatten på alla batteribilar som sliter mest på vägarna i förhållande till sin vikt.
Personligen planerar jag att min kommande bil just kommer att bli en 30+ år gammal bil just för att den ska bli skattebefriad. Misstänker att vägskatten kommer att chockhöjas rejält närmaste åren innan det svenska vägnätet totalt kommer att kollapsa. Till att börja med kan vi börja med att chockhöja vägskatten på alla batteribilar som sliter mest på vägarna i förhållande till sin vikt.
Jag försökte hitta någon uppgift på hur många bilar det finns i Sverige som är äldre än 20 år, 30 år osv. Det var inte lätt att hitta sådan statistik.
Jag gissar att det är rätt få bilar och därmed är en skrotningsregel meningslös. Snittåldern är straxt under 15 år så bilarna i svansen på åldersdiagrammet är nog få. Dessutom är det nog så att de som kör så gamla bilar inte kör speciellt långt även om bilarna brukas till vardags - kör man mycket så uppgraderar de flesta.
Jag gissar att det är rätt få bilar och därmed är en skrotningsregel meningslös. Snittåldern är straxt under 15 år så bilarna i svansen på åldersdiagrammet är nog få. Dessutom är det nog så att de som kör så gamla bilar inte kör speciellt långt även om bilarna brukas till vardags - kör man mycket så uppgraderar de flesta.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 152 inlägg
Jag har för mig att det var en fjärdepotens på axeltrycket.Unikt namn skrev:
Så har du 10ggr större axeltryck så landar du på 10 000ggr större slitage.
Lastbilar sliter mycket mera på vägarna och det har väl aldrig funnits så mycket lastbilar som nu känns det.
Oavsett har haft det här bromsoket i elektrolysbad över helgen, nu ska det målas i nån passligt färg. Jag tänker guld, om jag hittar.
Oavsett har haft det här bromsoket i elektrolysbad över helgen, nu ska det målas i nån passligt färg. Jag tänker guld, om jag hittar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Läste här om dagen att snittåldern ökat senaste åren p.g.a att det säljs dåligt med nya bilar, och mycket nyare beg går på export, snittåldern nu var 19,5 år.MathiasS skrev:Jag försökte hitta någon uppgift på hur många bilar det finns i Sverige som är äldre än 20 år, 30 år osv. Det var inte lätt att hitta sådan statistik.
Jag gissar att det är rätt få bilar och därmed är en skrotningsregel meningslös. Snittåldern är straxt under 15 år så bilarna i svansen på åldersdiagrammet är nog få. Dessutom är det nog så att de som kör så gamla bilar inte kör speciellt långt även om bilarna brukas till vardags - kör man mycket så uppgraderar de flesta.
Men bilar som kommer nå 30 år är nog påväg att utrotas, det krävs mer än svets för att hålla igång de senare generationer av bilar.