A AndersMN skrev:
Värme från luften går bara ett par meter ner. Värmen längre ner kommer nerifrån (främst från det radioaktiva sönderfaller i jordens inre). Ju djupare, ju varmare. I snitt ca en grad per 30 meter, men det varierar mycket. På ert par meters djup är temperatur ungefär samma som luftens årsmedeltemperatur. I djupa gruvor är det väldigt varmt.
Nej.
På dom djup det handlar om för borrhål till värmepump så är den geotermiska energin i Sverige försumbar. Huvuddelen kommer från värme uppifrån eller grundvattenrörelser.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H Hazelberg skrev:
Ska installera bergvärme och har godkänt offert som inkluderar 210 meters borrhål. Idag när de borrade märkte de att det var för mycket vatten i hålet när de kom ner till ca 110 meter och därför inte kunde fortsätta borra. På eget bevåg har de borrat ett till hål på ca 110 meter för att energin ska räcka till. De menar att detta blir en fullt likvärdig lösning.

Jag har några funderingar som jag gärna får ert perspektiv på:
- Stämmer det att 2 grundare hål är lika bra som 1 djupt? Tänker att temperaturskillnaden på olika djup borde ha en viss effekt.
- Inget har sagts om merkostnader för det extra hålet, och det fanns inga friskrivningar eller liknande i offerten. Är rädd att de ändå kan säga att de behöver höja priset, har de rätt till det eller ej? Vår budget passade precis som det var. Som sagt, jag informerades inte om det andra hålet förrän det redan var gjort.

Edit: Ett tillägg, borrhålen ser ut att bara ligga 1,5-2 meter ifrån varandra.
Det intressanta är ju att man pratar aktivt borrhål.
Om det är ett eller flera är totalt ointressant.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tauno Ruuska Tauno Ruuska skrev:
När gick man över? Min installerades 2015. Vätskan luktar som ”S…tan” vill jag minnas. Absolut inte som ren sprit.
Glykol luktar väl inte nämnvärt illa? Sprit med denatureringsmedel luktar illa.

• Gilla
Tauno Ruuska
  • Laddar…
Vilken diameter på hål i husgrunden behövs för att få in slangar från 2 hål för parallellkoppling inomhus? Har ett befintligt hål som vi tänkte använda för att slippa borra genom en halvmeter granit, men osäker om det räcker nu när dubbelt så mycket ska in.

H Hazelberg skrev:
Ska installera bergvärme och har godkänt offert som inkluderar 210 meters borrhål. Idag när de borrade märkte de att det var för mycket vatten i hålet när de kom ner till ca 110 meter och därför inte kunde fortsätta borra. På eget bevåg har de borrat ett till hål på ca 110 meter för att energin ska räcka till. De menar att detta blir en fullt likvärdig lösning.

- Stämmer det att 2 grundare hål är lika bra som 1 djupt? Tänker att temperaturskillnaden på olika djup borde ha en viss effekt.
- Inget har sagts om merkostnader för det extra hålet, och det fanns inga friskrivningar eller liknande i offerten. Är rädd att de ändå kan säga att de behöver höja priset, har de rätt till det eller ej? Vår budget passade precis som det var. Som sagt, jag informerades inte om det andra hålet förrän det redan var gjort.

Jag hade borrtillstånd för ett hål om 220 m. På 110 m djup tappades borrkronan som de inte kunde få upp. Jag fick dra om hela tillståndsprocessen inklusive tiden för grannyttrande eftersom mina grannar var för mjäkiga att skriva på att de blivit informerade om borrhålet/borrhålen. Av åtkomlighetsskäl var de tvungna att borra det andra hålet om 110 m ett par meter från det första men de borrade med en annan vinkel i en helt annan riktning för att borrhålen inte ska påverka varandra. Jag har för mig att dom sa att mittpunkterna på borrhålen inte ska vara närmare än 15 m från varandra. Dom var väldigt professionella och var tydliga med att detta inte skulle kosta mig något extra trots extra foderrör, mer borrtid och en mer komplicerad dragning av ledningarna in i huset. Dom förlorade även en ny borrkrona.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Hazelberg skrev:
Så din bedömning är att hålen nog ligger för tätt ändå? Jobbigt läge i så fall, då måste jag ta in 2nd opinion som någon tipsade om och det lär ju också kosta...
Varför litar du inte på vad yrkesmännen säger till dig!

De arbetar med detta dagligen och är garanterat inte första gången detta problemet uppstår,

Uppenbarligen är deras lösning kutym i branschen!

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
H Hazelberg skrev:

Hej Hazelberg
Det är bara vattenfyllda meter som ger bra energiutbyte och vissa år är grundvattnet mycket lågt och om det t ex sjunker till 80m vilket händer, ( 80 m ned till vattnet vi har varit med om det år 2006) då har du bara 30 m som ger bra effekt på ditt 110m hål eller 60 om du har 2st, medan 210 metershålet har fortfarande 130m vatten runt slangen vilket betyder att det är mer än dubbel sträcka…2 grunda hål kan omöjligt motsvara ett djupt, dessutom slipper du risken att hålen tar energi från varandra. Hälsningar Anders Pehrs

V Vargulvsson skrev:

De arbetar med detta dagligen och är garanterat inte första gången detta problemet uppstår,

Många anledningar:
1. De informerade mig inte om problemet eller lösningen utan gjorde en annan lösning på eget bevåg. Ej förtroendeingivande. Oklart om det ens är tillåtet utifrån det tillstånd jag fått från kommunen.

2. Lösningen kommer kosta mig extra, vill då kontrollera med oberoende källor att den minst är likvärdig.

3. Hålen borrats tätare än vad som verkar vara rekommenderat vilket väcker frågor om energitillgången.

4. De velat seriekoppla vilket såklart är billigare och enklare för dem men sämre för mig.

Hade jag inte startat tråden hade jag haft mycket sämre på fötterna och bl.a. inte vetat att jag ska stå på mig om att de bör parallellkoppla.

• Gilla
andreas_bygger och 6 till
  • Laddar…
De skulle ha ringt dig och gett dig alternativen. Det tycker jag med.

Men vad skulle du ha gjort med informationen annat än att köpa deras alternativ?

Stoppa produktionen, utreda, betala ställ tid, avetablering, återetablering osv.

Även om du inte fick informationen, så fick du en bra lösning.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
V Vargulvsson skrev:
Lösningen är säkert "good enough" och kutym i branschen.
Däremot tänker jag att borrarna knappast är civilingenjörer i värmepumpsteknik och geologi, så frågan om hur mycket det egentligen påverkar tycker jag är relevant.

• Gilla
andreas_bygger och 1 till
  • Laddar…
F finnemang skrev:
De skulle ha ringt dig och gett dig alternativen. Det tycker jag med.

Men vad skulle du ha gjort med informationen annat än att köpa deras alternativ?

Stoppa produktionen, utreda, betala ställ tid, avetablering, återetablering osv.

Även om du inte fick informationen, så fick du en bra lösning.
Är inte egenmäktigt handlande utan kundens medgivande längre handlingsbart och vissa fall straffbart? 🧐

Jag tycker att han bevisade redan i sitt svar tidigare att med sin fråga fick mycket värdefull information.
Kunskap är väl sällan till skada utan tvärtom.
Om han inte kommer utnyttja informationen han fick kanske kan han hjälpa någon annan senare. Jag tackar också för värdefull information jag fick samtidigt. Den som frågar lär sig mer och förhoppningsvist kan hjälpa andra någon dag 😁

M MagHam skrev:
Lösningen är säkert "good enough" och kutym i branschen.
Däremot tänker jag att borrarna knappast är civilingenjörer i värmepumpsteknik och geologi, så frågan om hur mycket det egentligen påverkar tycker jag är relevant.
Vill du betala ställtiden medan professorn i värmepumpsteknik utreder bästa lösningen just i det här fallet.

Eller kan man lita på beprövade lösningar som har fungerat för 10000tals olika installationer?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Inga problem skulle jag säga. Vi skulle ha ett hål på 150 m, men pga för mycket vatten (underjordisk ”sjö”) blev det istället 3 hål på 50 m. Innebar att det blev 6 st slangar genom källarväggen. Så lite extra foderrör, ventiler och kopplingar blev det förstås.
Teoretiskt har vi lite för tätt mellan borrhålen men detta har marginell betydelse. Vår anläggning har fungerar alldeles utmärkt i 25 år nu.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
H Hazelberg skrev:
Vilken diameter på hål i husgrunden behövs för att få in slangar från 2 hål för parallellkoppling inomhus? Har ett befintligt hål som vi tänkte använda för att slippa borra genom en halvmeter granit, men osäker om det räcker nu när dubbelt så mycket ska in.
Hur stort hål har du. slangarna är 40 mm och ska vara isolerade med armaflex 2 meter ut från grunden, gärna då med en byggplast lindad runt så den inte blir plaskvåt. Detta för att det inte ska bli is mot grundmuren. Många gör inte så med isoleringen, utan bara en skvätt genom grunden. Helt fel montage.
Sen varför att om det med två hål, som det skrivs om. Det är bra med flera hål, lugnare flöde i slangarna blir det och upptagning av värme blir bättre.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Hammurajen skrev:
Inga problem skulle jag säga. Vi skulle ha ett hål på 150 m, men pga för mycket vatten (underjordisk ”sjö”) blev det istället 3 hål på 50 m. Innebar att det blev 6 st slangar genom källarväggen. Så lite extra foderrör, ventiler och kopplingar blev det förstås.
Teoretiskt har vi lite för tätt mellan borrhålen men detta har marginell betydelse. Vår anläggning har fungerar alldeles utmärkt i 25 år nu.
Har du koll på hur stort hål ni behövde göra genom källarväggen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.