J jonaserik skrev:
Tja du optimal temp på en panna brukar ligga på ca 75 C , men den kan sticka iväg rätt bra och hamna på uppmot 90 C, men den övertempen ska laddningen ta hand om och kyla ner. Sen för att inte få övertemp så ska det normalt vara mellan ca 220 till 250 C på rökgaserna. Var läget på spjäll och drag ska var, kan ta en hel vinter att komma underfund med. Om tempen på gaserna går över, så har du nya vänner i kråkorna. Köp en riktig rökgastermometer, borra ett hål i rökröret och stoppa in. Ingen digital från Classes utan en riktigt som sitta konstant på plats. Något dyrare, men här kan du vad som finns.
[länk]


Fungerar en fyrvägsventil även vid strömavbrott? Alltså med självcirkulation mellan panna och tank som en Laddomat gör.
 
Det finns inget optimal difftemperatur. Att just 75 grader skulle vara optimalt finns det inte heller stöd för. Flödet genom pannan kan vara hur högt som helst, men högt flöde medför onödiga pumpförluster. Ett lågt flöde är heller inget problem, så länge man håller botten över typ 60grader och toppen inte kokar.
 
L lat skrev:
Men, du har ju glömt nämna "optimalt" Delta-T.
Samtliga värden är dimensionerande värden som pannan konstrueras ifrån och som finns med i provnings protokollet om pannan är hyffsat modern.
Det med delta-T sköter laddning om, kallt in varmt /ljummet till panna, hett ut från panna. Därom finns inget tvivel, full normalt.
 
L L A Axelsson skrev:
Fungerar en fyrvägsventil även vid strömavbrott? Alltså med självcirkulation mellan panna och tank som en Laddomat gör.
Det med självcirk fungerar även det dåligt med en laddomat, allt är beroende av vad som finns i brännbart i pannan och framför att grovleken på rören mellan panna och tank. Med en 4 vägs går det att ställa om den till max genomflöde, så dä finns inga problem. Sen är det så att alla med pannor måste vara vaksamma på strömavbrott så inte pannan kokar. Det finns inga genvägar för strömavbrott ´, utan backupp för pump och styrning.
 
Laddomaten har en ventil som öppnar för självcirkulation om pumpen står still. Öppnar din om strömmen försvinner?
 
J jonaserik skrev:
Det med självcirk fungerar även det dåligt med en laddomat, allt är beroende av vad som finns i brännbart i pannan och framför att grovleken på rören mellan panna och tank. Med en 4 vägs går det att ställa om den till max genomflöde, så dä finns inga problem. Sen är det så att alla med pannor måste vara vaksamma på strömavbrott så inte pannan kokar. Det finns inga genvägar för strömavbrott ´, utan backupp för pump och styrning.
Huset jag bodde i tidigare fungerade det att elda upp ackumulatortanken till 80 grader med endast självcirkulation, mer än 80° så kokade pannan.
Rören mellan panna och tank var 1 1/4”.
Tilllägg: Laddomat 21 satt mellan panna och tank.
 
L L A Axelsson skrev:
Huset jag bodde i tidigare fungerade det att elda upp ackumulatortanken till 80 grader med endast självcirkulation, mer än 80° så kokade pannan.
Rören mellan panna och tank var 1 1/4”.
Tilllägg: Laddomat 21 satt mellan panna och tank.
Klart beroende på pannans storlek, placering av tankars avstånd och framför allt de grova rör som var hos dig. Då drar det bra, men så grovt dras inte normalt utan är klenare och då måste en pump vara i drift.
Om ett strömavbrott blir när en panna går för fullt normalt och rören inte är grova så hinner inte en självcirk med att starta innan pannan går i kok. Självcirk måste starta i början av en eldning så det blir lite fart på det och det var mer mindre pannor/kökspannor då. Självcirk normalt i hus förr i tiden var minst 2 tum och det är inte många som har det i dag.
 
Vad har du för panna jonaserik?
 
Det tar inte tid att få fart på självcirkulation. Finns krafterna så kommer den igång snabbt. Min panna tappar effekt rejält om fläkten stannar. Det blir mer kolmila än panna av den.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Jag har följt tråden och är uppriktigt intresserad av de olika sätten att bygga den optimala anläggningen, men jag skulle uppskatta om @GK100 och/eller @jonaserik kunde beskriva mer i detalj hur ni bygger en sån anläggning. Jag har läst det mesta i den här tråden men (för en lekman som jag) får jag inte riktigt ihop hela bilden... Och förstår inte heller hur mkt manuell hantering som krävs eller om det går att bygga en anläggning som sköter sig själv (förutom eldningen i pannan).
Jag ska skriva lite någon gång i morgon kväll och även länka till lite gamla trådar och inlägg sen drygt 10 år tillbaks när det var aktivt på denna fronten. Kan ju också se och anpassa lite till vad som kommer in till dess.

Det är lite bedrövligt att man inte direkt kan acceptera att en lösning som jonaserik är ute efter är som jag skrev kvalitativt bättre oavsett vilka kriterier från Laddomat man viktar högst. Det passar som sagt inte alla mer de som själva är intresserade och kan själva bygga med lämpliga delar. Även kostnaden behöver inte direkt avvika negativt men som sagt knappast något man kan beställa med framgång av random rörmokare typ 1A.
 
  • Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det med delta-T sköter laddning om, kallt in varmt /ljummet till panna, hett ut från panna. Därom finns inget tvivel, full normalt.
Så du menar att flödet inte har nån betydelse?
 
Varje panna är konstruerad för:
  • Ett specifikt undertryck i skorsten
  • En max avgiven effekt, vid ett specifikt tryckfall över pannan (som ger flöde vid olika Delta-T)
  • En specifik rökgastemp vid ren panna och valt bränsle
Det normala är att Delta-T dimensioneras för 10-20⁰ och panntemp över 75⁰ för att undvika kondens i kalla partier.

Man vill inte ha för lågt Delta-T då det ger onödigt högt flöde som kan orsaka oljud & kaviationsskador, ett väldigt högt Delta-T kan ge kalla partier i botten på pannan.

Det finns ingen anledning att överdimensionera pumpen så att den ger mer än vad som behövs.
 
L lat skrev:
Varje panna är konstruerad för:
  • Ett specifikt undertryck i skorsten
Pannor har i allmänhet fläkt, då är det i praktiken mottrycket som är av intresse snarare än undertrycket.
L lat skrev:
  • En max avgiven effekt, vid ett specifikt tryckfall över pannan (som ger flöde vid olika Delta-T)
Trycket över pannan är försumbart jämfört med tryckfallet i systemet för tankladdning.
L lat skrev:
  • En specifik rökgastemp vid ren panna och valt bränsle
Det påverkas mycket lite av laddningsstyrningen.
L lat skrev:
Det normala är att Delta-T dimensioneras för 10-20⁰ och panntemp över 75⁰ för att undvika kondens i kalla partier.
En tumregel är minst 60grader in till pannan.
 
dof dof skrev:
Vad har du för panna jonaserik?
En liten rackare, bra 25 KW inte som ni norröver med pannor på 60 -80 KW och kanske ackar på 4000 L minst. Men det räcker för mig och blir över, sämst är att det inte finns plats för mer än 2 X 750 L, skulle vilja ha en 750 till så det höll ett dygn vid minus 15 ute och en 35 - 40KW panna.
Det med pannor är som med bilar, gärna en kraftigare.
Kan säga med, att jag aldrig eldar om jag inte är hemma hela tiden, kan ju bli stopp på något, har både syr och batteri för säkerheten.
 
Allt
L L A Axelsson skrev:
Fungerar en fyrvägsventil även vid strömavbrott? Alltså med självcirkulation mellan panna och tank som en Laddomat gör.
Alt är relativt, det är inte mycket till hål i en laddomat för självcirk, går pannan på max och strömavbrott blir så kokar den på värmen som finns i härden. Du hinner knappt med innan det kokar. 4 -vägaren kan vridas till fullt öppen och då finns det självcirk. Att notera, då måste rören mellan panna och tank vara grova, det går inte med 1 tum något bra, minst 2 tum ska det vara och inte många meter mellan. Sen måste det finnas en säkerhet med mot kok. en kylslinga ( Syr ) eller batteribackupp med inverter, allt har jag, så ingen rädsla för kok här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.