74 718 läst · 1 223 svar
75k läst
1,2k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Jo men E22-debaclet slår nog det mesta, en Europaväg ska bara fungera och ha bra beredskap.P Pjer Polanski skrev:Det kommer alltid finnas tillfällen som ingen kan förbereda sig på, varken du, jag eller myndigheter. Så att kräva beredskap mot allt är en utopi.
Men vi ska nyttja dom resurser vi har på ett effektivt och smart sätt.
Däremot så är det märkligt att det i många fall tar sådan lång tid innan handling, när "skiten träffat fläkten" så upplever jag att många i beslutsfattande situationer famlar runt i mörker.
På gräsrotsnivå har man klart för sig vd som behöver göras här och nu, men någonting brister så det blir liksom inte av, ingen tar steget.
Vi tar TV4 klippet igen
https://www.tv4play.se/klipp/8f5da8...der-e22-kaoset?playlist=P79XgPs9Ubwusq0HXfZB8
Jag håller inte alls med. En GD gör ingen nytta om den blandar sig i ett sådant här ärende. Det ska organisationen klara. GD får ta ansvar för att man lär sig av misstag i efterhand. Men visst finns det många som vill utkräva ansvar till höger och vänster.
Åter igen, ditt tjat om salt och miljö är fullständigt irrelevant. Salt ska inte användas i den situationen.
Åter igen, ditt tjat om salt och miljö är fullständigt irrelevant. Salt ska inte användas i den situationen.
Nej jag skrev ju det tidigare att vad har en GD med det akuta skedet att göra?D Daniel 109 skrev:Jag håller inte alls med. En GD gör ingen nytta om den blandar sig i ett sådant här ärende. Det ska organisationen klara. GD får ta ansvar för att man lär sig av misstag i efterhand. Men visst finns det många som vill utkräva ansvar till höger och vänster.
Men en GD har ju gett direktiv till sina regioner hur väghållningen ska skötas så i fallet Trafiverket syd blev det ju alldeles galet, fiasko. Sen behöver det då inte heller kosta särskilt mycket pengar med klara direktiv.
Ut med kombibilarna inkl salt när det ser dystert ut på väderkartan, mycket enkelt!
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 107 inlägg
Jäkla tjat om salt, det är odugligt när det är snö inblandat, blir bara gegga av det dåP paralun skrev:Nej jag skrev ju det tidigare att vad har en GD med det akuta skedet att göra?
Men en GD har ju gett direktiv till sina regioner hur väghållningen ska skötas så i fallet Trafiverket syd blev det ju alldeles galet, fiasko. Sen behöver det då inte heller kosta särskilt mycket pengar med klara direktiv.
Ut med kombibilarna inkl salt när det ser dystert ut på väderkartan, mycket enkelt!
Faslig tur att inte du är GD.P paralun skrev:Nej jag skrev ju det tidigare att vad har en GD med det akuta skedet att göra?
Jag är rätt säker på att GD inte ger direktiv om hur väghållningen ska skötas.
Det hjälper inte med salt om snödrivan växer med 1 cm / minut !P paralun skrev:
HerreGud E22 kaoset var väl ingenting mot snöstormen 1979 , då tog det 1 vecka att gräva fram E 6 med grävmaskin skopa för skopa snödrivan var mer än 8 meter hög vid Flädie korset.
Själv bodde jag på landet vid Röstånga och det tog en dryg vecka att gräva fram byn så man kunder ta sig hem.
Se inlägg # 953 hur det brukar se ut !
Jomen för böfvelen så ser det ut så här.L Leif i Skåne skrev:Det hjälper inte med salt om snödrivan växer med 1 cm / minut !
HerreGud E22 kaoset var väl ingenting mot snöstormen 1979 , då tog det 1 vecka att gräva fram E 6 med grävmaskin skopa för skopa snödrivan var mer än 8 meter hög vid Flädie korset.
Själv bodde jag på landet vid Röstånga och det tog en dryg vecka att gräva fram byn så man kunder ta sig hem.
Se inlägg # 953 hur det brukar se ut !
Det bara är så och det måste även Trafikverket region syd inse.
https://kuriren.nu/bli-prenumerant/artikel/lw1844yr/nk-bd-0kr-dp_week
En äkta prima kombibil som både plogar samt saltar.
Jag vet ju från diskussionerna om elmarknaden att du är väldigt faktaresistent.
Men det är rätt irriterande.
Men det är rätt irriterande.
Skit i saltet, det räcker med plogning.P paralun skrev:
Det är till och med bättre att lämna nån eller några cm packad snö så man får grepp än att slira runt i sörja.
Nej, om du saltar när det är massor av torr snö så kan du möjligen omvandla den till blöt snö i botten. Den blåser då inte vidare utan ligger kvar. Du får dessutom ett moddlager i botten som ger extremt dåligt grepp. Att salta i det väderläge som rådde skulle förvärrat läget, inte löst det.P paralun skrev:
Salt är alldeles utmärkt ihop med en snöplog som gör sitt jobb.D Daniel 109 skrev:
Enbart grön.röda som inte fattar det typ fröken Stendum som gick in i väggen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 807 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 807 inlägg
Anledningen till att det är dumt att salta med snön är fysik, inte politik.P paralun skrev:
Ja, vi ser att du även vill ploga, men om det 15 minuter senare blåst igen så gör saltet det bara värre.
En lösning är förstås att ha 50' plogbilar redo i landet för att kunna köra rent alla europavägar. Det lär väl behövas 100' personer som är redo att rycka in också med kort varsel. Dyrt kommer det bli men en rejäl skattehöjning löser väl det. Är det ditt förslag?