713 703 läst · 11 039 svar
714k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Även om tillverkarna låter försäljningsavdelningen specificera underhållet så blir växellådsoljan sämre med åren. Helst borde man byta den vid varje 100000 km eller så.Tokslut skrev:Höga krav på underhåll? Kamkedja så "aldrig" nått byte där och automatlådan har "life time fill" men siktar på oljefilter och oljebyte på den nu i sommar runt 13-14.000mil. Oljebyte runt 1.300mil när bilen säger till (räknar ut efter körsätt)
fick påfyllning av rostskyddet under i somras, men bara för att jag ogillar rost. Har kört flera utan rostskydd under, ska se om jag hittar chassibild på någon av dom.
Nyvaranade bils chassie
[bild]
tyvärr var detta den värsta bilden jag hitta på en av mina gramla bilar när det kommer till rost. 8år gammal bil vid tillfället och ägd av mig 4-5år vid tillfället och som det aldrig gjordes nått åt i min ägo
[bild]
Här är en 8år gammal bil vid fototillfället av 1995 år modell
[bild]
Den var fin överallt förövrigt
[bild]
Och kördes året runt i 08-land
[video]
Kamkedjor tar också slut med åren. I allmänhet håller de kring 200000 km. På kadetten bytte jag och när jag sålde den började det snart bli dags för nästa byte. På transiten blir det byte snart har jag tänkt.
Att köra utan rostskydd innebär att skaffa sig ett helsike längre fram. Transiten hade körts utan rostskydd av tidigare ägare och jag blev tvungen att plocka sönder så hela bottnen blev åtkomlig och sandblästra hela bottnen ren och så blev det 12 timmar svetsning på verkstad efter att jag hade putsat och förberett. Sedan hem igen och måla med tre varv tvåkomponentsfärg och lägga på underredsmassa. På en bara 16 år gammal bil. Skulle jag inte ha gjort det där skulle bilen inte ha klarat fler besiktningar och även om de värsta hålen hade blivit svetsade skulle resten ha hållit bara ett par år till. Det var gravrost i massor. Nu har jag hyggliga möjligheter att hålla den vid liv i 10-15 år till.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 121 inlägg
Tycker car.info är trevligt för approximativ värdering
uppfattar det som en annonsspindel, som korrelerar miltal mot prisför given årsmodell. Funkar ju såklart bäst på vanliga modeller, och sen får man ju själv ta en funderare på skicket och hur det påverkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uppfattar det som en annonsspindel, som korrelerar miltal mot prisför given årsmodell. Funkar ju såklart bäst på vanliga modeller, och sen får man ju själv ta en funderare på skicket och hur det påverkar.
7 år och 20000 mil varav delvis på grusväg och den håller bra än, de klagade på ytrost redan efter ngt år tror jag.T TommyC skrev:
Man rostskyddar endera själv eller på firma?T TommyC skrev:
Angående viköperdinbil så förstår jag inte riktigt, jag har själv sålt en defekt bil dit utan problem, mycket smidig affär.
Köper du en 14 år gammal bil så vill jag påstå att du oavsett modell letar särskilt välbehållna exemplar. Vid den åldern lär en stor andel ha skrotas ut, medellivslängden för bilar i Sverige är 15-20 år.H heimlaga skrev:
Redigerat:
Har en möjligtvis lite korkad fråga. Jag skall byta batteri på en bil, och på det nya batteriet sitter en klisterlapp där det står: "Glöm inte röd och svart plupp" (som om "plupp" vore ett vedertaget tekniskt begrepp). Det finns ingen svart plupp, däremot finns det två röda pluppar som sitter i det jag uppfattar som ventilationshål på batteriets kortsidor. Dessutom finns det en grå "plupp" som går att bryta loss från pluspolens polskydd.
Jag har försökt googla lite och kommit fram till att det är ventilationshål som man kan koppla en slang till ifall man har batteriet i ett slutet utrymme (typ i en båt), men i motorrummet i en bil så behövs det inte. Är det korrekt uppfattat?
Hur som helst är det ju en fullkomligt magnifikt ospecifik instruktion: "glöm inte röd och svart plupp". Vad i helsike liksom?!
Det är ett Bosch-batteri det gäller.
Jag har försökt googla lite och kommit fram till att det är ventilationshål som man kan koppla en slang till ifall man har batteriet i ett slutet utrymme (typ i en båt), men i motorrummet i en bil så behövs det inte. Är det korrekt uppfattat?
Hur som helst är det ju en fullkomligt magnifikt ospecifik instruktion: "glöm inte röd och svart plupp". Vad i helsike liksom?!
Det är ett Bosch-batteri det gäller.
Jag var inne på det också, att batterierna en gång i tiden levererades med röd respektive svart "plupp" på polerna, som man naturligtvis skulle ta av när man monterade. Men på det här batteriet så är polskydden gråa, och har en form som inte ens med den bästa vilja kan kategoriseras som "plupp". Över huvud taget kan jag inte se någon svart pluppformad tingest någonstans.
Är det ett sprillans batteri? Kolla om du kan hitta nån Bosch support du kan maila bilder till, det kan vara bra om de själva får veta sina egna brister (och i bästa fall kanske du får nåt bra svar)joakim_j skrev:Har en möjligtvis lite korkad fråga. Jag skall byta batteri på en bil, och på det nya batteriet sitter en klisterlapp där det står: "Glöm inte röd och svart plupp" (som om "plupp" vore ett vedertaget tekniskt begrepp). Det finns ingen svart plupp, däremot finns det två röda pluppar som sitter i det jag uppfattar som ventilationshål på batteriets kortsidor. Dessutom finns det en grå "plupp" som går att bryta loss från pluspolens polskydd.
Jag har försökt googla lite och kommit fram till att det är ventilationshål som man kan koppla en slang till ifall man har batteriet i ett slutet utrymme (typ i en båt), men i motorrummet i en bil så behövs det inte. Är det korrekt uppfattat?
Hur som helst är det ju en fullkomligt magnifikt ospecifik instruktion: "glöm inte röd och svart plupp". Vad i helsike liksom?!
Det är ett Bosch-batteri det gäller.