711 648 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Ja, flera moderna bilar har fått startproblem med motorvärmare.fgo skrev:Nu får ni bilexperter svara på några frågor: 😛
Kan motorvärmaren (slangvärmare) påverka glödningen negativt på en diesel?
Är det en tempgivare som styr hur länge den behöver glödgas? Om ja, var brukar den sitta?
Bakgrund till frågorna: har aldrig haft startproblem på vintern.
Installerade motorvärmare i höstas. Nu när det blir kallt är bilen svårstartad och hostar igång. Dock märkte jag att glödningen knappt tänds när motorvärmaren varit igång.
Tänkte testa att starta den kall i helgen då bilen stått ett tag utan motorvärmare.
I min lilla styr®ler-värld så har ofta givarna väldigt stor inverkan på utfallet. Så det kan ju vara nåt att givaren sitter på en plats där temperaturen ökar, samtidigt som blocket fortfarande är för kallt.Isakare skrev:
Även dieseln kommer ju hålla utetemperaturen.
Om bilen blir mer lättstartad utan motorvärmare blir det nog så att jag kopplar ur värmaren och bara kör kupévärmare.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Jag har en funktion i HA som anpassar drifttid efter utetemp. Så nu på senare tid har den varit igång i ca 2-3 timmar.Dan_Johansson skrev:
Håller på att grotta ner mig i elscheman för bilen nu.
Det är ECUn som drar reläet iaf.
Förlåt att jag lusar ner tråden...
Tror jag hittade nåt!
Tempgivaren för kylvattnet sitter precis vid något som kallas för "injection pump"
Nr4
Om det blir varmare där än vad motorn bör det kunna påverka bränsletillförseln negativt.
Tror jag hittade nåt!
Tempgivaren för kylvattnet sitter precis vid något som kallas för "injection pump"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nr4
Om det blir varmare där än vad motorn bör det kunna påverka bränsletillförseln negativt.
Byte av frihjul under fältmässiga förhållanden och -12C.Höghus skrev:När jag för några veckor sedan skulle åka hem från fritidshuset lät bilen märkligt. En V70 D3 2010, och ljudet kom från framtill, nertill höger sida i maskinrummet. Bilen fick stå och jag tog reservbilen hem istället. Efter letande på webben kom jag fram till att det borde vara frihjulet på generatorn som krånglade. Beställde nytt + specialverktyg, som tyvärr inte hann komma innan jag åkte tillbaka. Nu har jag lossat remmen, känt på frihjulet och det frihjular inte. Remspännaren hoppar fram och tillbaka när motorn går, och det är väl det som orsakar ljudet.
Vad tror ni, vågar jag köra 50 mil med detta eller ska bilen få stå till jag kommer igen och byter frihjulet?
Slitage på generator, servo, ac-pump och remhopp är väl det jag riskerar tror jag
/Höghus
Man behöver inte lyfta ur generatorn, det går att vinkla den och lossa.
Bytt på båda bilarna nu, så nu är det lugnt ett tag.
/Höghus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant ämne.fgo skrev:
Trimning och optimering idag handlar ju om att lura givare, det är ju säkert nått sånt du oxå behöver göra.