713 218 läst · 11 028 svar
713k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Det har jag provat, resulterade i en spännande hemresa från Lappland med igensatt partikelfilter, så igensatt att lådan växlade ner när jag kom upp i 100 för motorn inte orkade.F fribygg skrev:
Reningen funkade inte då AdBlue hade frusit.
Moderna dieslar, iaf inte Ford, gillar inte att stå länge på tomgång.
Ja, självklart spelar det stor roll hur bilen används. Men det jag ville ha sagt från början var att med tätare bytesintervall kan man använda en mycket billigare olja. De extremt långa bytesintervallen de flesta nya bilar har idag kräver en väldigt bra (och dyr) olja.F fribygg skrev:Kör du bara 400mil om året och gör 400kallstarter tycker jag att det är hög tid att byta oljan.
Startas dieselbilen däremot 80ggr och körs 50 mil varje gång kan bytesintervallet 4000mil vara onödigt kort,
Själv hade jag för ca 25 år sen en ny dieselgolf jag körde ca 5000mil om året och den hade lämpligt nog 5000mils serviceintervall.
Javisst.useless skrev:
Om man byter själv kan det kanske vara befogat att välja en billigare olja och tätare intervall. Om man lejer bort servicen och följer tillverkarens serviceprogram är knappast oljan den stora kostnaden.
Finolja från tex Castrol, longlife till volvo, audi mfl, kostar straxt under hundringen per liter ink frakt om man handlar på nätet. Det tycker inte jag är dyrt och det gör det helt ointressant att överväga no-name oljor även om de på pappret gör samma sak.useless skrev:
lol finolja lol... Om en olja duger att hälla i en traktor eller skördetröska för miljontals kronor duger den för mig i min skitbil. Bönder köper vad nu deras leverantör har på bulk och det är inga fancy grejer dom häller i motorer värda flera hundra tusen.MathiasS skrev:
Ja i en skitbil kan du hälla lite vadsomhelst, det låter rimligt, men nu svarade jag på ett inlägg om bilar som skulle ha en speciell olja för långa intervall. I övrigt ser jag rätt stora skillnader på en traktormotor eller skördetröska med relativt stor motorvolym och låg effekt jämfört med vad vi har i många bilar idag. Skitbilar undantaget förstås.RoTe skrev:
Även i en skitbil skulle jag iofs välja att hälla en olja med rätt viskositet och klassning, istället för den jag har till traktorn.
Men alltså långlifeskräpet är ju bara för att man ska kunna köra flera år utan att byta. Motorn mår bättre av tätare oljebyten med billigare olja.MathiasS skrev:Ja i en skitbil kan du hälla lite vadsomhelst, det låter rimligt, men nu svarade jag på ett inlägg om bilar som skulle ha en speciell olja för långa intervall. I övrigt ser jag rätt stora skillnader på en traktormotor eller skördetröska med relativt stor motorvolym och låg effekt jämfört med vad vi har i många bilar idag. Skitbilar undantaget förstås.
Även i en skitbil skulle jag iofs välja att hälla en olja med rätt viskositet och klassning, istället för den jag har till traktorn.
Du vet att t.ex. en traktor som plöjer eller skördetröska som skördar går på i princip max effektuttag konstant? Det kräver en del...
Så är det inte alltid. På de bilar jag haft som haft långlife har det varierat. På någon var det fortfarande 12 månader men längre intervall på körsträckan (vilket som inträffade först), på den jag har nu är det 24 månader eller längre körsträcka. Jag kör med longlife men byter årligen, eftersom det inte är någon skillnad i pris.RoTe skrev:
Tätare oljebyten, ja. Med billigare olja, nej, men det var väl inte riktigt det du menade heller. Köper man online kan man äta kakan och ha den kvar.RoTe skrev:
Jag vet rätt lite om traktorer men effektuttag per liter gissar jag är förhållande vis lågt.Att gå på max effekt är förstås krävande men det betyder inte att den oljan har något att göra i en bilmotor.RoTe skrev:
Vore intressant att höra en expert som dig förklara vad du grundar din åsikt om oljans kvalitet på.MathiasS skrev:Så är det inte alltid. På de bilar jag haft som haft långlife har det varierat. På någon var det fortfarande 12 månader men längre intervall på körsträckan (vilket som inträffade först), på den jag har nu är det 24 månader eller längre körsträcka. Jag kör med longlife men byter årligen, eftersom det inte är någon skillnad i pris.
Tätare oljebyten, ja. Med billigare olja, nej, men det var väl inte riktigt det du menade heller. Köper man online kan man äta kakan och ha den kvar.
Jag vet rätt lite om traktorer men effektuttag per liter gissar jag är förhållande vis lågt.Att gå på max effekt är förstås krävande men det betyder inte att den oljan har något att göra i en bilmotor.
Nu får ni bilexperter svara på några frågor: 😛
Kan motorvärmaren (slangvärmare) påverka glödningen negativt på en diesel?
Är det en tempgivare som styr hur länge den behöver glödgas? Om ja, var brukar den sitta?
Bakgrund till frågorna: har aldrig haft startproblem på vintern.
Installerade motorvärmare i höstas. Nu när det blir kallt är bilen svårstartad och hostar igång. Dock märkte jag att glödningen knappt tänds när motorvärmaren varit igång.
Tänkte testa att starta den kall i helgen då bilen stått ett tag utan motorvärmare.
Kan motorvärmaren (slangvärmare) påverka glödningen negativt på en diesel?
Är det en tempgivare som styr hur länge den behöver glödgas? Om ja, var brukar den sitta?
Bakgrund till frågorna: har aldrig haft startproblem på vintern.
Installerade motorvärmare i höstas. Nu när det blir kallt är bilen svårstartad och hostar igång. Dock märkte jag att glödningen knappt tänds när motorvärmaren varit igång.
Tänkte testa att starta den kall i helgen då bilen stått ett tag utan motorvärmare.