1 135 664 läst · 11 023 svar
1136k läst
11,0k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Väghyvel har jag glömt fanns.
Dessa kommer jag att tänka på nu när vägbanan består av 10-15cm hårt packad snö med tillhörande potthål och räfflor.
Jag tror inte jag sett någon sedan jag liten. Tydligen finns de fortfarande, men de lyser med sin frånvaro i snösvängen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessa kommer jag att tänka på nu när vägbanan består av 10-15cm hårt packad snö med tillhörande potthål och räfflor.
Jag tror inte jag sett någon sedan jag liten. Tydligen finns de fortfarande, men de lyser med sin frånvaro i snösvängen.
Passerade en här i lördags. Följd av en hjullastare som snällt nog puttade bort vallarna från alla infarter.B bakterie skrev:
för en dryg vecka sedan var det en ensam hjullastare som hyvlade och skottade bort vallarna. Hyvelbladet satt bak på traktorn, så det blev ett fasligt åkande fram och tillbaks där husen stod lite tätare.
Bitvarg ! som namnet var i fordom ...B bakterie skrev:
Namnet kom sig helt enkelt av namnet på företaget som tillverkade de första väghyvlarna i Sverige.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Väghyvel
Jag kan fortfarande inte, även om det är sällan numera, se en krullsladd som på bilden utan att reda ut den...Mikael_L skrev:
/Höghus
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Och inte får man mycket för det då plasten minns råttboet, inte den fina magiska spiralen, och ser för bedrövlig ut.Höghus skrev:
Off topic, men samma problem irriterar mig när en tex apparatsladd buntats ihop på fabriken och dess fortsatta liv blir som krympling och inte en rak fin sladd. Ibland måste man avsluta dess lidande och ersätta den med en ny rak.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 611 inlägg
Bra spaning! De används fortfarande för att hyvla grusvägar, men länge sen jag såg nån på vintern också.B bakterie skrev:
Jag gissar att lastbilar med enkelt plogblad både är snabbare och smidigare. Kanske sliter de mindre på asfalten också då bladen vilar på släpskor, men det kan man kanske sätta på hyvlarna med.
Roliga fordon hur som helst, väghyvlar. Det är ju något man skulle vilja köra någon gång.
Min morbror som plogar större delen av norra Pajala kommun har väghyvel, men visst han använder lastbilen mest av samma skäl som du antarNötegårdsgubben skrev: