Hej,
För en tid sedan köpte vi en ny villa i Mälardalen, huset är byggt 2003 och har vattenburen värme i huset.
När jag kommer in i huset så ser jag inga element utan dessa ser inbyggda ut under fönstren eftersom det är lufthål i fönsterbrädorna. Tittar ner och ser elementliknande föremål. Ser att man kan skruva bort fönsterbrädan för inspektion.
Funderar inte mer på de.
När vi får tillträde så river vi bort alla golvsocklar och hittar det här: (se bilder)
Kan jag kategorisera detta som dolt fel? Jag kommer ju behöva slänga ut det här och sätta in nya element i hela huset. Ligger som en slinga längs med ytterväggarna både på ovanvåning och bottenvåning. Golvlisterna går att ta bort (sitter med skruv) dock den mest obskyra inspektionsluckorna jag någonsin sett.
Tycker att jag uppfyller de tre kriterierna:
Kopplat till sista punkten säger säljaren att värmesystemet fungerar bra och att värmen brukar vara avstängd på ovanvåningen stora delar av året.
För en tid sedan köpte vi en ny villa i Mälardalen, huset är byggt 2003 och har vattenburen värme i huset.
När jag kommer in i huset så ser jag inga element utan dessa ser inbyggda ut under fönstren eftersom det är lufthål i fönsterbrädorna. Tittar ner och ser elementliknande föremål. Ser att man kan skruva bort fönsterbrädan för inspektion.
Funderar inte mer på de.
När vi får tillträde så river vi bort alla golvsocklar och hittar det här: (se bilder)
Kan jag kategorisera detta som dolt fel? Jag kommer ju behöva slänga ut det här och sätta in nya element i hela huset. Ligger som en slinga längs med ytterväggarna både på ovanvåning och bottenvåning. Golvlisterna går att ta bort (sitter med skruv) dock den mest obskyra inspektionsluckorna jag någonsin sett.
Tycker att jag uppfyller de tre kriterierna:
- Felet måste ha funnits vid köptillfället.
- Felet ska inte ha gått att upptäcka.
- Felet ska inte ha varit förväntat.
- Bostadens egenskaper avviker från uppgifter som säljaren lämnat.
Kopplat till sista punkten säger säljaren att värmesystemet fungerar bra och att värmen brukar vara avstängd på ovanvåningen stora delar av året.
Spontant ser det oproffsigt ut men vad är det för radiatorer, hur ser montageinstruktionerna ut och är de avsedda för installation och drift i byggnader?
Vad är felet? Vad exakt är det för grejer? Blir det varmt i huset?
Konstiga frågor kanske, men för att något ska vara "dolt fel" så måste det ju till att börja med vara fel. Att bygga en okonventionell värmelösning som trots allt fungerar är nog inte att klassa som ett fel.
Konstiga frågor kanske, men för att något ska vara "dolt fel" så måste det ju till att börja med vara fel. Att bygga en okonventionell värmelösning som trots allt fungerar är nog inte att klassa som ett fel.
Felet är väl att gummit och kopplingarna har ärjat/börjat vittra sönder. Får man ha kopplingar inbyggda på detta viset? Gummikopplingar? Förväntar mig inte att saker ska vara söndervittrade och börja läcka efter 20 år? Värmesystem brukar väl ha en livslängd på 40-50år? Förväntar mig inte gummikopplingar och slangklämmor i innerväggarna osv.
Har inte hittat något märke eller monteringsanvisning tyvärr.
Bra frågor, ja det blir varmt o gött i huset, men det är nog en rätt ineffektivt sätt att värma upp huset på.useless skrev:
Vet inte vad detta klassas som men mellan 30 och 80 år. Men inget läcker och värmen fungerar?I Iskakan skrev:Felet är väl att gummit och kopplingarna har ärjat/börjat vittra sönder. Får man ha kopplingar inbyggda på detta viset? Gummikopplingar? Förväntar mig inte att saker ska vara söndervittrade och börja läcka efter 20 år? Värmesystem brukar väl ha en livslängd på 40-50år? Förväntar mig inte gummikopplingar och slangklämmor i innerväggarna osv.
https://www.lansforsakringar.se/alvsborg/privat/forsakring/hemforsakring/renovera/teknisk-livslangd/
Nu är det inte en okonventionell som det ser ut, en kan fungera. Det jag reagerar på är att det inte är absolut tätt vid kopplibgarna. Microläckor där och vad det beror på kan inte sägas, dåligt med lin i gängorna eller att slangarna inte är difftäta, Ser mer ut som slangarna till kylsystem till en bil. Själva slangklammrarna nyper rätt bra, men dom brukar mest vara i diskmaskiner och sitter på avloppsdelen där inget tryck finns. För att få det bra, blir nog att göra om. Sen det med dolt fel uttalar jag mig inte om. Men i mitt tycke så är det lite av hempul och inte utfört enligt gällande regelverk för dragning av värme.