D Dilato skrev:
Ser precis ut som i min båt!
[länk]
[länk]
Ja väldigt likt, om det stämmer vilket det ser ut o göra med 400w/m så har jag 280w per kvm på ett ungefär…. Dock i väggen…
 
D Drburr skrev:
Vet inte vad detta klassas som men mellan 30 och 80 år. Men inget läcker och värmen fungerar?

[länk]
Jo det läcker efter att jag inspekterade igår kväll men bara på ett ställe. Dock så ser ju kopplingarn ut att rasa samman vilken dag som helst så har stängt av värmekretsen och tömt den på vatten.

Det kanske man kan ta på försäkringen men dom ersätter ju bara skadan. Jag vill veta om jag kan ta resterande system på dolda fel för att få ersättning o byta ut allt. Kåken har doldafel försäkring men vad jag kan läsa täcker den inte vatten och värmesystem.
 
I Iskakan skrev:
Jo det läcker efter att jag inspekterade igår kväll men bara på ett ställe. Dock så ser ju kopplingarn ut att rasa samman vilken dag som helst så har stängt av värmekretsen och tömt den på vatten.

Det kanske man kan ta på försäkringen men dom ersätter ju bara skadan. Jag vill veta om jag kan ta resterande system på dolda fel för att få ersättning o byta ut allt. Kåken har doldafel försäkring men vad jag kan läsa täcker den inte vatten och värmesystem.
Läs villkoren för försäkring noga. Det vanliga är att det baseras på en säljarbesiktning men att värmesystem och VA undantas. I så fall brukar det stå i besiktningen ungefär ” värme och VA ingår inte i denna besiktning men det ingår i köparens undersökningsplikt, så om det bedöms viktigt bör köparen komplettera med utvidgad besiktning”. Försäkringen för dolda fel kan nog inte användas. I så fall kan man gå direkt på säljaren för ett fel. Men detta är knappast ett fel som kan ge ersättning, det bör upptäckas vid en noggrann besiktning före köp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
I Iskakan skrev:
När jag kommer in i huset så ser jag inga element utan dessa ser inbyggda ut under fönstren eftersom det är lufthål i fönsterbrädorna. Tittar ner och ser elementliknande föremål. Ser att man kan skruva bort fönsterbrädan för inspektion.
Med den observationen, hur kom det sig att ni inte undersökte detta noggrannare innan köp?
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 18 till
  • Laddar…
Vad stod det i informationen när ni köpte huset? Stod det "radiatorer/element"? Nu för tiden brukar det ju ingå en energideklaration, vad säger den?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Claes Sörmland
I Iskakan skrev:
När jag kommer in i huset så ser jag inga element utan dessa ser inbyggda ut under fönstren eftersom det är lufthål i fönsterbrädorna. Tittar ner och ser elementliknande föremål. Ser att man kan skruva bort fönsterbrädan för inspektion.
Det här skriker ju ovanlig eller hempulad lösning gällande värmesystemet. D v s detta är skäl för en fördjupad undersökning av värmesystemet innan köp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
Och vad säger då undersökningplikten en köpare har. Att börja demontera ett halvt hus för att ev hitta något som är fel. Säger lagen om det något eller.
 
  • Gilla
Carno och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
J jonaserik skrev:
Och vad säger då undersökningplikten en köpare har. Att börja demontera ett halvt hus för att ev hitta något som är fel. Säger lagen om det något eller.
Man får förstås inte förstöra något utan lov av ägaren. Om ägaren inte vill låta en undersöka djupare så får man antingen dra sig ur affären eller räkna med att det är ett problem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J jonaserik skrev:
Och vad säger då undersökningplikten en köpare har. Att börja demontera ett halvt hus för att ev hitta något som är fel. Säger lagen om det något eller.
Det normala är att ställa konkreta frågor till säljaren, vanligtvis via mäklaren. T ex efterfråga projekteringsritningar på värmesystemet, fråga vem som har anlagt det, fråga om det är fackmässigt anlagt, fråga hur det fungerar o s v. Fråga allt du behöver veta för att ta ett beslut om du vill gå vidare med affären eller inte! Bara din fantasi sätter gränserna!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 16 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Om undersökningsplikten sägs följande i kommentar till Jordabalken

”Allt som köparen kan upptäcka med syn, lukt, känsel och hörsel utan att göra åverkan på fastigheten bör han undersöka (det gäller enligt NJA 1980 s. 555 även svårtillgängliga utrymmen som t.ex. kryputrymme under byggnaden). Undersökningsplikten utökas om det finns anledning till misstanke om fel. Om lukt eller fuktfläckar finns i byggnaden, eller om säljaren har sagt någonting som ger anledning till misstanke (t.ex. på grund av en friskrivning) bör köparen därför göra en mer noggrann undersökning. Då kan han t.ex. behöva bryta upp golvbrädor och liknande för att undersöka även ”dolda utrymmen” (dock ej utan säljarens tillåtelse!). Om säljaren däremot givit en lugnande uppgift om fastighetens skick minskar köparens undersökningsplikt och han ska kunna lita på vad säljaren sagt.”

I detta fall var det uppenbart att det var ett märkligt system för uppvärmning. Detta fördjupar kravet på undersökning. En första möjlighet är att fråga säljaren och begära en utfästelse som minskar undersökningsplikten. Men utan utfästelse så bör en köpare gå vidare med undersökning, typ det som nu gjorts efter köpet, givetvis med säljarens tillåtelse.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 18 till
  • Laddar…
Läcker det eller är det bara lite ärg? I så fall kan man helt enkelt byta ut de kopplingar där det ärgat. Sedan vad gäller gummislang med slangklämmor så kan det mycket väl vara ok, det beror på vad tillverkaren säger. Kom ihåg att värmesystem har lågt tryck. Man skulle inte koppla så här i ett färskvattensysten men då är det mycket högre tryck.

Släpp det där snacket om att byta allting, det kommer du ingen vart med. Det du eventuellt kan få ersättning för är att åtgärda det som inte fungerar. Vad är det för fel på radiatorerna? De värmer ju. Koncentrera dig i stället på det som inte fungerar så har du en chans att få något åtgärdat. Sedan misstänker jag att det bara är att dra åt kopplingarna.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Med den observationen, hur kom det sig att ni inte undersökte detta noggrannare innan köp?
Vi förde en dialog med säljare och mäklare kring värmesystemet där jag inte fick några indikationer på några felaktigheter med tanke på ålder på huset och hur installationen såg ut kopplat till de synliga delarna i källaren. Med tanken att jag tittade ner mot ”elementet” och såg inget ”konstigt” mer än att det var inbyggt med inspektionslucka i fönsterbrädan.

Som någon sa här i flödet så bedömde jag där o då inte börja skruva ner hans hus.

Nu är detta inte någon stor sak det handlar om installationskostnader för nya rör och element i runda slängar 60-70kkr (har åtgärdat nedre plan för 35kkr)

Hoppas någon som ska köpa hus i framtiden kan ta del av min ”dyra” lärdom.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Skulle nog säga ditt ansvar.
Eftersom du själv såg att värmesystemet inte såg "normalt" ut och skulle då ha gjort en grundligare undersökning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Vad stod det i informationen när ni köpte huset? Stod det "radiatorer/element"? Nu för tiden brukar det ju ingå en energideklaration, vad säger den?
Energideklarationen var precis 9 år så det var den gamla usla modellen på deklaration.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det här skriker ju ovanlig eller hempulad lösning gällande värmesystemet. D v s detta är skäl för en fördjupad undersökning av värmesystemet innan köp.
Inbyggda element i golv finns och i vägg? hemma pulandet ser du bara när du satt kofoten i socklarna och 20 skruvar senare. Men visst, såhär i efterhand hade jag ju gjort annorlunda! :)
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.