405... MILJARDER? Det kan ju inte stämma :)

Svenska Kraftnät borde väl kunna använda sina kapacitetsavgifter till mothandel? Dvs be öresundsverket starta upp bara för att få till mer överföring via sydvästlänken t.ex. så att vi kan frikoppla oss lite oftare mot kontinenten.

Står ju 405 miljoner i artikeln…

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Helt driftsäker och förutsägbar är den ju inte, vi har ju sett diverse händelser som lett till långa stopp, ibland i sämsta läget.
Att inkompetensen hos personalen bidrar till långa stopp kan ju knappast tekniken lastas för.

Jag menar, glömma kvar en våtdammsugare i rektorn (trots flera inspektioner har ingen sett den) som tar eld och sprider sot som i sin tur innebär sanering i sju månader...

Eller testa elvärmarna utan vatten i tryckhållaren så dom smälter sönder...

J JockeHX skrev:
405... MILJARDER? Det kan ju inte stämma :)
Nä, det blev lite fel där… Men totalt rör det sig faktiskt om upp till en miljard. Dock sjunker SvKs kostnad om verket säljer energi till marknaden.
citat från länken i mitt förra inlägg:
Myndigheten satsar upp till 1 miljard kronor av beredskapsskäl: högst 405 miljoner kronor för att återställa och högst 114 miljoner kronor årligen under perioden 2025–2029.
J JockeHX skrev:
Svenska Kraftnät borde väl kunna använda sina kapacitetsavgifter till mothandel? Dvs be öresundsverket starta upp bara för att få till mer överföring via sydvästlänken t.ex. så att vi kan frikoppla oss lite oftare mot kontinenten.
Du menar väl inte att statliga SvK skulle manipulera marknadspriset på NordPol? 😮 😇

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och ju osäkrare folk blir på att de får det de borde kunna förvänta sig från nätet, desto fler lär på u-landsmanér se om sitt eget hus
Japp, av erfarenhet kan jag bestämt säga att i princip alla hotell i Tanzania (östafrika) har dieselgenerator som används minst en gång i veckan.

Samma sak gäller de flesta verksamheter större än en person och alla mydighetskontor.

Privatpersoner oftast inte, dom lever med liten solcell och litet 12-voltsbatteri för belysning och laddning av telefon.

Nu är ju problemet inte att det är kallt där som tur är, huvuddelen av befolkningen lagar mat med gas och träkol (elspisar är sällsynt) så man överlever utan el.

Du menar väl inte att statliga SvK skulle manipulera marknadspriset på NordPol? 😮 😇
Har för mig att det var fullt tillåtet att ägna sig åt mothandel. Man gör ju så med ryaverket t.ex. Men det är fullt möjligt att jag har fel förstås...

Alltså, jag är relativt säker på att svenska kraftnät har full rätt att aktivera reservkraft för att utjämna priser mellan elområden. Så de skulle kunna köra igång Öresundsverket för att kunna föra över mer över Sydvästlänken exempelvis.

blackarrow blackarrow skrev:
Jo, jag vet. Ändå får Karlshamnsverket köra ibland, så varför skulle inte ett gasturbinverk får köra ibland?
visst får gasverk köra och gör det också – historiska data för de senaste nio åren:
Graf över svensk elproduktion baserad på olja och naturgas över tid, inklusive elpris i SE3-området.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det har blivit mindre av gaseldning sedan kärnkraftsreaktorer stängdes ner 🤔 eller hur nu logiken är...

god tillgång på el inom landet eller via import har gjort fossildrift mindre lockande

bortsett från ett uppsving för Karlshamnsverket när elpriset (och gaspriset) var riktigt högt

en del av produktionen inom effektreservens ram ligger i att den tagits upp i högre beredskapsläge, eller provkörts

Redigerat:
J JockeHX skrev:
Alltså, jag är relativt säker på att svenska kraftnät har full rätt att aktivera reservkraft för att utjämna priser mellan elområden.
det låter osannolikt

förutom regulatoriska begränsningar så kan de rimligen inte använda en effektreserv i syfte att uppnå en marginell elprispåverkan – vad ska man då ta till för effektreserv när ett skarpt läge uppkommer om den redan används?

Har jag förstått det rätt är exempelvis OL3 så stor att övriga kraftverk inte lätt kan absorbera effektefterfrågan om den snabbt frånkopplas, så det finns avtal med ett antal stora finska industrier om automatisk bortkoppling av dem om den går ner, så att efterfrågan stryps med utbudet.
Ja, ett antal industrier, främst pappersbruk (som drivs av delägarna i TVO som driver OL3), sänker sin förbrukning med 300 MW inom tämligen imponerande 0,2 sekunder om OL3 faller ifrån.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
det låter osannolikt

förutom regulatoriska begränsningar så kan de rimligen inte använda en effektreserv i syfte att uppnå en marginell elprispåverkan – vad ska man då ta till för effektreserv när ett skarpt läge uppkommer om den redan används?
Det är separat upphandlad kraft för ändamålet. T.ex. så upphandlades Rya kraftvärmeverk för det ändamålet förra året, och det pågår liknande upphandling även i år.

Den här formuleringen i nyheten var f.ö. lite lustig och inte så lite luddig:
Syftet med upphandlingen är att kunna erbjuda mer handelskapacitet till marknaden och att de resurser som upphandlas kommer att utgöra pålitliga resurser för Svenska kraftnät att aktivera om utfallet från dagen-före-marknaden skulle visa sig vara ogynnsamt.
Sen är sånt här beteende förstås helt okej för alla i praktiken, eftersom tyskarna sysslar med det på en enorm skala i väntan på att de kan bygga ut sitt nät.

• Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
sånt här beteende [är] förstås helt okej för alla i praktiken, eftersom tyskarna sysslar med det på en enorm skala
Tycker mig spåra en utsökt ironi här…

I Sverige har vi ju behov av elområden pga. obalans mellan var elen produceras och efterfrågas och statsmonopolets oförmåga att i tillräcklig grad flytta el inom landet, men att indelningen faktiskt blivit av är väl för att Danmark stämde oss.

Finns det verkligen inget motsvarande yttre tryck mot Tyskland, och om inte, varför? Skulle inte övriga deltagare i systemet tjäna på att de slutar manipulera det? Eller är de kortsiktiga vinsterna så stora att man tar den långsiktiga fajten politiskt istället för juridiskt?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Finns det verkligen inget motsvarande yttre tryck mot Tyskland, och om inte, varför? Skulle inte övriga deltagare i systemet tjäna på att de slutar manipulera det? Eller är de kortsiktiga vinsterna så stora att man tar den långsiktiga fajten politiskt istället för juridiskt?
Det finns ett påtagligt yttre tryck, men är man största kolossen i rummet så är man. ACER har förslag på alternativa elområden för Tyskland likt hur det finns förslag på ändringar för Sverige. Det är troligt att Tyskland inte kan hålla emot för evigt, om de inte fixar sitt (eller egentligen sina) nät.

Framför allt kringliggande länders TSOer skulle bli glada av att tyskarna inte säljer el som inte går att överföra.

Att det framhärdas kring ett elområde är förstås för att södra Tyskland skulle få rätt otrevliga elpriser, och det vill inte industrin där.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men nu har jag ju funderat på trådens frågeställning alltsedan jag startade tråden, och ja, givetvis en hel del innan också.

Jag tror ju alltså att det främst är priset på nybyggd kärnkraft som bromsar.
Tätt följt av alla ekonomiska osäkerheter, både politiska, tekniska samt osäkerheter över vad för framtida innovationer inom elproduktion som kan komma.

Efter detta tror jag det är de politiska osäkerheterna (i form av miljörörelsen, typ).

Men nybyggd kärnkraft måste nog bli både billigare och gå snabbare än idag, annars är det ingen som satsar.
Jag gillar fortfarande Wallenius idé om ett "kärnkraftsbatteri".
En mindre reaktor (kanske halva termiska effekten som ett Barsebäck), som laddas en enda gång med upparbetat gammalt kärnavfall, som sen går som en breeder och alltså bara tuffar på i 30 år utan bränslebyten (som för andra reaktorer sker minst en gång om året).

Men varför ska det kosta så förbålt mycket egentligen?
Det är ju bara en massa ton vanlig teknik.

USS Gerald R Ford kostade tydligen ca 13 miljarder dollar att bygga (dvs lite mindre än den senaste reaktorn i Finland).
[länk]

Och då fick man för de pengarna förutom ett helt hangarfartyg, med alla sina ton stål, alla vapensystem, alla försvarssystem, all utrustning för elektronisk spaning och krigföring, och alla tekniska system i ett hangarfartyg OCH hela två st kärnreaktorer, som var och en är typ en SMR.
[länk]
Det är dessutom en reaktor som är byggd för att kunna snabbt effektregleras, då den står för skeppets framdrivning.

Varför är civil landbaserad kärnkraft så dyr att bygga?
tycker denna fråga o fundering är relevant och borde kunna användas för göra mer korrekta bedömningar av kostnader mm. Erfarenhet finns ju redan.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Attitudeswe
Stabil baskraft säger dom; nu tappades en reaktor inatt igen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.