Att vår svenska kärnkraft numer är koncentrerad till ett mindre antal verk gör dock att vi blir mer lättpåverkade för driftstopp, även om den installerade effekten efter effekthöjningar fortfarande är hög.

Det blir lite mer ”all ägg i samma korg” s.a.s.

Mvh

Stefan

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Anna_H Anna_H skrev:
och dessutom inte producerar mindre kärnkraft nu än då är inget du känner till?
Stämmer dock inte riktigt.
Vi har lagt ner hälften av de 12 reaktorerna vi haft, alltså 6 st, och har 6 kvar i drift.
Det betyder alltså inte att vår kärnkraftsproduktion är halverad, utan den har kanske minskat något i häraden 15-20% från tiden då vi hade 12 reaktorer igång.
För dels har flera reaktorer effektökats, dels är de nedlagda de äldsta och minsta, dels har kapacitetsfaktorn gått upp lite för de som fortfarande körs (troligen främst p.g.a kortare revisioner).

Men du ska kanske inte säga att vi producerar lika mycket som förut, för det är alltså något mindre, och vi har inte heller någon mer marginal, t.ex. ännu kortare revisoner är troligen inte möjligt.

G
Anna_H Anna_H skrev:
Att vi importerar betydligt mindre nu än innan vi stängde ner ett antal kärnkraftverk, och dessutom inte producerar mindre kärnkraft nu än då är inget du känner till?
Dax att lägga ner resterande?
Daniel Hellde'ns senaste uttalanden borgar för det.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Mikael_L
J JockeHX skrev:
Positivt:
- Vi producerar mer el över året än någonsin tidigare
- Vi exporterar mer fossilfri el
Japp (som jag hela tiden försöker säga)
J JockeHX skrev:
Negativt:
- Vi är inte längre självförsörjande på el alla timmar om året som vi var tidigare
Det där är jag mycket långt ifrån säker på, om man ser vad otroligt mycket el vi importerade under 90 och 00 talet, så känns det verkligen inte som att vi var ens nära självförsörjande.
J JockeHX skrev:
- Vi kan inte föra över så mycket el från norr till söder längre eftersom vi lagt ner kärnkraft och reservkraft som var planerbar. Sydvästlänken kan inte nyttjas fullt ut.
- Vi är mer sårbara för importerade höga priser eftersom vi har byggt ut exportkablar samtidigt som vi ökat på med massa väderbaserad kraft och lagt ner planerbar
Där håller jag med om allt.
Men reservkraften behövdes särskilt mycket på den tiden SE4 saknade bra kontakt med det europiska elsystemet. Då vi inte kunde räkna med att importera säg 3000MW en kall dag, så var vi tvungna att ha Karlshamn och Stenungssund beredda att startas.
Men det var väl ganska dyrt och oeffektivt att ha dessa beredda hela vintern, för att kanske bara köras en gång om året, eller varannat år. Så nu är det kanske smartare att vi tar lika smutsig el från kontinenten, och stänger ner bemanningen som nästan aldrig behövs.
J JockeHX skrev:
Och så har vi denna som kan ses både positivt och negativt:

- Reservkraften vi hade var fossilbaserad, främst olja, men å andra sidan förlitar vi oss på import från Polen och Tyskland som har den smutsigaste kolkraften som kan uppbringas.
Båda har potentialen att vara lika smutsiga, det är bara rökgasreningen det beror på.
Klimatavtrycket är nog ganska likartat, gaskraft är ju den renaste, minst klimatavtryck och mest snabbreglerad.
Men trots allt, ska alla tre bort, så det är kanske inte sån stor sak att diskutera.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det där är jag mycket långt ifrån säker på, om man ser vad otroligt mycket el vi importerade under 90 och 00 talet, så känns det verkligen inte som att vi var ens nära självförsörjande.
Jag vet inte varför du tror att vi inte var självförsörjande. Kraven på elproducenterna var just detta och det var det vi hade reservkraften till. Över 2800MW reservkraft hade vi i södra sverige. Plus 4 kärnkraftsreaktorer. Men reservkraften var ju dyr så självklart importerade man hellre än att köra igång olje- eller gasverk.

Efter avregleringen ville man inte längre subventionera dem och därför lades de ned på slutet av 90-talet. På 00-talet hade vi bara karlshamnsverket kvar (?).

Jag citerar mig själv sedan tidigare:

https://www.nyteknik.se/nyheter/inget-stod-till-svensk-olonsam-reservkraft/1156896

"Energimyndigheten anser att Sverige kan importera reservkraft från grannländerna vid behov. Myndigheten vill inte subventionera olönsamma svenska kraftverk."

"I början av 1996 fanns sju större kondensanläggningar för fossila bränslen tillgängliga som reservkraft. De hade en sammanlagd kapacitet på 2 820 MW. Nu finns endast ett block i Karlshamn på 340 MW kvar. "

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Artikeln från nyteknik var från 1999, så redan då var alltså 2820-340 = 2480MW nedlagt i form av reservkraft.

Barsebäck 1 stängdes 1999 och 2 stängdes 2005. Början av 00-talet måste ha varit eldoradot för import.

J JockeHX skrev:
Så här får vi nog definiera hur vi ser på om något är bättre eller sämre med vårt elsystem. Vi kan lista följande fakta som vi förhoppningsvis kan enas om:

Positivt:
- Vi producerar mer el över året än någonsin tidigare
- Vi exporterar mer fossilfri el

Negativt:
- Vi är inte längre självförsörjande på el alla timmar om året som vi var tidigare
- Vi kan inte föra över så mycket el från norr till söder längre eftersom vi lagt ner kärnkraft och reservkraft som var planerbar. Sydvästlänken kan inte nyttjas fullt ut.
- Vi är mer sårbara för importerade höga priser eftersom vi har byggt ut exportkablar samtidigt som vi ökat på med massa väderbaserad kraft och lagt ner planerbar

Och så har vi denna som kan ses både positivt och negativt:

- Reservkraften vi hade var fossilbaserad, främst olja, men å andra sidan förlitar vi oss på import från Polen och Tyskland som har den smutsigaste kolkraften som kan uppbringas.
Att vi tvingas importera några få timmar per vecka är knappast något problem med tanke på alla kablar som ligger.
Det påverkar ju bara priset just då.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Att vi tvingas importera några få timmar per vecka är knappast något problem med tanke på alla kablar som ligger.
Det påverkar ju bara priset just då.
Så funkar inte vår kära elmarknad. Vi måste fylla våra exportkablar för att vi ska isolera oss prismässigt från andra elområden. Exempel: Tyskland vill importera 100% av vår exportkabel. Vi skickar 95% och kan inte fylla de sista 5%:en.

Tysklands pris blir då vårt pris. Och eftersom Tyskland nästan alltid har gas eller kol som sätter priset så är det det priset vi får.

Nu förenklar jag förstås, för det finns andra elområden inblandade, och lite summaallokeringar och roliga saker, men i princip är det så.

RoTe
G OMathson skrev:
Dax att lägga ner resterande?
Daniel Hellde'ns senaste uttalanden borgar för det.
Det kommer nästa mandatperiod.

Mikael_L
Så du menar att vi var självförsörjande för att vi skulle ha låtit Stenungssund och Karlshamnsverket tuffa och gå hela vintrarna?

Men att vi istället importerade elen.

Och idag, när vi mycket mer sällan behöver importera och typ aldrig köra reservkraften ... 🤔 , tja... jag undrar ju lite hur du tänker ...

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
RoTe RoTe skrev:
Det kommer nästa mandatperiod.
Ja det blir bara allt svårare att rösta. 😓😢
Just nu känner jag att jag inte har något alls alternativ.

Men vi får väl se framåt nästa val om det är någon som slänger något parti under bussen, så det öppnar sig en möjlighet.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Så du menar att vi var självförsörjande för att vi skulle ha låtit Stenungssund och Karlshamnsverket tuffa och gå hela vintrarna?

Men att vi istället importerade elen.

Och idag, när vi mycket mer sällan behöver importera och typ aldrig köra reservkraften ... 🤔 , tja... jag undrar ju lite hur du tänker ...
Vi kör aldrig reservkraften eftersom normalt kan alltid de länder vi importerar från exportera. Men om man inte legat under en sten sen kriget började så är den självklarheten inte en självklarhet längre.

I synnerhet om man bor i SE4, då är man extra sårbar för externa faktorer. Det elområdet är mest utsatt i hela EU. Men vi har levt i en skyddad värld de senaste decennierna och inte trott att krig kan hända i vår närhet och då blir det så här.

Vilka förmågor vill vi att elsystemet ska ha, och hur viktigt är det för oss?

J JockeHX skrev:
Vilka förmågor vill vi att elsystemet ska ha, och hur viktigt är det för oss?
Elnätets sårbarhet blev ganska uppenbar här uppe där jag bor för några dagar sedan.

En jordledning (?) på regionnätet gick sönder varvid elen släcktes ned för drygt 32000 abonnenter. Som tur hittades problemet snabbt och elleveranserna kunde återupptas inom några timmar.

Fel / sabotage som uppkommer på fel ställe kan onekligen vara bekymmersamma i dagens samhälle. Förutom brist på el slogs även fjärrvärmen ut, mobilnätet slutade fungera med mera. Inom ett dygn torde även dricksvattnet varit en saga blott då vattentornen runnit tomma, om inte elen återställts.

Mvh

Stefan

Mikael_L
S Stefan.o skrev:
Elnätets sårbarhet blev ganska uppenbar här uppe där jag bor för några dagar sedan.

En jordledning (?) på regionnätet gick sönder varvid elen släcktes ned för drygt 32000 abonnenter. Som tur hittades problemet snabbt och elleveranserna kunde återupptas inom några timmar.

Fel / sabotage som uppkommer på fel ställe kan onekligen vara bekymmersamma i dagens samhälle. Förutom brist på el slogs även fjärrvärmen ut, mobilnätet slutade fungera med mera. Inom ett dygn torde även dricksvattnet varit en saga blott då vattentornen runnit tomma, om inte elen återställts.

Mvh

Stefan
Ja det där är ett 100-årigt problem.

Vi har aldrig skyddat vårt elnät, eller vår elproduktion på något speciellt avancerad sätt.
oljekondenskraftverktet i Stenungssund är det enda jag kan komma på som skyddades lite extra mot krig, sabotage och sånt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stenungsunds_kraftverk

J JockeHX skrev:
Så funkar inte vår kära elmarknad. Vi måste fylla våra exportkablar för att vi ska isolera oss prismässigt från andra elområden. Exempel: Tyskland vill importera 100% av vår exportkabel. Vi skickar 95% och kan inte fylla de sista 5%:en.

Tysklands pris blir då vårt pris. Och eftersom Tyskland nästan alltid har gas eller kol som sätter priset så är det det priset vi får.

Nu förenklar jag förstås, för det finns andra elområden inblandade, och lite summaallokeringar och roliga saker, men i princip är det så.
Jo jag vet. Men en det plastliberaler vill inte minnas att det fanns mkt färre kablar när vi hade lågt pris i Skandinavien.
Och som skrivits här tidigare, på den tiden exporterade vi inte i närheten av vad vi gör nu. Utan snarare så importerade vi mer, tidvis.
Det var därför vi fick de förbannade elområdena, för att SVK o politikerna trodde att vi inte alltid skulle kunna få upp el nog till Tokholm en kall vinterdag.
Därför måste vi ha elområden så vi kan få in pengar till att förstärka elnätet sas det.
Men då såg plastliberalerna sin chans (Stureplans centern?) att börja lobba för en "sammankopplad" europeisk elmarknad med maximalt antal kablar för "fri handel" mot kontinenten.
Och plötsligt fick vi se ett helt nytt fenomen på den nordiska marknaden, priset kunde börja klättra uppåt mitt i sommaren, bara pga någon händelse nere i Tyskland.
Tillgång o å efterfrågan vettu, el e en färskvara, så måste de fungera!
- Företag som inte kan ställa om får lägga ner, vi kan väl inte subventionera gamla ineffektiva före5ag? Nej låt dem ge plats för nya smartare företag!
Sa plastliberalerna, som började fatta vad de ställt till med.

• Haha
Zodde
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.