A atomlab skrev:
One for the team..

Disclaimer...Dom har även buratta i deras stracciatella. 😵‍💫
Nu fick du ju Fontina på den, var den av buffelmjölk🤪

• Gilla
4774
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Saltkött. Är det typ sånt som fanns på burk förr "Salta biten" ??
Saknar det för att göra lappkojs.
Finns väl nu med, skulle gjort lapskojs förra veckan.. men fick inte alla varorna (strandsatta på landet) vi beställt.. så det får bli kommande vecka 😍

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Kyckling gryta med saffran, chili, sockerärtor , lök , vitlök, körsbärs tomater , paprika och till det ett riktigt fluffigt Basmati ris. Salladen meckade frugan ihop igår. En ljus öl till detta, slurp😛

Saffran har jag faktiskt bara haft till lussebullar fram tills några veckor sedan då det blev saffrans räkor och ikväll med kyckling.
Verkar överflöd på saffran i år? Coop i Rotebro hade till och med en egen hylla för saffran vid grönsakerna , annars är det ju standard att man köper vid kassan, stöldbegärligt.
[bild]
Här står fisk/räksoppa med saffran på vår ”veckans meny” 👍 fick saffran i både luciapresrnt julklapp förra året.. hehe (plus det jag köpt själv då..)

https://www.mathem.se/recept/saffranskryddad-fisksoppa-med-lax-och-torsk

• Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Aldrig! Vi har alla våra triggerpoints men är ändå mjuka. ❤️

Min pizza var iaf godare.
Hmm, svårt val där allså innan de ändra koncept. Nu vinner deglabbets guanciale hands down. Dock måste man beställa med extra tomater för annars blir den alldeles för salt.

• Gilla
4774
  • Laddar…
Hel kyckling, sjuder i ca 50 minuter som sedan grillas några minuter i ugn för färg med kryddor.
Till det blir det sallad och rotsaker

• Rå kyckling i kastrull med vatten, lagerblad, förmodligen kokas eller tas ur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kjell_G och 5 till
  • Laddar…
Kycklingklubborna var fortfarande billiga.. så det blev sådana denna vecka också!

Igår fotades de inte, men de var goda ändå :D

Kycklingklubbor inkladdade med Babyrays sås.. och tillagade i ugnen - serverades med lite grönsaker och en näve strips 👍

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Saltkött. Är det typ sånt som fanns på burk förr "Salta biten" ??
Saknar det för att göra lappkojs.
Ska man göra lappskojs så blir det bättre med helt vanligt rimmat fläsklägg. Bara koka länge så det verkligen faller isär lätt och sen bara finfördela och blanda med mos.

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Smörgåstårtans dag firas med en varm variant👍
Bagel med smält ost och tomatskivor på ett vitt tallrik.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Harald Blåtumme och 7 till
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
Smörgåstårtans dag firas med en varm variant👍
[bild]
Blev påmind om smörgåstårtans dag av radion på väg till jobbet.
Inte en tanke om den på väg hem. 😐

Får bli en annan dag. 😋

• Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Ska man göra lappskojs så blir det bättre med helt vanligt rimmat fläsklägg. Bara koka länge så det verkligen faller isär lätt och sen bara finfördela och blanda med mos.
Så mycket mek bara.
Röra ner en burk salta biten i pulvermos tog 5 minuter 😳😅😂🤣

Isakare Isakare skrev:
Så mycket mek bara.
I det militära gjorde vi mat till 110 man på Felix pulvermos och köttaladob.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Inte en tanke om den på väg hem. 😐
Det ser jag som ett sundhetstecken.

• Haha
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Mitt i denna kanonad av presenterade läckerheter, tillåt mig att ge en blygsam liten läckerbit typ som ett smakprov.

Det är en slice från en egenhändigt gjord kebabpizza, med litet ruccola och kebabsås på toppen.

Degen gjord enligt den Napoletanska kalljästa traditionen, kebabköttet dock köpt i färdig form från Willys men var helt ok. Gräddad på Gourmetstål i vanlig hushållsugn, når ca 350 grader på stålet och med full infravärme från grillen blir den klar på 2 min i ugnen trots relativt tung last med pizzasås, parmesan, mozarella, scharlottenlök, litet pesto och köttet. Stålet ger perfekt krispig botten trots tunga lasten, fantastiskt gott!
Ett slice pizza med tomatsås, ost, rucola och vit sås på svart tallrik.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Roga1337 och 8 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Så mycket mek bara.
Hur ofta äter man lappskojs? jag gör det kanske vartannat år.......då kanske man kan unna sig riktigt kött och eget gjort mos. Enda tiden som går åt är ju att rensa köttet egentligen.

• Gilla
4774
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Hur ofta äter man lappskojs? jag gör det kanske vartannat år.......då kanske man kan unna sig riktigt kött och eget gjort mos. Enda tiden som går åt är ju att rensa köttet egentligen.
Det va längesen jag åt. Vi hade det iaf 2 gånger / år på restaurangen tidigare.
Få nog göra det hemma nån dag

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.