1 048 305 läst · 14 071 svar
1048k läst
14,1k svar
Vad blir det för mat?
Gondolen den gamla sunkiga restaurangen som hade storhetstid på 70talet, revival på sent 90 och gick sedan i graven. Var där deras sista kväll och grät med den vilsna personalen och chefen . Blev en blöt kväll på alla sätt 😅. Kul att de har öppnat igen och i ny fräsch skepnad. Slussen, beroende på åt vilket håll du står, har aldrig varit vacker att titta på men utsikten ned över vattnet bort till Blasieholmen, Djurgården, Gamla stan, bort till city är oslagbar. Fast bäst är det att sitta en ljummen sommarkväll uppe på Fåfängan på en filt med varandra och en flaska välkylt vitt krispigt vin och delikatesser 💖😃A atomlab skrev:
Jupp det gjorde den 👍A atomlab skrev:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 512 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 512 inlägg
Då jag inte har några ungdomsminnen från Gondolen, får jag ändå nämna några fina kvällar på sent 1990-tal när maten och utsikten var toppen. Sen en återkomst 2014, 2015 möjligen när jag bjöd en kusin med partner, barn och barnbarn på lunch, i början av "utgrävandet" av Slussen.4774 skrev:Gondolen den gamla sunkiga restaurangen som hade storhetstid på 70talet, revival på sent 90 och gick sedan i graven. Var där deras sista kväll och grät med den vilsna personalen och chefen . Blev en blöt kväll på alla sätt 😅. Kul att de har öppnat igen och i ny fräsch skepnad. Slussen, beroende på åt vilket håll du står, har aldrig varit vacker att titta på men utsikten ned över vattnet bort till Blasieholmen, Djurgården, Gamla stan, bort till city är oslagbar. Fast bäst är det att sitta en ljummen sommarkväll uppe på Fåfängan på en filt med varandra och en flaska välkylt vitt krispigt vin och delikatesser 💖😃
Fåfängan är en vacker plats! För många år sen ett bra ställe att fika, luncha på. Kvällsutflykten som du @4774 beskriver är liknande den jag gärna gör på Fredhälls klippor, där jag spenderade många kvällar som tonåring. Mest med en chipspåse och en flaska vin då 😉
Jag har köpt hästfile på Kötthallen i Barkarby, en oas för köttälskare. Tror inte häst ingår i deras standardsortimentet dock.A atomlab skrev:
Det är också lättare att hitta hamburgerkött på västkusten av någon anledning.
Det och wienerkorv, saltkött och kalvkorv. Jag bunkrar ibland när jag är där.
/Höghus
Fredhäll är inte heller fel och inte min ungdoms favorit, ta färjan ut till BjörköMaria T skrev:Då jag inte har några ungdomsminnen från Gondolen, får jag ändå nämna några fina kvällar på sent 1990-tal när maten och utsikten var toppen. Sen en återkomst 2014, 2015 möjligen när jag bjöd en kusin med partner, barn och barnbarn på lunch, i början av "utgrävandet" av Slussen.
Fåfängan är en vacker plats! För många år sen ett bra ställe att fika, luncha på. Kvällsutflykten som du @4774 beskriver är liknande den jag gärna gör på Fredhälls klippor, där jag spenderade många kvällar som tonåring. Mest med en chipspåse och en flaska vin då 😉
Saltkött. Är det typ sånt som fanns på burk förr "Salta biten" ??Höghus skrev:
Saknar det för att göra lappkojs.
Det är olika typer av pizza på de två 800°-haken, det på söder kör en mer New York(?)-inspirerad variant med färdiggräddade slicar som värms upp på beställning. Väldigt gott det med!Alfredo skrev:
Vet inte vad salta biten är för något men saltrulle är en bindvävstät del av bakbenet av nöt. Kallas saltrulle både som rå och tillagad (ofta på julbordet). Älg saltrulle finns oxå. Har dock aldrig hört att den finns som hästkött. Tänk långkok och ja, den är suverän till lappkojs. Blir det något kvar efter jul så går skinkan till ärtsoppa och varm punch medans saltrullen går till lappkojs.Isakare skrev:
Smörgåspålägg gjort av nötrullen. Det är fru Höghus som vill ha det på mackan.Isakare skrev:
https://www.spchark.se/sp-korvar/produkt/saltrulle/
Inte så svårt att göra själv, koka nötköttet i saltlag.
https://svensktkott.se/recept/saltrulle-grundrecept/
/Höghus
Renoverare
· Stockholm
· 18 686 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 686 inlägg