4774 4774 skrev:
Där jag tillbringade varenda nyårsafton från 15-19 års åldern ungefär 😉
Nu har även gondolen öppnat igen och är en kompetent motståndare. Var där i lördags och var väldigt trevlig. Nu gillar jag byggen men Slussen just nu är kanske inte det vackraste att kolla på men tids nog.

• Gilla
GladanS och 1 till
  • Laddar…
4774
A atomlab skrev:
Nu har även gondolen öppnat igen och är en kompetent motståndare. Var där i lördags och var väldigt trevlig. Nu gillar jag byggen men Slussen just nu är kanske inte det vackraste att kolla på men tids nog.
Gondolen den gamla sunkiga restaurangen som hade storhetstid på 70talet, revival på sent 90 och gick sedan i graven. Var där deras sista kväll och grät med den vilsna personalen och chefen . Blev en blöt kväll på alla sätt 😅. Kul att de har öppnat igen och i ny fräsch skepnad. Slussen, beroende på åt vilket håll du står, har aldrig varit vacker att titta på men utsikten ned över vattnet bort till Blasieholmen, Djurgården, Gamla stan, bort till city är oslagbar. Fast bäst är det att sitta en ljummen sommarkväll uppe på Fåfängan på en filt med varandra och en flaska välkylt vitt krispigt vin och delikatesser 💖😃

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
4774
A atomlab skrev:
Python är väl ingen direkt kioskvältare.

Gustavskorv är en välbekant smak i huset. En ring i månaden är nog standard och ännu mer när man är i huset i fjällen.

Fanns en restaurang tidigare på tegnergatan som serverade hästkött. Men den har stängt. Tror den hette broncos.
Jupp det gjorde den 👍

Maria T
4774 4774 skrev:
Gondolen den gamla sunkiga restaurangen som hade storhetstid på 70talet, revival på sent 90 och gick sedan i graven. Var där deras sista kväll och grät med den vilsna personalen och chefen . Blev en blöt kväll på alla sätt 😅. Kul att de har öppnat igen och i ny fräsch skepnad. Slussen, beroende på åt vilket håll du står, har aldrig varit vacker att titta på men utsikten ned över vattnet bort till Blasieholmen, Djurgården, Gamla stan, bort till city är oslagbar. Fast bäst är det att sitta en ljummen sommarkväll uppe på Fåfängan på en filt med varandra och en flaska välkylt vitt krispigt vin och delikatesser 💖😃
Då jag inte har några ungdomsminnen från Gondolen, får jag ändå nämna några fina kvällar på sent 1990-tal när maten och utsikten var toppen. Sen en återkomst 2014, 2015 möjligen när jag bjöd en kusin med partner, barn och barnbarn på lunch, i början av "utgrävandet" av Slussen.

Fåfängan är en vacker plats! För många år sen ett bra ställe att fika, luncha på. Kvällsutflykten som du @4774 beskriver är liknande den jag gärna gör på Fredhälls klippor, där jag spenderade många kvällar som tonåring. Mest med en chipspåse och en flaska vin då 😉

• Gilla
4774
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Varför säljs inte häst i mer omfattning i Sverige?.
Jag har köpt hästfile på Kötthallen i Barkarby, en oas för köttälskare. Tror inte häst ingår i deras standardsortimentet dock.
Det är också lättare att hitta hamburgerkött på västkusten av någon anledning.
Det och wienerkorv, saltkött och kalvkorv. Jag bunkrar ibland när jag är där.

/Höghus

Under ”hästköttsskandalen” begav sig var det ju hästköp i etn uppsjö av produkter så är väl bara att ta första bästa färdig lasagne

4774
Maria T Maria T skrev:
Då jag inte har några ungdomsminnen från Gondolen, får jag ändå nämna några fina kvällar på sent 1990-tal när maten och utsikten var toppen. Sen en återkomst 2014, 2015 möjligen när jag bjöd en kusin med partner, barn och barnbarn på lunch, i början av "utgrävandet" av Slussen.

Fåfängan är en vacker plats! För många år sen ett bra ställe att fika, luncha på. Kvällsutflykten som du @4774 beskriver är liknande den jag gärna gör på Fredhälls klippor, där jag spenderade många kvällar som tonåring. Mest med en chipspåse och en flaska vin då 😉
Fredhäll är inte heller fel och inte min ungdoms favorit, ta färjan ut till Björkö

4774
~Kvällens middag bestående av gratinerade broccolibuketter med rödlök, sallad på oliver,majs, purjolök och svarta bönor med klassisk vitlöksolja smaksatt med vitvinsvinäger och färsk timjan serverd med pasta 😋
Middagstallrik med pasta, sås, och bönor-corn-blandning vid sidan, rosbukett i bakgrunden, hemtrevlig atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
nino och 6 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Jag har köpt hästfile på Kötthallen i Barkarby, en oas för köttälskare. Tror inte häst ingår i deras standardsortimentet dock.
Det är också lättare att hitta hamburgerkött på västkusten av någon anledning.
Det och wienerkorv, saltkött och kalvkorv. Jag bunkrar ibland när jag är där.

/Höghus
Saltkött. Är det typ sånt som fanns på burk förr "Salta biten" ??
Saknar det för att göra lappkojs.

• Gilla
4774
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Storleken och priserna verkar också skilja en del. Min slutsats är att folket på Söder är rikare och hungrigare än pöbeln i Vasastan. Korrekt?
Det är olika typer av pizza på de två 800°-haken, det på söder kör en mer New York(?)-inspirerad variant med färdiggräddade slicar som värms upp på beställning. Väldigt gott det med!

• Gilla
4774
  • Laddar…
4774
Isakare Isakare skrev:
Saltkött. Är det typ sånt som fanns på burk förr "Salta biten" ??
Saknar det för att göra lappkojs.
Vet inte vad salta biten är för något men saltrulle är en bindvävstät del av bakbenet av nöt. Kallas saltrulle både som rå och tillagad (ofta på julbordet). Älg saltrulle finns oxå. Har dock aldrig hört att den finns som hästkött. Tänk långkok och ja, den är suverän till lappkojs. Blir det något kvar efter jul så går skinkan till ärtsoppa och varm punch medans saltrullen går till lappkojs.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Lördagsbrunch

Middagsbord med pasta, ostar, skinka, bröd, ett glas rödvin och en mobiltelefon. Inomhus, träbord, mysig atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Lill lördag
Åhhh, kokt Krabba! En av mina favoriter, bättre än både (havs)kräftor och hummer om jag får välja!
Och jag menar då vanlig svensk Krabbtaska, ingen Kungskrabba eller så, som sägs vara så mycket bättre.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Rickard.lj och 3 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Åhhh, kokt Krabba! En av mina favoriter, bättre än både (havs)kräftor och hummer om jag får välja!
Du tänker nog på kungskrabba. Det är bättre än både hummer och havskräfta.

• Gilla
Er Ar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.