ClasseClas
J JohanLun skrev:
Det värsta jag varit med om, är nog 15:år sen, en ung kille som varken kunde svenska eller engelska höjde fyrpunktlyften utan att ens kolla under bilen, han bara sparkade in armarna under och började lyfta. Jag försökte stoppa honom. Det knakade och några saker blev böjda. Jag lyckades få ut vad jag förmodar var chefen eller ägaren, som då sa "volvo och saab är så rejält byggda att man kan lyfta varsomhelst". Funderade på om jag skulle ta strid, men kollade vad som tagit skada och konstatera att det troligen inte var värt det.

Nej, sen dess har jag noll förtroende för däckbytare. Det finns superbra sådana, med troligtvis lika många kompletta idioter...
Jag har haft tur verkar det som med 2 olika däckverkstäder där de skruvade i muttrarna för hand och avslutade med momentnyckel. Lossning med mutterknack.

Tokslut Tokslut skrev:
en färgrengöringstest, jag vart inte förvånad över vilken som var sämst utan att ens ha provat produkten :D

[media]
Märkligt nog är deras petroleum avfettning riktigt dåligt oxå.
Köpte en flaska där förra våren, tänkte att de inte kunde vara nån större skillnad på en sån produkt...men det var det.
Konstaterade då att tändvätska från Kemyl var bättre än biltemas avfettning !!!

• Wow
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Misstänker att det här är boven till mina problem...
Ett smutsigt filter, troligtvis oljefilter, hålls upp mot oskarp bakgrund. Filterdel nära fokuspunkten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var hittar man ett nytt?
längd 88mm diameter 29mm hål i ena änden

Kan jag sätta ett vanlig filter så länge?

Transparent plastbränslefilter för fordon, vit bakgrund, prisinformation, del av webbshopgränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Du menar lyfta sin Tesla fel så det går hål i batteriet? Eller lyfta sin bil med luftfjädring utan att sätta i rätt serviceläge först? Idag är det något helt annat än för 10-20 år sen om du inte fattat det.
Hur många har lyft sina elbilar i batteriet?
Det ingår extremt tydliga instruktioner på var man ska lyfta elbilen, till tesla köper man till en jackpad för under 150 kr om man vill byta själv hemma.

På id3 kan det inte bli otydligt nånstans och man lyfter exakt där det finns märkning =)

Att lämna in sin bil till "däckskiftarna" vare sig det är en tesla eller en volvo 240 är så hjärndött att man kanske borde cykla istället då de här däckskiftarna är inga däckskiftare utan säsongsanställda människor med noll intresse för att göra rätt för sig.

De enda som får lyfta min id3 är jag och vw själva. Litar inte ett jävla dugg på lycksökare.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag skruvar i muttrarna manuellt och kör med momentnyckel också på 120 Nm. Trots att jag har en mutterknack så kör jag hellre manuellt för då har jag bättre kontroll och risken är mindre för skador på fälg eller gängor. Tidsbesparingen på 2 bilar + släp kan diskuteras men är ingen dealbreaker för mig.
Att skruva i manuellt är klokt. Kör man med luftmutterdragare kan det vara svårt att känna om det kärvar. Kör man med slagskruvdragaren (som också orkar dra tillräckligt hårt) så känner man rätt bra om något skulle vara knas. Själva åtdragandet konstaterar jag går utmärkt när man övat lite. Jag verkar hamna +-10Nm när jag drar på känsla med maskinerna, om jag kontrollerar med momentnyckeln. Så nu kör jag så och kontrolldrar med momentnyckeln.

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Misstänker att det här är boven till mina problem...
[bild]

Var hittar man ett nytt?
längd 88mm diameter 29mm hål i ena änden

Kan jag sätta ett vanlig filter så länge?

[bild]
Här tex: https://www.rinab.nu/skog-och-tradg...ranslefilterinsats-ID132mm-YD292mm-L863mm.htm
Googlesök annars på Kubota 1876440
Är det inte jättepanik att få igång den skulle jag nog väntat och bytt filter först.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag skruvar i muttrarna manuellt och kör med momentnyckel också på 120 Nm. Trots att jag har en mutterknack så kör jag hellre manuellt för då har jag bättre kontroll och risken är mindre för skador på fälg eller gängor. Tidsbesparingen på 2 bilar + släp kan diskuteras men är ingen dealbreaker för mig.
Jag skruvar manuellt för att få känslan för om någonting krånglar och helt enkelt för att slippa oljudet från muttersnurran.
Samt lite fett på alltihopat, även om en del skriker högt då.

Gjorde rent filtret, måste få bort kladdet på gården men ska så klart beställa nya.
Även oljefilter ska jag kosta på 😄

• Gilla
HSP
  • Laddar…
RoTe
J JohanLun skrev:
Jotack. Klockan verkar vara fem på morgonen när du postar. Lite sömn kan du kosta på dig.
Förlåt för att jag jobbar natt och håller detta pissland flytande.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Förlåt för att jag jobbar natt och håller detta pissland flytande.

• Gilla
  • Haha
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
RoTe
MathiasS MathiasS skrev:
[media]
Vad blev du kränkt av nu? Att jag jobbar natt eller att sverige är ett pissland?

RoTe RoTe skrev:
Vad blev du kränkt av nu? Att jag jobbar natt eller att sverige är ett pissland?
Jag blev inte kränkt. Jag försöker bara hjälpa en medmänniska i nöd.När inte offerkoftan är nog...

• Haha
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
RoTe
MathiasS MathiasS skrev:
Jag blev inte kränkt. Jag försöker bara hjälpa en medmänniska i nöd.När inte offerkoftan är nog...
Jag är inte i nöd, jag klarar mig utmärkt.

RoTe RoTe skrev:
Jag är inte i nöd, jag klarar mig utmärkt.
Det låter iallafall jättejättejobbigt att både jobba natt OCH hålla hela Sverige på fötter och som om inte allt detta vore nog, dessutom göra detta i och för ett pissland. Jag tror du skulle bli mindre missnöjd om du hade en offerall.

• Haha
  • Gilla
Patrik440 och 5 till
  • Laddar…
RoTe
MathiasS MathiasS skrev:
Det låter iallafall jättejättejobbigt att både jobba natt OCH hålla hela Sverige på fötter och som om inte allt detta vore nog, dessutom göra detta i och för ett pissland. Jag tror du skulle bli mindre missnöjd om du hade en offerall.
Sköt du ditt så sköter jag mitt. Ville bara poängtera att svenskar inte ens kan ta in att folk kan jobba olika tider på dygnet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.