711 900 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Man får väl anta att det inte var själva bytet som var dyrt utan att det var en led-armatur som byts i sin helhet......men, detta är ju ett av skälen till att en modern bil är tveksam att köra efter maskinförsäkringen är slut...galento skrev:
V90?galento skrev:
Går att få tag på hela strålkastaren begagnat för 7000 på bildelsbasen, och ny för 14000.
Det är brutalt löjligt det tillverkarna håller på med.
passater kostade det runt 14 tusen för att byta en xenon, mazda 6 12-15000. Rent av patetiskt av de.
Just passaten kan alla händiga själva lösa med att endast köpa en lampa för 300-1000 kr.
Som passat ägare blev man helt chockad över hur enkelt man fick lös hela lampan på V60, två sprintar så var den lös. På passat så får man riva hela fronten, första gången tog den nog 4-5h att byta en lampaR Rkarlsson skrev:V90?
Går att få tag på hela strålkastaren begagnat för 7000 på bildelsbasen, och ny för 14000.
Det är brutalt löjligt det tillverkarna håller på med.
passater kostade det runt 14 tusen för att byta en xenon, mazda 6 12-15000. Rent av patetiskt av de.
Just passaten kan alla händiga själva lösa med att endast köpa en lampa för 300-1000 kr.
Så lång tid ? Jag bytte en strålkastare för några år sen och max 1,5 timme. Men då gick det undan. Det är en ren skitbil måste jag säga. Vet inte när passat blev bra igen?nino skrev:
Den jag hade i yrket kostade vw över 180 000 kr innan den var 2 år gammal
Jo första gången tog det nog så lång tid, andra gick det fortare när man visste var skruvarna sattR Rkarlsson skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Hade nyss en Passat i 7 år. Enda felet va ett oljeläckage, vevaxelntätning, bakom kamremen, uppkom efter tre år.R Rkarlsson skrev:
Gick på goodwill, fick ny kamrem också.
Lättskruvade är dom och min har gått utan större problem i många år, köpte den -11 och det är en -08 åker än 28000mil men dom rostar ju sönder.... Mycket bil kvar om man inte tittar på karossen, då är det inte mycket kvar 😄☹️
Det är ju tur, vw är annars bråkiga på de 2 vi har här.G OMathson skrev:
Den jag körde i yrket var en 2012 ecofuel.
23 månader och 24000 mil. Motor och växellåda var helt slut, allt till gastuberna fick bytas, bagageluckan gick inte att öppna. De gick som kråkor så fort det var under 10 grader. Värdelös vinterbil, tog en halvtimme att få in värme i kupen
Vw försökte förhala motor och växellådan för att de skulle slippa betala för skrotet. Det var bara 11 bilar det var likadant på.
Vi fick inte köpa automat pga taxiverksamhet, de sade att manuella höll. Det gjorde de inte.
En annan sak med den skitbilen var att om du inte tog just vw:s tändstift så gick bilen knappt.
Men blekinge hade inte ett så korkat krav att det skulle vara gasbilar, så ibland fick jag diesel som lånebil. Och den gick faktiskt bra och var mindre problem med.
diesel vw tror jag har eltilskott i värmesystemet för att motorn genererar så lite värme... iofs är det väl en positiv sak att det inte slösas ut värme utan motorn är effektiv... men visst. Man vill gärna ha bra värme i sverige... haft 1 dieselgolf (2l) och 1 gas och ett par bensin.R Rkarlsson skrev:Det är ju tur, vw är annars bråkiga på de 2 vi har här.
Den jag körde i yrket var en 2012 ecofuel.
23 månader och 24000 mil. Motor och växellåda var helt slut, allt till gastuberna fick bytas, bagageluckan gick inte att öppna. De gick som kråkor så fort det var under 10 grader. Värdelös vinterbil, tog en halvtimme att få in värme i kupen
Vw försökte förhala motor och växellådan för att de skulle slippa betala för skrotet. Det var bara 11 bilar det var likadant på.
Vi fick inte köpa automat pga taxiverksamhet, de sade att manuella höll. Det gjorde de inte.
En annan sak med den skitbilen var att om du inte tog just vw:s tändstift så gick bilen knappt.
Men blekinge hade inte ett så korkat krav att det skulle vara gasbilar, så ibland fick jag diesel som lånebil. Och den gick faktiskt bra och var mindre problem med.
V60 -19R Rkarlsson skrev:V90?
Går att få tag på hela strålkastaren begagnat för 7000 på bildelsbasen, och ny för 14000.
Det är brutalt löjligt det tillverkarna håller på med.
passater kostade det runt 14 tusen för att byta en xenon, mazda 6 12-15000. Rent av patetiskt av de.
Just passaten kan alla händiga själva lösa med att endast köpa en lampa för 300-1000 kr.
Riktigt snygg lösning.nino skrev:
Kontaktstycket var svårast att få loss upplevde jag.
Väldigt behändigt med lyktan på bänken i garaget och byta lampa där. 👍
Dagens tips:
För bilar i vw-koncernen behövs sk pr-koder för att förstå vilken utrustning som sitter på bilen, och det inkluderar vilken typ av bromsar osv också - dvs utan dessa kan man inte köpa rätt reservdelar.
En del av koderna finns i serviceboken och på en klisterlapp i bilen, men inte alla.
Sist fick jag hjälp här i tråden samt Mekonomen var vänliga nog att berätta vilka koder som gällde för bromsar fram och bak på min bil, men nu var det dags igen och det är irriterande att inte kunna klara sig själv.
Efter en halvtimmes googling på detta igen så hittade jag dock rätt. På biluppgifter.se kan man se alla PR-koder om man loggar in. Enkelt och gratis.
För bilar i vw-koncernen behövs sk pr-koder för att förstå vilken utrustning som sitter på bilen, och det inkluderar vilken typ av bromsar osv också - dvs utan dessa kan man inte köpa rätt reservdelar.
En del av koderna finns i serviceboken och på en klisterlapp i bilen, men inte alla.
Sist fick jag hjälp här i tråden samt Mekonomen var vänliga nog att berätta vilka koder som gällde för bromsar fram och bak på min bil, men nu var det dags igen och det är irriterande att inte kunna klara sig själv.
Efter en halvtimmes googling på detta igen så hittade jag dock rätt. På biluppgifter.se kan man se alla PR-koder om man loggar in. Enkelt och gratis.