3 397 658 läst · 18 271 svar
3398k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 394 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 394 inlägg
Jag hade verkligen inga planer att plocka ner växellådan eller att stanna ute till midnatt för den delen men fettsaneringen har gjort mig lite knäpp så nu blev det som det blev.
Problemet med fett är alltså att det blir stopp i oljekanalerna och varken olja eller fett för den delen kan komma fram dit det behövs, "Systemet" lever på gravitation och centrifugalkraften för att oljan ska levereras rätt och fett hör inte hemma där alls.
Possitiva är att allt trots det ser väldigt fint ut och i och med att det inte finna något mer att skruva isär på maskinen är det slut på överraskningar och allt från om med nu går åt rätt håll!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet med fett är alltså att det blir stopp i oljekanalerna och varken olja eller fett för den delen kan komma fram dit det behövs, "Systemet" lever på gravitation och centrifugalkraften för att oljan ska levereras rätt och fett hör inte hemma där alls.
Possitiva är att allt trots det ser väldigt fint ut och i och med att det inte finna något mer att skruva isär på maskinen är det slut på överraskningar och allt från om med nu går åt rätt håll!
Redigerat:
Jag spenderade delar av söndagen med att bygga en rullgrind, för att hålla inne lånehundar som vi har ibland, och även Sonen när han blir lite större (2.5 månader nu så ingen risk att han rymmer ännu )
Ska dock dit ett magnetlås, men det var slut överallt igår så får bli senare
Lyckades även slinta och köra skruvdragaren i tummen, bitsen gick igenom tumnageln. Mindre skönt....
/Jocce
Ska dock dit ett magnetlås, men det var slut överallt igår så får bli senare
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lyckades även slinta och köra skruvdragaren i tummen, bitsen gick igenom tumnageln. Mindre skönt....
Logga in
Skapa konto
/Jocce
Jag skulle bara provköra jordborren och gjuta en liten testplint när jag stötte på en oklar PEM-slang som låg knappt 1dm djupt. Såklart gick det hål på slangen och vatten rann ut vilket gjorde mig konfunderad då inget ska finnas där.
Så gjutning byttes mot arkeologisk utgrävning. Efter lite grävande hittades en T-koppling strategiskt placerad under pallen med ved. Efter ytterliggare jakt så lokaliserades två avkapade slangbitar som stack upp ur marken under trallen. Så uppenbarligen något som inte är i drift. Jag svor lite och kapade bort det jag kom åt och tog lunch istället.
Så gjutning byttes mot arkeologisk utgrävning. Efter lite grävande hittades en T-koppling strategiskt placerad under pallen med ved. Efter ytterliggare jakt så lokaliserades två avkapade slangbitar som stack upp ur marken under trallen. Så uppenbarligen något som inte är i drift. Jag svor lite och kapade bort det jag kom åt och tog lunch istället.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 893 inlägg
OT och kanske borde posta i humorhörnan - men detta är ju ett exempel på när det är skönt att få tummen upp av ”trycklös”
Mer on topic: vad kör du med för borr? Och funkar det bra? Vi har en skurupsborren på landet och även om den lånas hem ibland skulle jag vilja ha något permanent hemma men skurups-mannen har slutat med distansförsäljning så letar efter ett alternativ…
Logga in
Skapa konto
Mer on topic: vad kör du med för borr? Och funkar det bra? Vi har en skurupsborren på landet och även om den lånas hem ibland skulle jag vilja ha något permanent hemma men skurups-mannen har slutat med distansförsäljning så letar efter ett alternativ…
Jag har en Scheppach. Den var billigast av budgetvarianterna nu och kom med tre dimensioner på borr så jag slog till.ullberg skrev:OT och kanske borde posta i humorhörnan - men detta är ju ett exempel på när det är skönt att få tummen upp av ”trycklös”
[bild]
https://www.bauhaus.se/jordborr-scheppach-eb1700-51-7cc
Den var helt värdelös på att borra i PEM-slang och var inte sanslöst förtjust i större stenar men i övrigt gjorde den jobbet. Med tanke på hur dryg min gräsmatta brukar vara att gräva i så är jag mer än nöjd. Fick ta till spettet för att få loss någon enstaka sten som jäklades, men annars flöt det på bra.
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 312 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 312 inlägg
Jag kände så väl igen mig i det Hans skrev, även jag har hittat underliga slangar, kablar och annat när jag grävt här hemma.
Senaste gräväventyret kommer här:
Den här bilden är från i början på förra veckan då jag vid tillfället inte var helt trycklös
Vi har sedan länge vetat om att vi har haft ett läckage på slangen på sjövattnet, men eftersom vi bara haft pumpen igång när vi har vattnat trädgården har vi inte riktigt bekymrat oss om det. Men efter att ha fyndat en hydrofor på auktion så har vi numera alltid tryck på sommarvattnet från sjön.
Vilket såklart gjorde det mindre lämpligt med ett hål på tryckledningen, men å andra sidan var det efter ett par dagar väldigt tydligt var hålet fanns någonstans, det var rejält blött och svampigt trots den branta slänten. Så spaden fick plockas fram och slangen är numera skarvad.
Dock är inte läckan orsakad av att jag arbetat, utan den som en gång grävde ner slangen tyckte det var en bra ide att tynga ner den med några större stenar.
Det är inte en bra ide.
Senaste gräväventyret kommer här:
Den här bilden är från i början på förra veckan då jag vid tillfället inte var helt trycklös
Vi har sedan länge vetat om att vi har haft ett läckage på slangen på sjövattnet, men eftersom vi bara haft pumpen igång när vi har vattnat trädgården har vi inte riktigt bekymrat oss om det. Men efter att ha fyndat en hydrofor på auktion så har vi numera alltid tryck på sommarvattnet från sjön.
Vilket såklart gjorde det mindre lämpligt med ett hål på tryckledningen, men å andra sidan var det efter ett par dagar väldigt tydligt var hålet fanns någonstans, det var rejält blött och svampigt trots den branta slänten. Så spaden fick plockas fram och slangen är numera skarvad.
Dock är inte läckan orsakad av att jag arbetat, utan den som en gång grävde ner slangen tyckte det var en bra ide att tynga ner den med några större stenar.
Det är inte en bra ide.
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Värmland
· 791 inlägg
Slipa bort gammal fix och färg nya plattor skall läggas
Kedjan på cykeln hoppade i slutet av förra veckan, lite oförsiktigt trampade jag på den igen vilket ledde till att den kroknade lite. Detta ledde i sin tur till att den rullade dåligt genom bakväxeln varav i förlängningen ledde till att växelörat gick av.
Hade tänkt köra ett tag till på den kedjan och hade ingen i reserv till den cykeln.
Nu sitter i alla fall ny kedja på för veckan. Tog även tag i att beställa vevlager och en del verktyg som legat på köplistan bra länge. Så till helgen blir kanske en mer omfattade insats.
Verkar i alla fall som jag klarat växeln denna gång men nu finns en reserv i lådan, kanske den åker på också så kan nuvarande få en ordentlig tvätt och agera reservdel.
Använt både kedjebrytare och en skruvmejsel.
Även fixat slang på barnets cykel efter att metallröret in i slangen släppt och luften rymt, dagen innan mitt haveri.
Hade tänkt köra ett tag till på den kedjan och hade ingen i reserv till den cykeln.
Nu sitter i alla fall ny kedja på för veckan. Tog även tag i att beställa vevlager och en del verktyg som legat på köplistan bra länge. Så till helgen blir kanske en mer omfattade insats.
Verkar i alla fall som jag klarat växeln denna gång men nu finns en reserv i lådan, kanske den åker på också så kan nuvarande få en ordentlig tvätt och agera reservdel.
Använt både kedjebrytare och en skruvmejsel.
Även fixat slang på barnets cykel efter att metallröret in i slangen släppt och luften rymt, dagen innan mitt haveri.