3 398 001 läst · 18 274 svar
3398k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Mätt och räknat. Räknat och mätt. Blir en cm fel lik förbannat.
Slås av att virket nog inte är jämnt i kanten och mycket riktigt var det snedkapat med en centimeter. Fixar det och blir nöjd med att mina bitar blir exakt som tänkt trots en lite rapplig såg.
Snart går det att skruva ihop en ny sågbock!
Slås av att virket nog inte är jämnt i kanten och mycket riktigt var det snedkapat med en centimeter. Fixar det och blir nöjd med att mina bitar blir exakt som tänkt trots en lite rapplig såg.
Snart går det att skruva ihop en ny sågbock!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 395 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 395 inlägg
Håller helt med men videon lär tyvärr dröja ett tag...A Anderscurl skrev:
Det är egentligen ingen märkvärdig väg att vandra utan bara en grovstädning, lite småfix/reparationer och en rejäl injustering av allt som inte ska sitta fast så är den nog redo. Har man sett dom på tuben blir man dock kanske inte särskilt imponerad, med sin ensama hästkraft gör den nog inga imponerande spånor och med sin enkla konstruktion så imponerar den säkert inte på precision heller även fast jag såklart kan ljuga hur mycket jag vill om det
Och för att det inte ska bli OT så har jag använt mina sällan använda tumhylsor och några av dom udda mm-storlekarna som passar helt perfekt på vissa tumskruvar av någon anledning för att fortsätta plocka lös delar. Allt tvättas snabbt med 5-56 för att bli lite renare men inte så rent att rost blir en risk. Jag var lite rädd att ledskruven till horisontella matningen var böjd men är väldigt nöjd att se att det bara vara muttern som råkat lite illa ut vilket är ett mycket enklare fix.
(Oseriösa kommentarer angående Råskogs maxvikt avböjs)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tog fram trimmern som stått sedan i fjol höstas... Den startade men ville inte gå på fullgas. Så jag tömde tanken, i med nytt bränsle. En mindre förbättring kunde märkas men nu gick inte trimmern på tomgång längre vilket den gjorde med det gamla bränslet.
Drog mig till minnes att den gick knackigt på lågfart senast jag använt den och jag iddes inte ta isär och rengöra förgasaren, körde den på lite choke med uppskruvat lågfartsmunstycke då.
Jaha bara att bita i det sura äpplet
Isär med förgasaren, kom i princip inget genom stora "nålen", lilla var lite bättre. Lite spray och tryckluft senare så var den ihop igen. Nu går den på fullgas, men varvar inget...
Hmmm isär med gasaren en gång till. Fram med nålar och petmojar. Och så ihop igen.. knappt någon märkbar förändring.
Det var här jag tog en paus och funderade på livet och varför jag inte bara tar den klingförsedda röjsågen istället som jag brukar. Kom på att klingan var slö och jag inte iddes fila den senast, och det var därför trimmern och sågen bytt plats i bodan.
Lite kaffe och så kom jag ihåg att det sitter nog ett gnistskydd på trimmern, loss med det. Fullt med sot och något som jag tror är rost från ljuddämparen. Rengjorde, och nu går trimmern som en dröm. Om jag nu bara hade haft energi att fila klingan till röjsågen också... Det får bli nästa gång, behöver ändå såga en hel del...
Drog mig till minnes att den gick knackigt på lågfart senast jag använt den och jag iddes inte ta isär och rengöra förgasaren, körde den på lite choke med uppskruvat lågfartsmunstycke då.
Jaha bara att bita i det sura äpplet
Logga in
Skapa konto
Isär med förgasaren, kom i princip inget genom stora "nålen", lilla var lite bättre. Lite spray och tryckluft senare så var den ihop igen. Nu går den på fullgas, men varvar inget...
Hmmm isär med gasaren en gång till. Fram med nålar och petmojar. Och så ihop igen.. knappt någon märkbar förändring.
Det var här jag tog en paus och funderade på livet och varför jag inte bara tar den klingförsedda röjsågen istället som jag brukar. Kom på att klingan var slö och jag inte iddes fila den senast, och det var därför trimmern och sågen bytt plats i bodan.
Lite kaffe och så kom jag ihåg att det sitter nog ett gnistskydd på trimmern, loss med det. Fullt med sot och något som jag tror är rost från ljuddämparen. Rengjorde, och nu går trimmern som en dröm. Om jag nu bara hade haft energi att fila klingan till röjsågen också... Det får bli nästa gång, behöver ändå såga en hel del...
Lite more computer work:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
It seems to me that this will interfere with the rotation of the saw and limit the rotation. RAL - you can check on they website (I hope)P-plats skrev:Tröttnade på att min Kap- & gersåg inte gick att justera stoppet som man justerar vinkeln mot bordet och det visade sig att anhållet i gjutgodset gått av.
Klurade lite på en lösning och istället för att laga den trasiga delen snidade jag ihop ett fäste utanpå sågen idag av lite skrotbitar som låg i garaget.
Nu ska jag bara fixa en lite plastfot med skruv på så jag får ett justerbart stopp när jag vinklar upp sågen.
[bild]
[bild]
[bild]
Någon som vet RAL- eller NCS-koden på Blå Bosch?
Fixade en burk för några år sedan.P-plats skrev:Tröttnade på att min Kap- & gersåg inte gick att justera stoppet som man justerar vinkeln mot bordet och det visade sig att anhållet i gjutgodset gått av.
Klurade lite på en lösning och istället för att laga den trasiga delen snidade jag ihop ett fäste utanpå sågen idag av lite skrotbitar som låg i garaget.
Nu ska jag bara fixa en lite plastfot med skruv på så jag får ett justerbart stopp när jag vinklar upp sågen.
[bild]
[bild]
[bild]
Någon som vet RAL- eller NCS-koden på Blå Bosch?
Logga in
Skapa konto
Bra mycket mer lik än vad jag lyckades fånga på bild iaf!
Logga in
Skapa konto
Över: L-boxx
Under: målad plywood
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 395 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 395 inlägg
Jag är väldigt dålig på att behärska mig och vem det nu än är som ritat denna maskin så hade han verkligen service i åtanke då den nästintill faller isär.
Om det finns någon nyfiken men inte så intresserad så ser hela kipphyvelns kraftöverföring ut såhär med i mitt fall en två-växlad "växellåda", fascinerande enkelt om du frågar mig.
(Fattar man fortfarande inte riktigt så har såklart Wikipedia lösningen, tänk gula delen uppochner https://sv.wikipedia.org/wiki/Kipphyvel#/media/Fil:Animiertes_Prinzip_mechan-Hobelmaschine-3D.gif )
Med ett tomt skal orkar jag nog lyfta ner den från stativet som troligtvis blir ett av dom första riktiga jobben. Det måste bli mycket tyngre och stabilare men ändå "flyttbart" på något sätt, jag tänker en lösning med betong men inget är spikat.
Om det finns någon nyfiken men inte så intresserad så ser hela kipphyvelns kraftöverföring ut såhär med i mitt fall en två-växlad "växellåda", fascinerande enkelt om du frågar mig.
Logga in
Skapa konto
(Fattar man fortfarande inte riktigt så har såklart Wikipedia lösningen, tänk gula delen uppochner https://sv.wikipedia.org/wiki/Kipphyvel#/media/Fil:Animiertes_Prinzip_mechan-Hobelmaschine-3D.gif )
Logga in
Skapa konto
Med ett tomt skal orkar jag nog lyfta ner den från stativet som troligtvis blir ett av dom första riktiga jobben. Det måste bli mycket tyngre och stabilare men ändå "flyttbart" på något sätt, jag tänker en lösning med betong men inget är spikat.
Redigerat: