tommib
Den gröna i mitten? Nja, jag får den nog också till Torx.

Men Weras färgglada insexnycklar har jag också varit sugen på....

Krånglat med felkoder för adblue på ena bilen som varnar märkligt. Kände att det var värt att kolla lite själv när verkstaden ville byta delar för 27’

Passade på att aktivera gauge sweep för sportigare känsla 😂

• Gilla
  • Älska
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Krånglat med felkoder för adblue på ena bilen som varnar märkligt. Kände att det var värt att kolla lite själv när verkstaden ville byta delar för 27’

Passade på att aktivera gauge sweep för sportigare känsla 😂

[video]
Fick du till det?

Hep Hep skrev:
Jag köpte en hyvelbänk på Blocket för ett tag sedan. Toppen var precis som jag ville ha den, men underredet rätt kass. För lätt och för klent och därmed vingligt. Exakt den egenskap man minst vill ha. Nu slaktade jag alla de där "rustika" ekplankorna som legat lite i vägen i några år och gjorde ett nytt underrede som är skittungt och inte rör sig en millimeter av en hockeytackling. Först byggde jag den i datorn för att träna på det. Nästa steg är lådor. Både digitala och fysiska.
[bild]
[bild]
[bild]
Som ni ser är det nya underredet så finurligt att till och med smutsen på golvet försvinner. Borde kanske sälja det på TV-shop.
Snyggt! Ute efter nåt liknande själv...

tommib tommib skrev:

Köp Weranycklarna! Är som natt och dag enligt mig jämfört med "vanliga" nycklar.

T trojlee skrev:
Fick du till det?
Felkoderna säger att trycket varit för lågt. Resettade och det återkom inte igen efter provkörning i vart fall.

Hade ett likadant fel i julas, då byttes ett styrdon men i och med att felet återkommer misstänker jag att de inte hittade det egentliga felet.

Nu ville de byta tank med pump (matarenhet) och ett styrdon (oklart om det var samma styrdon).

Det skumma är att den hårda varningen (med nedräkning till det inte går att starta bilen igen)bara kommer efter det kommit en notis om att det är dax att fylla på adblue.

tommib tommib skrev:

Den enda satsen som används är den. Grymma grejer.

• Gilla
För kort list och 2 till
  • Laddar…
Använt lite maskiner jag inte är van vid. Fucking omöjligt att få det här på millimetern, men nu blir det inom centimetern i alla fall. Formen kommer iaf justeras in med MST 180 plus laser.
Asfalteringsarbete med markvibrator, grus och avgränsande snören på en konstruktionsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
sturnus och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
Jag har börjat rådda lite i det tydligaste felet på kipphyveln vilket var kopplingen. Tyvärr verkar det som att felaktig smörjning (fett🤬) letat sig in på friktionsytorna och gjort sitt jobb på fel plats. Låg friktion har gjort att man ökat och ökat spänningen vilket lett till rejält slitage på justerskruvarna och den del som aktiverar kopplingen som säkert har något fint namn, det är i varje fall min teori men det kan såklart skett i en annan ordning och slitaget är normalt.
Metall C-klo, skruvar, slitna ytor, mot gummimatta med räfflad mönster. Verktyg eller maskindel, industriell.
Skapa konto
Maskindel, möjligen svarv eller fräs, med chuck och arbetsstycke, elektrisk motor, teknisk utrustning i verkstad.
Skapa konto

Kopplingen är som ni ser av en väldigt enkel design så det ska nog gå att få ordning på. Frågan är om man ska försöka sig på nya justerskruvar eller möjligtvisrädda dom gamla med ny "spets", bör den vara mjuk eller hård? :thinking: Det dom glider mot är definitivt härdat men inte extremt hårt.

Redigerat:
  • Gilla
F_man och 2 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Ösregn ute, hustrun jobbar så hemma med tre rastlösa barn. Digital barnpassning vägrar jag.
Nylig magsjuka så leja bort barnen till deras kompisar är inte aktuellt förräns imorgon.
Dagen får ägnas till att göra saker med dem..och att drömma..
Morgonstund[bild]

Lunchstund[bild]
Jag förstår dig visserligen, men det kan omöjligt vara så illa att du behöver ta till yxan på barnen..

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jag har börjat rådda lite i det tydligaste felet på kipphyveln vilket var kopplingen. Tyvärr verkar det som att felaktig smörjning (fett🤬) letat sig in på friktionsytorna och gjort sitt jobb på fel plats. Låg friktion har gjort att man ökat och ökat spänningen vilket lett till rejält slitage på justerskruvarna och den del som aktiverar kopplingen som säkert har något fint namn, det är i varje fall min teori men det kan såklart skett i en annan ordning och slitaget är normalt.
[bild][bild]

Kopplingen är som ni ser av en väldigt enkel design så det ska nog gå att få ordning på. Frågan är om man ska försöka sig på nya justerskruvar eller möjligtvisrädda dom gamla med ny "spets", bör den vara mjuk eller hård? :thinking: Det dom glider mot är definitivt härdat men inte extremt hårt.
Har inget bra svar här. Men är helt klart intresserad av vägen framåt och resultatet. Ser ju gärna en video på den i arbete.

Andra går ju OT så jag gör det med.

I går vässade jag osthyvlar och potatisskalare med mitt Dianova Classic. Det brukar gå ett par år mellan de gånger det görs men varje gång blir man glad efteråt... Och jag tycker plasthyvlarna är de bästa.

Ostbrickor på träskärbräda, ostkniv i förgrunden, oskarp bakgrund, vinklad synvinkel, varma toner, matförberedelse, hemmakök.
Skapa konto

• Gilla
fredand44 och 7 till
  • Laddar…
Funkar det att slipa plasthyveln?

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Sågat mer panel! Detta är nog max för min såg (50cm). Snål och lat som jag är kör Grimsholm svärd och premium cut kedjor istället för stihls klyvnedjor. Funkar fint för mig och till en bråkdel av priset. Får väl prova slipa ner till 10 när dom blir slöa.

• Motorsåg på sågverk skär trädstam till plankor, utomhus i skogsmiljö, med sågspån runtomkring.
    Skapa konto
  • Gilla
Lintto1 och 9 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Funkar det att slipa plasthyveln?
Jodå. Det handlar kanske mer om att få bort hack och grader, jag slipar dem ju inte "vassa" som en morakniv men jämnar till plasteggen så den skär lite lättare. Skillnaden är inte övertydlig men på en del ostar, sådana som ofta smular sig när man hyvlar, märks en skillnad. Potatisskalaren fungerade bra innan jag drog ett dussin gånger med brynet på alla fyra sidor men efter märkte jag genast att den skalade bättre.

• Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.