3 433 834 läst · 18 387 svar
3434k läst
18,4k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Krånglat med felkoder för adblue på ena bilen som varnar märkligt. Kände att det var värt att kolla lite själv när verkstaden ville byta delar för 27’
Passade på att aktivera gauge sweep för sportigare känsla 😂
Passade på att aktivera gauge sweep för sportigare känsla 😂
Snyggt! Ute efter nåt liknande själv...Hep skrev:Jag köpte en hyvelbänk på Blocket för ett tag sedan. Toppen var precis som jag ville ha den, men underredet rätt kass. För lätt och för klent och därmed vingligt. Exakt den egenskap man minst vill ha. Nu slaktade jag alla de där "rustika" ekplankorna som legat lite i vägen i några år och gjorde ett nytt underrede som är skittungt och inte rör sig en millimeter av en hockeytackling. Först byggde jag den i datorn för att träna på det. Nästa steg är lådor. Både digitala och fysiska.
[bild]
[bild]
[bild]
Som ni ser är det nya underredet så finurligt att till och med smutsen på golvet försvinner. Borde kanske sälja det på TV-shop.
Felkoderna säger att trycket varit för lågt. Resettade och det återkom inte igen efter provkörning i vart fall.T trojlee skrev:
Hade ett likadant fel i julas, då byttes ett styrdon men i och med att felet återkommer misstänker jag att de inte hittade det egentliga felet.
Nu ville de byta tank med pump (matarenhet) och ett styrdon (oklart om det var samma styrdon).
Det skumma är att den hårda varningen (med nedräkning till det inte går att starta bilen igen)bara kommer efter det kommit en notis om att det är dax att fylla på adblue.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 494 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 494 inlägg
Jag har börjat rådda lite i det tydligaste felet på kipphyveln vilket var kopplingen. Tyvärr verkar det som att felaktig smörjning (fett🤬) letat sig in på friktionsytorna och gjort sitt jobb på fel plats. Låg friktion har gjort att man ökat och ökat spänningen vilket lett till rejält slitage på justerskruvarna och den del som aktiverar kopplingen som säkert har något fint namn, det är i varje fall min teori men det kan såklart skett i en annan ordning och slitaget är normalt.
Kopplingen är som ni ser av en väldigt enkel design så det ska nog gå att få ordning på. Frågan är om man ska försöka sig på nya justerskruvar eller möjligtvisrädda dom gamla med ny "spets", bör den vara mjuk eller hård? Det dom glider mot är definitivt härdat men inte extremt hårt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Kopplingen är som ni ser av en väldigt enkel design så det ska nog gå att få ordning på. Frågan är om man ska försöka sig på nya justerskruvar eller möjligtvisrädda dom gamla med ny "spets", bör den vara mjuk eller hård? Det dom glider mot är definitivt härdat men inte extremt hårt.
Redigerat:
Jag förstår dig visserligen, men det kan omöjligt vara så illa att du behöver ta till yxan på barnen..Frustrator skrev:
Har inget bra svar här. Men är helt klart intresserad av vägen framåt och resultatet. Ser ju gärna en video på den i arbete.Rickard. skrev:Jag har börjat rådda lite i det tydligaste felet på kipphyveln vilket var kopplingen. Tyvärr verkar det som att felaktig smörjning (fett🤬) letat sig in på friktionsytorna och gjort sitt jobb på fel plats. Låg friktion har gjort att man ökat och ökat spänningen vilket lett till rejält slitage på justerskruvarna och den del som aktiverar kopplingen som säkert har något fint namn, det är i varje fall min teori men det kan såklart skett i en annan ordning och slitaget är normalt.
[bild][bild]
Andra går ju OT så jag gör det med.
I går vässade jag osthyvlar och potatisskalare med mitt Dianova Classic. Det brukar gå ett par år mellan de gånger det görs men varje gång blir man glad efteråt... Och jag tycker plasthyvlarna är de bästa.
I går vässade jag osthyvlar och potatisskalare med mitt Dianova Classic. Det brukar gå ett par år mellan de gånger det görs men varje gång blir man glad efteråt... Och jag tycker plasthyvlarna är de bästa.
Logga in
Skapa konto
Funkar det att slipa plasthyveln?
Sågat mer panel! Detta är nog max för min såg (50cm). Snål och lat som jag är kör Grimsholm svärd och premium cut kedjor istället för stihls klyvnedjor. Funkar fint för mig och till en bråkdel av priset. Får väl prova slipa ner till 10 när dom blir slöa.
Jodå. Det handlar kanske mer om att få bort hack och grader, jag slipar dem ju inte "vassa" som en morakniv men jämnar till plasteggen så den skär lite lättare. Skillnaden är inte övertydlig men på en del ostar, sådana som ofta smular sig när man hyvlar, märks en skillnad. Potatisskalaren fungerade bra innan jag drog ett dussin gånger med brynet på alla fyra sidor men efter märkte jag genast att den skalade bättre.A Anderscurl skrev: