53 885 läst · 1 046 svar
54k läst
1,0k svar
Vinyltråden!
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag har aldrig satt mig in i systemet där man graderar med EX, då jag mycket oftare stött på VG osv. VG betyder mycket riktigt "Very good" men enligt min mening brukar allt under VG+ vara risigt, åtminstone om man köper en platta som ska in i "samlingen". Ska man bara lyssna på den är det ju graderingen på själva skivan som är viktigt.
https://support.discogs.com/hc/en-us/articles/360001566193-How-To-Grade-Items
https://support.discogs.com/hc/en-us/articles/360001566193-How-To-Grade-Items
Ring brukar innebära att man ser skivans konturer på omslaget, tex att tryckfärgen blivit lite bortnött där så att man på omslaget ser en tolv (eller sju om det är en singel) tum stor blek ring på omslaget.galento skrev:
Tear betyder ofta att skivomslaget gått sönder lite.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 324 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 324 inlägg
Nån annan än jag som letar efter en skiva som "ska var DÄR" och den är inte det. Mycket irriterande.
Igår hade jag (vi) som ofta på sommaren en återupptäckarkväll (vägrar skriva revival, ha!) när vi väljer en artist eller ett band och bara kör.
Det blev Van Halen som vi gillat länge.
Detta är min egen favorit i bandet, David Lee Roth, som valde att gå sin egen väg 1985. Han gjorde det med den äran men jag hittade inte plattan bland alla.
Det är covers ja, men som jag älskade den skivan och just låten Crazy from the Heat. 1985.
Igår hade jag (vi) som ofta på sommaren en återupptäckarkväll (vägrar skriva revival, ha!) när vi väljer en artist eller ett band och bara kör.
Det blev Van Halen som vi gillat länge.
Detta är min egen favorit i bandet, David Lee Roth, som valde att gå sin egen väg 1985. Han gjorde det med den äran men jag hittade inte plattan bland alla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är covers ja, men som jag älskade den skivan och just låten Crazy from the Heat. 1985.
Hittade detta ang. Klassificering av beg. vinyl, kanske kan vara till nån nytta:
Near Mint (NM) – The record has been on a shelf between other records. The vinyl looks glossy and clearly has only been played a few times. There are no marks on the vinyl and the whole package is complete.
Excellent (E) – Same but I’d tolerate very light marks where the vinyl has been in and out of the inner sleeve a few times, or tiny signs of use generally.
Very Good Plus (VG+) – A few further faults are acceptable, but nothing that really compromises the record visually or audibly. A little rub, light inaudible marks, a little background crackle.
Very Good (VG) – It’s seen a bit of life, but is still usable. Light pops and clicks, an edge split, light visible scratches. You can still listen to it and enjoy looking at it, but it is visually and audibly USED.
Good (G) – To be honest you’re making trouble for yourself here, as Good means Bad. I’d only be selling something really desirable in this condition, with a bargain price and a full, no holds barred description to match.
Poor (P), Fair (F) Attempting to listen will be a disturbing experience. Expect major noise issues, skipping or repeating. The record itself is cracked, badly warped and has deep scratches. The cover is also approaching death.
Vinyl Grading System
Mint (M) – Absolutely perfect in every way. Never been played and usually sealed.Near Mint (NM) – The record has been on a shelf between other records. The vinyl looks glossy and clearly has only been played a few times. There are no marks on the vinyl and the whole package is complete.
Excellent (E) – Same but I’d tolerate very light marks where the vinyl has been in and out of the inner sleeve a few times, or tiny signs of use generally.
Very Good Plus (VG+) – A few further faults are acceptable, but nothing that really compromises the record visually or audibly. A little rub, light inaudible marks, a little background crackle.
Very Good (VG) – It’s seen a bit of life, but is still usable. Light pops and clicks, an edge split, light visible scratches. You can still listen to it and enjoy looking at it, but it is visually and audibly USED.
Good (G) – To be honest you’re making trouble for yourself here, as Good means Bad. I’d only be selling something really desirable in this condition, with a bargain price and a full, no holds barred description to match.
Poor (P), Fair (F) Attempting to listen will be a disturbing experience. Expect major noise issues, skipping or repeating. The record itself is cracked, badly warped and has deep scratches. The cover is also approaching death.
Redigerat:
Spelade denna idag igen, och första sidan med livemusik är faktiskt nått av det bästa i blues/rock genren jag har hört!Dan1891 skrev:
Även andra sidan med studiolåtar är bra, Hideaway tex. är ju helt grymt bra.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 344 inlägg
Jag kom att tänka på den här låten plötsligt. Och lyssnade också på några andra låtar med Magnum Bonum. Var de bra eller är det bara nostalgi? En tripp till 80-talet.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 324 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 324 inlägg
Finns många låtar som var klatschiga hits och som gör sig bra att lyssna till då och då och får vila på nostalgihyllan den övriga tiden. Hittade för övrigt tre stycken bland-band i ett skåp i källaren, trodde jag redan slängt allt vad kassettband heter så det var lite otippat. Blev såklart en minnesresa både vad gäller musiken på banden och de vänner som en gång i tiden gav dem till mig.