galento galento skrev:
Ja tänk om man hade en 8 track att sätta i bilen 🤘👍
Och en passande bil
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Och en passande bil
Det finns en BMW från 70-talet i kvarteret. På vintern sätter ägaren på takräcke med tillhörande skidor, även dessa från 70-talet.
 
  • Gilla
  • Älska
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
galento
P Pin skrev:
Och en passande bil
Det finns
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
En kompis hade en 8 spårare i epan. Duett förstås. Ganska kasst ljud och en begränsad repertoar då banden var färdiginspelade. Livet blev enklare med kassettband. Har en full papperskasse med mest 50- och 60-talsmusik på kassett kvar men ingen spelare. Samling av färgade vinylskivor utspridda, skivmärken synliga, retro musikmedium på mönstrad underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Titlarna försvann pga forumets komprimering. Det är lite olika från Bill Haley till Beatles. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Börjar veckan med att lyssna på en platta som jag köpte 1972 😊
[bild]
Det brukade vara svårt att få till samlingsskivor med originalartisterna på den tiden. Men alla verkar vara på CBS.
Tänker på min systers samlingsbox med de största hitsen -72 där allt var dåliga covers eftersom originalen tillhörde olika skivbolag...
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
galento
imported_Benno imported_Benno skrev:
En kompis hade en 8 spårare i epan. Duett förstås. Ganska kasst ljud och en begränsad repertoar då banden var färdiginspelade. Livet blev enklare med kassettband. Har en full papperskasse med mest 50- och 60-talsmusik på kassett kvar men ingen spelare.[bild]
Titlarna försvann pga forumets komprimering. Det är lite olika från Bill Haley till Beatles. :)
Ja man kommer ihåg att flera hade 8 track och skivspelare i sina jänkare på 70/80 talet . Blev väl mer populärt med kassettband när de kom och vill minnas att bl.a Roadstar var poppis.
Craig kom med bättre effekt och hade en sån i en Cheva , bra ljud var det i den.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det brukade vara svårt att få till samlingsskivor med originalartisterna på den tiden. Men alla verkar vara på CBS.
Tänker på min systers samlingsbox med de största hitsen -72 där allt var dåliga covers eftersom originalen tillhörde olika skivbolag...
https://sv-se.facebook.com/MrMusicSverige/

Dessa samlingar var väl främst för att slippa betala originalartisterna?
 
galento galento skrev:
Ja tänk om man hade en 8 track att sätta i bilen 🤘👍
Jag skulle vilja ha en i hemmastereon. Ett av formaten jag inte kan spela och det är en principiell önskan jag har att kunna spela allt.
 
jarlh jarlh skrev:
[länk]

Dessa samlingar var väl främst för att slippa betala originalartisterna?
Men det var väl original på dessa skivor, så de kan inte ha kommit undan det?
 
David Wallin David Wallin skrev:
Men det var väl original på dessa skivor, så de kan inte ha kommit undan det?
Det var covers på 80-talet. Kanske annat senare?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Det var covers på 80-talet. Kanske annat senare?
Jaha, det var skumt! 😃 Jag har några från 90-talet och då var det original iaf.
 
Vi prenumererade på MrMusic-kassetter när jag var liten. Vad jag vet var det originalartister. Däremot fanns det andra konkurrerande samlingsband med covers. MrMusic ägdes väl av nåt skivbolag, så dom hade väl bra rabatt på royaltyn?
 
  • Gilla
jarlh och 1 till
  • Laddar…
Det där vände någon gång på 80-talet då det blev enklare att sälja samlingar med artister från olika skivbolag. Innan det var det i princip bara covers av mer eller mindre bra artister. En del halvkända som tjänade pengar på att spela in sånt, men de ville absolut inte att det skulle komma fram. Min gamla musiklärare gjorde Esso-band som extraknäck och vart helt galen då de skrev hans namn på kassetterna.

Lite nördinfo. Lou Reed jobbade med något liknande tidigt 60-tal, men det som gällde då var att de hyrde in artister som skulle skriva och spela in låtar som plagierade det som var trendigt just då. En LP med ett par surflåtar, ett par låtsasmotown, ett par med någon påhittad dansfluga och liknande. Billigt, fort och spekulativt var ledorden. Det påhittade bandet The Primitives fick till och med en singel utgiven med Do the Ostrich. Jag tror inte Pickwick riktigt fattade vad det var för vansinne de gav ut
 
galento
David Wallin David Wallin skrev:
Jag skulle vilja ha en i hemmastereon. Ett av formaten jag inte kan spela och det är en principiell önskan jag har att kunna spela allt.
Kommer ihåg att man köpte en 8 track när en bilstereobutik krängde ut nya
i kartong för 50 kr. Man ville nog bara bli av med dem.

Var faktiskt en fjärrkontrollsknapp med kabel så man kunde sitta i baksätet och
byta spår 🙂
 
  • Gilla
  • Älska
Pin och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Ja man kommer ihåg att flera hade 8 track och skivspelare i sina jänkare på 70/80 talet . Blev väl mer populärt med kassettband när de kom och vill minnas att bl.a Roadstar var poppis.
Craig kom med bättre effekt och hade en sån i en Cheva , bra ljud var det i den.
Jag hade en Roadstar ett tag med separat slutsteg. Blev lite jobbigt i min Triumph med plusjord. Fick lägga förstärkaren i en plastkasse. En kompis skickade efter en Craig som fick åka i många bilar. En annan kompis stoppade i en värstingstereo från Sony, 100 watt var ovanligt mycket då, i en Taunus -67 som han gett 700 spänn för. Stereon kostade flera gånger mer än bilen. Låter inte som så mycket pengar idag men de flesta bruksbilarna då köpte man för under tusenlappen.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.