54 483 läst · 1 046 svar
54k läst
1,0k svar
Vinyltråden!
Medlem
· Korpilombolo
· 3 351 inlägg
Var nog så att band var mer vanligt där.Maria T skrev:Spännande- Öststatsländerna var speciella. Har varken då eller nu, tyvärr, besökt Ungern (vill gärna då min partner säger det är fantastiskt vackert) men varit en del i forna Jugoslavien och det var jämförelsevis, intressant. Har förvisso ett antal musikkassetter jag köpte där så kanske inte helt från tråden då.
Minns inga skivbutiker varken i Ljubljana eller Zagreb men flera som sålde kassetter, bootlegs.
I alla fall ryssarna körde mycket rullband har jag för mig.
Själv har jag tyvärr levt på den digitala åldern med cd.
Men har alltid gillat både vinyl och band. Min musikintresse startade just av gamla band och vinylskivor.
Mycket av den typen av musik jag gillar bla punk och italodisco finns dessutom bara på vinyler.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 383 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 383 inlägg
Himla tur att gamla vinylskivor åter verkar vara i ropet, denna tråd visar ju det. Samt att det går att skaffa en skivspelare.kisumisu skrev:Var nog så att band var mer vanligt där.
I alla fall ryssarna körde mycket rullband har jag för mig.
Själv har jag tyvärr levt på den digitala åldern med cd.
Men har alltid gillat både vinyl och band. Min musikintresse startade just av gamla band och vinylskivor.
Mycket av den typen av musik jag gillar bla punk och italodisco finns dessutom bara på vinyler.
Lite värre är det väl kanske för allt som finns på kassettband - nu har jag själv inte så många såna som jag köpt (de fanns i förrförra bilen eller nåt) men de som jag har fått, av vänner som spelat in till mig, har jag gjort spellistor av på Spotify eftersom jag dels inte vågar spela (1975-1981) och vill vara säker på att bevara. Laddat ner externt också.
Ikväll har vi lyssnat på Queens tre första skivor - Queen, Queen II och Sheer Heart Attack, det senaste på min topp-tio-lista (fast snarare topp 100-lista) av album som jag älskar och aldrig tröttnar på.
Ja det är roligt!Maria T skrev:Himla tur att gamla vinylskivor åter verkar vara i ropet, denna tråd visar ju det. Samt att det går att skaffa en skivspelare.
Lite värre är det väl kanske för allt som finns på kassettband - nu har jag själv inte så många såna som jag köpt (de fanns i förrförra bilen eller nåt) men de som jag har fått, av vänner som spelat in till mig, har jag gjort spellistor av på Spotify eftersom jag dels inte vågar spela (1975-1981) och vill vara säker på att bevara. Laddat ner externt också.
Ikväll har vi lyssnat på Queens tre första skivor - Queen, Queen II och Sheer Heart Attack, det senaste på min topp-tio-lista (fast snarare topp 100-lista) av album som jag älskar och aldrig tröttnar på.
Det tråkiga är bara att skivorna har blivit rätt så dyra och är inte alltid så lätt att hitta nån bra ny vinylspelare.
Fick själv också jaga efter en någorlunda bra vinylspelare för vettigt pris rätt länge.
Detsamma gäller kasettband. Fast sådana har jag alltid haft som följt med. Dock skulle ju några behöva lite service.
Men det är lite kul att vinylskivor gått om CD. Även om det tyvärr är mest streaming idag.
Sedan verkar det vara svårt hitta musik från mitten av 90 talet på vinyl.
Några gamla Jugo klassikerMaria T skrev:Spännande- Öststatsländerna var speciella. Har varken då eller nu, tyvärr, besökt Ungern (vill gärna då min partner säger det är fantastiskt vackert) men varit en del i forna Jugoslavien och det var jämförelsevis, intressant. Har förvisso ett antal musikkassetter jag köpte där så kanske inte helt från tråden då.
Minns inga skivbutiker varken i Ljubljana eller Zagreb men flera som sålde kassetter, bootlegs.
Känner du till några bra italodisco skivor eller för den delen kasetter därifrån?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 351 inlägg
Den översta spelades ju även i Sverige. Videon ser ut som en reklamfilm från Kroatiska turistbyrån.kisumisu skrev:
Där har jag varit ett antal gånger också. Mycket har förändrats (försämrats) sedan första gången -89.
Att det inte finns mycket vinyl från 90-talet beror nog på att det inte var så många som spelade in på annat än CD då. När CD tog över så såldes vinylen i lågprisbackar, ofta hade man sågat i kanten på fodralen. Man ser inte ofta såna sågmärken på loppisar och liknande så de brände nog upp det som inte blev sålt.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 351 inlägg
Medlem
· Korpilombolo
· 3 351 inlägg
En skiva med The Killer (Jerry Lee Lewis) och några till hittade jag...
Vad mycket 80-talsvinyl vi hade undanstoppat. Jag får smörja upp skivspelaren och spela några.
Det finns lite 90-tal också så det var inte bara CD då. Stones, Keith Richards, Midnight Oil, Travelling Wilburys, Petty, Harrison, Dylan plus en massa andra gav tydligen fortfarande ut på vinyl. Vi hade nog inte ens CD-spelare förrän en bit in på 90-talet.
Vad mycket 80-talsvinyl vi hade undanstoppat. Jag får smörja upp skivspelaren och spela några.
Det finns lite 90-tal också så det var inte bara CD då. Stones, Keith Richards, Midnight Oil, Travelling Wilburys, Petty, Harrison, Dylan plus en massa andra gav tydligen fortfarande ut på vinyl. Vi hade nog inte ens CD-spelare förrän en bit in på 90-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja den var väl med i ESC...så den spelades i svensk radio?imported_Benno skrev:Den översta spelades ju även i Sverige. Videon ser ut som en reklamfilm från Kroatiska turistbyrån.
Där har jag varit ett antal gånger också. Mycket har förändrats (försämrats) sedan första gången -89.
Att det inte finns mycket vinyl från 90-talet beror nog på att det inte var så många som spelade in på annat än CD då. När CD tog över så såldes vinylen i lågprisbackar, ofta hade man sågat i kanten på fodralen. Man ser inte ofta såna sågmärken på loppisar och liknande så de brände nog upp det som inte blev sålt.
Vad trist att det var så med vinyl.
Lustigt nog överlevde vinylen ändå trots allt! Var det just för att den spelades i vissa kretsar?
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 383 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 383 inlägg
Ja det ser lite fult ut, men det gav oss billiga skivor!Maria T skrev:
Det var väl främst i USA och Kanada som detta förekom, där hade skivbutikerna returrätt på osålda skivor och returnerade skivor (och osålda lager, antar jag) sågades/borrades och skepades ut på nytt för att säljas till lågpris. Utsågningen skulle varna köparen att inte betala fullpris, killgissar jag
Det fanns svenska distributörer som köpte in cutoutpartier och sålde dem som "reapack" tll butiker, det var nog så de flesta cutouts kom in på vår marknad. Jag skulle även tro att dessa reabackar och Åhléns parallellimport på 80-talet är anledningen till att man än i dag hittar ganska många usa- och kanadapressningar i svenska skivbackar.
Här i Sverige fanns för övrigt några företag som sålde en service till svenska affärer som ville sälja skivor men slippa ha koll. Det största var Grammorack och deras kunder hade returrätt på osålda skivor, de returnerade skivorna gick sedan ut i rea-backar till andra grammorackanslutna butiker. Inte sågningar i omslagen, men däremot en plomberingsetikett som även agerade prislapp. "Vanliga" skivor från Grammorack kan för övrigt kännas igen på klisterlappen på baksidan av skivan som innehöll en priskod (tex "8") så att butiken slapp hålla koll på vad en specifik skiva skulle kosta. Tanken med tjänster som Grammorack var att tex radioaffärer och bokhandlare kunde ha en hyfsat väluppdaterad skivavdelning utan att behöva engagera sig. Dessa butiker kunde ändå ta emot specialbeställningar, men importskivor etc kunde man bara drömma om. Grammoracks reabackar kunde dock ibland bjuda på riktiga fynd, nån halvobskyr maxisingel som kanske stått och samlat damm i Korpilombolo i fem år kunde plötsligt dyka upp i en reaback i Ludvika
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 383 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 383 inlägg
Jaa du, dessa förkortningar som bara de i kretsen invigda begriper. Att tears betyder liten reva, men mild ring? EX skulle kunna vara Exceptionellt bra för VG betyder i de flesta fall Very Good. Men vad vet jag, jag är bara en tant som gissar 😄galento skrev: