Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Så denna som Jula säljer är inte ok?
[länk]
Nu ser man inte själva stickkontakten, men högst troligt är det ingen eurokontakt utan en ojordad schukokontakt som passar i jordat uttag.
Vit grenuttag med flera uttag och en strömkabel, säkerhetsklämma på kontakten.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Men detta handlar främst om att kontakten inte klarar mer än 2,5A, kabelarean är inte lika kritisk
1,5 meter kabel fritt i luften som ska leverera max 4 x 2.5A (10A) kan väl i praktiken vara till och med 0.75 mm2?

Hur ska man annars tolka fattigmansvarianten 25 m 16A CEE 5G1,5?
4% spänningsfall på 25 meter kabel vid full last tål säkert kabeln utan att bli för varm, den är ju i fria luften.
Dessutom belastar man normalt inte en sådan kabel med maxlast under lång tid.

Löser säkringarna ut tillräckligt snabbt vid kortslutning om man har en, två eller tre såna kablar?

useless useless skrev:
Löser säkringarna ut tillräckligt snabbt vid kortslutning om man har en, två eller tre såna kablar?
Jag antar att du tänker på 2-3 efter varandra, men om det sitter schuko-stickpropp går det ju inte att koppla så.

Jonas Persson
Nu hänger jag inte alls med, 4x2,5A? Denna kontakt klarar kontinuerligt 3x16A (11kW) och det finns ingenting angett om att detta bara får ske under kortare stunder.

Det är nog inte helt ovanligt att denna kabel med 1,5mm² används istället för 2,5mm² för samma laster. Den är billigare och smidigare.

Fallet med Europakontakten och 0,75mm² handlar därför mer om att kontakten inte klarar 10A (16A) och inte kabelarean, då kabeln i båda fallen ligger löst.

A alfista skrev:
Jag antar att du tänker på 2-3 efter varandra, men om det sitter schuko-stickpropp går det ju inte att koppla så.
Jag menade 25-meterskabeln som Jonas Persson länkade till.

Nu hänger jag inte alls med, 4x2,5A?
Det var europadosan med schukokontakt jag avsåg med siffrorna.

useless useless skrev:
Det är väl samma problem med alla förlängningskablar, tillräckligt många så....

D Dilato skrev:
Det är väl samma problem med alla förlängningskablar, tillräckligt många så....
Ja. Men med 25 meter 1,5 kvadrats kabel högt avsäkrat är det inte säkert att det funkar ens med en kabel.
Det är mer att tänka på än ren belastningsförmåga.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det finns (tyvärr) inga regler för hur lång en skarvsladd får vara. Inofficiellt nämns 25 meter, varför man bör (inget krav) dimensionera uttag utomhus för 25 meter 1.5 mm².

Det kan ändå vara svårt att dimensionera en säkring som fungerar. Därför finns kravet på JFB.

En riktigt lång kabel (typ 600 meter) kommer alltså inte att lösa en 10 A säkring vid kortslutning L-N men det klarar i så fall kabeln. Kanske finns det en längd däremellan där säkringen är för långsam för att skydda kabeln vid kortslutning, men det ska funka.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonas Persson
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns (tyvärr) inga regler för hur lång en skarvsladd får vara
Jag antar att samma gäller för arean, denna kabel är både längre och tunnare än vad jag själv använder.

Det finns skarvsladdar med 3G2,5, men ingen vill väl betala för motsvarande för 16A trefas, typ 5G4.

Man ska givetvis använda den skarvsladd som krävs för den belastning och längd på kabeln som är aktuell! Det kan kräva en 3G2.5 och det spelar ingen roll om någon inte vill betala för den.

Skarvsladdar tillhör inte starkströmsanläggningen så det är tillverkarens anvisningar som gäller. Det finns lyckligtvis standarder i botten, både för anslutningskabeln till hushållsapparater och för skarvsladdar.

Denna är för anslutningskablar. Arean beror av märkströmmen. Värdena inom parentes gäller för portabla apparater med en anslutningskabel kortare än 2 meter. För övrigt anges ingen max längd, men det ska vara rimlig med hänsyn till apparaten.
Tabell visar rekommenderad ledararea för strömmar i ampere.

Denna är för skarvsladdställ och troligen också grendosor. Här anges en max längd, alltså för ett (1) skarvsladdställ. Skarvsladdställ och grendosor ska vara märkta med ström och/eller effekt... Det finns ingen standard som behandlar flera ihopkopplade skarvsladdar...

Tabell över kabelkrav baserat på märkström, area, och maximal längd.

En 50 meter 1.5 mm² skulle alltså kunna användas om belastningen understiger 10 A, men det framgår inte av standarden, det får man räkna på själv. En beräkning av spänningsfallet brukar ge ett rimligt svar på vilken area som krävs.

• Gilla
tommib och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.