Kollega blev utringd till en kund idag.
Det på bilden är styrningen till en rullport som blev driftsatt för ett år sen och funkade då bra. Nu har de kopplat in 7 andra portar på samma matning, gissar att det är en 3 fasgrupp, det går ju inte att koppla 8 Portar på en enfasgrupp.
Hur som, i samanband med det har vår port slutat fungera, ni ser vad det brunnit vid inkommande (enfas)
Det finns bara ett fall på 30 år som det brunnit där på våra automatiker, då hade man matat den med 2 faser/400v.
Nu säger det att så inte är fallet, och vill att vi byter automatik på garanti.
Vad tror ni ??
Elektronisk kretskort, kondensatorer, relä, delvis suddig, närbild, komponenter, teknik, ingen människa synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
"Det" som säger så ska inte ha någon garanti. Knappast värsta elkopplingen mer typisk inkompetens.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Elektriska kablar hänger oisolerade; en säkerhetsrisk. Tejpade, dåligt skarvade. Träbakgrund, dunkel miljö. Potentiell brandfara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spismatning.
5st FK2,5 från en infälld kopplingsdosa på väggen, 3 svarta, sen blå+g/g

Till spisen är det en 3g1,5 anslutningssladd kompletterat med 2st FK2,5.
Allt ihopvirat och tejpskarvat i bästa dåtidens televerksstil.

Varit sådär i minst 30 år. Utfört av en elektriker.
Ett typiskt "jag fixar det där sen"-jobb, det saknades väl uttag och/eller stickpropp.
Husen i övrigt på fastigheten är fixade av samma elektriker och nästan inget annat har varit tveksamt utfört. Dock tydligt att ibland har det använts material som blivit över, eller nedmonterats, men generellt korrekta och bra jobb.

Så det här känns som något tillfälligt som var tanken att snart fixas till.
 
  • Wow
  • Gilla
Isakare och 5 till
  • Laddar…
Hemkommen från en resa i Indien.
Det var många "luftiga" installationer.
Dom har en bit att gå innan ESA är implementerat fullt ut!

Gata under konstruktion, elledningar, skräp, butiksskyltar, promenerande man, avspärrningskon, svart hund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
Den här dokumentären är värd att titta på
Glöm inte att hålla andan när ni pysslar med el, det kan rädda liv 😎
 
R
U Uffe A skrev:
Den här dokumentären är värd att titta på
Glöm inte att hålla andan när ni pysslar med el, det kan rädda liv 😎
Inlägget hade tjänat en del på en länk till dokumentären:)
 
  • Gilla
  • Haha
Mats-S och 5 till
  • Laddar…
 
  • Gilla
  • Ledsen
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
Ibland går det lite för snabbt 😂
Här kommer länken 😎😆
 
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
tommib
Meh, alla i den här tråden borde veta ändå exakt vilken video som avses.

"hålla andan när ni pysslar med el" är oförglömlig!
 
  • Haha
  • Gilla
Leif i Skåne och 4 till
  • Laddar…
Var medförfattare till ESA 5 Industri en gång i tiden - och där hade vi en del bilder hur det skulle se ut - men den där varianten måste vi ha missat :).
Svensk instruktionsmanual för elektrisk säkerhet inom industrin, kopplingar och anläggningsdelar, gul och vit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
avh67f och 5 till
  • Laddar…
R
tommib tommib skrev:
Meh, alla i den här tråden borde veta ändå exakt vilken video som avses.

"hålla andan när ni pysslar med el" är oförglömlig!
Tycker att jag följt tråden men jag hade missat den. Verkar klart sevärd så tack för tipset (vem jag nu ska tacka).

Finns den bara att se i 360p eller kan man hitta den på andra tjänster än youtube?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
tommib
Har för mig att den gick på SVT för ett gäng år sedan. Möjligen länkades den inte i den här tråden men jag tror det. Orkar inte leta nu.

En snabb googling ger inget användbart tyvärr. En länk där URPlay nämndes men inget fynd där.
 
R
tommib tommib skrev:
Har för mig att den gick på SVT för ett gäng år sedan. Möjligen länkades den inte i den här tråden men jag tror det. Orkar inte leta nu.

En snabb googling ger inget användbart tyvärr. En länk där URPlay nämndes men inget fynd där.
Jag letade också på SVT men hittade inget. Så tack för ansträngningen men jag såg klart den i "halv halv hd" på YT.

Gripande måste jag säga. Det finns säkert 100-tals saker som är tänkvärda i den men alla är verkligen inte el-relaterade.
 
R RoAd skrev:
Jag letade också på SVT men hittade inget. Så tack för ansträngningen men jag såg klart den i "halv halv hd" på YT.

Gripande måste jag säga. Det finns säkert 100-tals saker som är tänkvärda i den men alla är verkligen inte el-relaterade.
Den kanske inte hade så bra upplösning i original heller?
Ser att jag har den nedladdad från SVT UR när den sändes 2014, och upplösningen är i 640x360.
Så den kanske inte sändes i bättre kvalitet än så?
 
Tyvärr är det en trgisk dokumentär
Vi ska vara glada för att vi inte bor i ett land som är så korrumperat och har ett högre säkerhetstänk än många länder
Har sett en hel del horribla saker under mina resor i sydamerika ☹️
 
  • Gilla
Lilak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.