E
U Uffe A skrev:
Tyvärr är det en trgisk dokumentär
Vi ska vara glada för att vi inte bor i ett land som är så korrumperat och har ett högre säkerhetstänk än många länder
Har sett en hel del horribla saker under mina resor i sydamerika ☹️
Tragiskt?
Indien är ej att leka med.
Du har världen störta sol kraft park.

Ultra hög spänning 1,2 MV!

Folk som springer runt på månen! Snart.

I jäm förelse kan Sverige snart liknas vid ett U Land!

C
Indien är sannerligen en kulturchock för oss västerlänningar. Vi kan tycka att det är tragiskt, men själva ser de nog generellt sett inte det på det sättet. När allting är förutbestämt och man föds på nytt om man skulle råka dö så oroar man sig inte så mycket för sånt som kan vara farligt. Eller att man är fattig, miljöförstöring, osv.

Som framgår av dokumentären är problemet att nästan ingen privatperson har något elabonnemang i många regioner, utan man kopplar helt enkelt bara in sig någonstans. Klart det blir konflikter när man försöker komma tillrätta med det. Ingen vill ju pröjsa för elen när ingen annan gör det.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
En slutsats man kan dra är hur viktigt det är med stabil elförsörjning.
Hade de inte haft så mycket elavbrott hade inte företagen flyttat och flera hade haft arbete och råd att betala elräkningen.

Då hade kanske Indiens Manchester funnits kvar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag förstod aldrig argumentet om att de skurkarna från elbolaget bara ville sätta dit oss vanliga hedliga som bara har kopplat in oss...

S
A anis16 skrev:
Jag förstod aldrig argumentet om att de skurkarna från elbolaget bara ville sätta dit oss vanliga hedliga som bara har kopplat in oss...
Skurkarna levererade ju inte el från början, menade väl de hederliga, så det var ju omöjligt för dem att få el på annat sätt än att tjuvkoppla… och tjuvaktigt av företaget att kräva betalt förstås.

Kanske kan jämföras med en aspekt av hur vi hade det i Sverige förr: Public service levererar ju ändå bara skräp/inte vad jag vill ha, så jag betalar inte tv-licensen, det ska jag ju inte behöva göra. Men jag kollar emellanåt ändå.

• Haha
john.h
  • Laddar…
TV-licensen är avskaffad. Du betalar den via skattsedeln.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
TV-licensen är avskaffad. Du betalar den via skattsedeln.
Jag betalar ingen TV-licens via skattsedeln.

Det jag betalar år Public service-avgift. 😎

• Gilla
uplj
  • Laddar…
C
S stugfar skrev:
Kanske kan jämföras med en aspekt av hur vi hade det i Sverige förr: Public service levererar ju ändå bara skräp/inte vad jag vill ha, så jag betalar inte tv-licensen, det ska jag ju inte behöva göra. Men jag kollar emellanåt ändå.
Ja tänk dig om 98% skulle licensskolka och samtidigt kolla dagligen. Du känner ingen som betalar TV-licens och det har varit så så länge någon kan minnas. Klart den som åker dit känner sig orättvist behandlad.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Jag var tvungen att ge mig in i den här dosan härom dagen. Redan från början har röd använts till både jord och tändtråd i samma dosa. I och med att uttaget byttes ut har det även tillkommit att blå används till både nolla och tändtråd. Här skall man inte lita på färgerna.
Öppen elinstallation, eluttag, kablar, anslutningar, rör på trävägg, elektrisk arbete, säkerhetsrisk, omsorgsfull dagljus.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
avh67f och 8 till
  • Laddar…
S
S stugfar skrev:
hur vi hade det i Sverige förr
Jag tror en och annan missade att jag avsåg historisk tid.

Fenomenet kan kanske liknas lite vid the sucker effect. Ingen vill vara den som andra åker snålskjuts på, ingen vill vara den som avstår något härligt om andra inte avstår.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Mikael_L
A Avemo skrev:
Jag var tvungen att ge mig in i den här dosan härom dagen. Redan från början har röd använts till både jord och tändtråd i samma dosa. I och med att uttaget byttes ut har det även tillkommit att blå används till både nolla och tändtråd. Här skall man inte lita på färgerna.
[bild]
Fast den har väl kanske inget i tråden "värsta elkopplingen" att göra, då det är en fullt normal dosa i en anläggning som är gammal och har kompletterats lite under åren ... 😆

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
[bild]
Om den ska platsa i tråden så behöver vi även höra om åtgärden!
För värsta elkopplingen kan man inte bara skruva på locket och få en god natts sömn efter.
😂

Allvarligt talat så tackar i alla fall jag för bidraget. Det är lite kul 👍

• Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Om den ska platsa i tråden så behöver vi även höra om åtgärden!
Jag medger att den är lite mesig för att passa i tråden. Men det var allt jag hade just nu. Dosan sitter bakom ett köksskåp. Och kablarna är dragna genom skåpen. Av diverse orsaker behövde jag ta ner köksskåpet och modifiera lite. Så allt jag gjorde var att lossa kablarna ur dosan och dra ut dem ur skåpet för att senare sätta tillbaka dem på samma sätt.

• Gilla
ARJU
  • Laddar…
hsd
D Dilato skrev:
Jag betalar ingen TV-licens via skattsedeln.

Det jag betalar år Public service-avgift. 😎
Same shit, bara annat namn
Men å andra sidan görs bättre program i svt än reklamkanalerna

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Same shit, bara annat namn
Men å andra sidan görs bättre program i svt än reklamkanalerna
Men dom glider snabbt mot samma skit, kvaliteten sjunker fort 😭

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.