4 362 125 läst · 32 081 svar
4362k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Färdigställde igår den sista konvektorn med sitt hölje, samt att även metallgallren anlände som sitter för hålen till luftintagen under höljet.
Fick klura en stund för att komma på ett bra sätt att fästa dem då de ska vara lätta att ta bort för att enkelt komma åt intagsfiltren för rengöring någon gång ibland.
Rotade runt i lådor i garaget för att få ett uppslag och vanliga magnetlås för skåpluckor blev den mycket enkla och praktiska lösningen.
Och så här blev det med den sista konvektorn på övervåningen
Den konvektorn kyler hela övervåningen med allrum och två sovrum, bygger förstås på att dörrarna till sovrummen är öppna...
Jag är fascinerad av hur supereffektivt hela systemet är till en försumbar elkostnad, och i och med att jag gjort rubbet själv (förutom elinkopplingen av styrningen, bytesjobb) så är totalkostnaden för allt material med 3 konvektorer, rör och detaljer, isolering, skivor, virke, färg och och en hel del annat max 35 000:-
Mycket väl investerade pengar, även om min arbetsinsats har varit milt sagt betydande, speciellt vad gäller tillverkningen av höljena, inget jag vill göra igen.
Fick klura en stund för att komma på ett bra sätt att fästa dem då de ska vara lätta att ta bort för att enkelt komma åt intagsfiltren för rengöring någon gång ibland.
Rotade runt i lådor i garaget för att få ett uppslag och vanliga magnetlås för skåpluckor blev den mycket enkla och praktiska lösningen.
Och så här blev det med den sista konvektorn på övervåningen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den konvektorn kyler hela övervåningen med allrum och två sovrum, bygger förstås på att dörrarna till sovrummen är öppna...
Jag är fascinerad av hur supereffektivt hela systemet är till en försumbar elkostnad, och i och med att jag gjort rubbet själv (förutom elinkopplingen av styrningen, bytesjobb) så är totalkostnaden för allt material med 3 konvektorer, rör och detaljer, isolering, skivor, virke, färg och och en hel del annat max 35 000:-
Mycket väl investerade pengar, även om min arbetsinsats har varit milt sagt betydande, speciellt vad gäller tillverkningen av höljena, inget jag vill göra igen.
Nej, endast beroende på att två sjok hade glidit ner - en försiktighetsåtgärd. Tar för givet att det inte är garantijobb, det diskuterade vi inte ens. Men söderdelen av taket ligger extremt utsatt för väder och vind och solen här på kustnära Österlen är stark. Norrsidan är helt intakt.
Slagit ner mot vattnet
Kan iof tycka att det är lite dumt att slå ner alla blommor men det är mycket sly som kommer upp och det är svårt att bara ta det
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan iof tycka att det är lite dumt att slå ner alla blommor men det är mycket sly som kommer upp och det är svårt att bara ta det
Hobbysnickare
· Sverige
· 105 inlägg
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 288 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 288 inlägg
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 288 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 288 inlägg
Ännu lite mer till vänster är hålet. Till källaren. Måste lämna en tårtbit av golvet som går att ta bort så att det går att skyffla upp lite mer sten.
Sista biten mot dörren (där jag fotar) blir EPS, flyt och klinkers.
Sista biten mot dörren (där jag fotar) blir EPS, flyt och klinkers.
Ja
Jag ska försöka borra bort en tegelsten som sitter tvärs i en rökkanal. Borra uppifrån 😮 Rökkanalen är byggt för en öppen spis men jag ska nu montera en gjutjärnskamin där rökröret sitter långt ner. Jag har konstaterat att kanalen fortsätter under tegelstenen. Återkommer om någon vecka eller två hur resultatet än blir😋F Fluxor skrev: