• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, det är den här, S 6020-G30Y:
[länk]
Vad är det för typ av färg?

Tillägg: Gjort dörren själv? Blev inspirerad till vår källardörr.. den ser ut att vara i samma strlk.
 
Alkydoljefärg
 
Fortsatt resan mot godkänd skorsten och hävt eldningsförbud i sommarstugan. Idag har jag murat runt en slang, murat igen den kakelugn som inte kan användas och påbörjat arbetet i köket. Jag kan konstatera följande:
1. Jag vinner inga priser för vackraste, snabbaste eller renaste arbetet.
2. Det går åt mycket bruk. En säck använd idag, en säck kvar i boden och långt ifrån halvvägs. Bauhaus i Sundsvall ska ha 13 säckar grovt hydrauliskt kalkbruk kvar. Imorgon när de öppnar hänger jag på låset. Hälften av dem ska jag ha.
3. Hydrauliskt kalkbruk var kul att jobba med. Det här kan bli helt ok med lite mer övning.
Väggskada med blottade tegelstenar över kakel, träpaneltak, vägguttag, schakt och krokig handdukshållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild av skadade tegelstenar och murbruk, bristfällig väggstruktur, behov av reparation eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trasigt tak med synlig skadad takstomme och isolering, i behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Tillägg: Gjort dörren själv? Blev inspirerad till vår källardörr.. den ser ut att vara i samma strlk.
Ja. Tyvärr inga projektbilder, men det är ganska simpel konstruktion... En ram av 45*70 reglar, plywood på insidan, faspanel på utsidan och gullfiber däremellan.


En före-bild hittade jag iallafall. Det vackert patinerade masonitytskiktet saknas på ena dörrbladet.

Grönmålad sliten träddörr i falnande fasad, gammal, förvittret, rustik, vädertagen, med patina och lås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja. Tyvärr inga projektbilder, men det är ganska simpel konstruktion... En ram av 45*70 reglar, plywood på insidan, faspanel på utsidan och gullfiber däremellan.


En före-bild hittade jag iallafall. Det vackert patinerade masonitytskiktet saknas på ena dörrbladet.

[bild]
Hehe, väder o vind sliter... men det blev jäkla fint när nya var färdig!
Hade missat att det var "par-dörr" :)

Fick du göra om karmen också? (och vad var det för gångjärn? de var nya va?)

Vår där är enkeldörr..träram med typ frigolit på insidan och så har de spikat på väggplåt på utsidan.. (går inte riktigt o stänga.. men den håller ganska tätt..)
 
Efter dräneringen hösten 2021 så har jag äntligen hittat tid till att lägga tillbaka de stenar som legat mot grunden förut, mycket mer stilrent än växtlighet närmast huset.

Hann även påbörja lite plattsättning för att minska mängden sandyta.
Ingen professionell sådan med korrekt bärlager, paddning och liknande, men åtminstone en gummiklubba och vattenpass :D
 
  • Nedrör, tegelfasad, gräs, trappa, grå himmel, fönster, grått stuprör, orange förlängning. Utomhus, hus, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En pågående trädgårdsarbetsplats med verktyg, byggmaterial, trappsteg och delvis lagda betongplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Det blev ny port och staket i nedre ändan av trädgården. Inte idag men under veckan. Nätet kommer bytas, är tillfälligt för att hålla hunden på rätt sida.
Notera den lummiga humlen bredvid porten 😊
En grå trägrind står vid en staketrad i en solig äng med träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Jiji och 6 till
  • Laddar…
Ett pågående renoveringsprojekt av ett utrymme med spacklade väggar och synlig golvavlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den indiska toaletten är borta.

Stege lutad mot husvägg med träbjälke och tomt hink nära gräsmatta och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det hade så klart varit mycket lättare att fästa hängrännorna som hängde på trekvart när vi hade en ställning där förra veckan men det tänkte jag inte på.

Resterna av en gammal städvagn, hålband, gaffatejp, ett sliten knädyna, en regelstump och några u-bultar räddade situationen.

Annars har det skrapats färg, grundmålats, målats grund och grusats runt grunden.
 
  • Gilla
sinuslinus och 5 till
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Det blev ny port och staket i nedre ändan av trädgården. Inte idag men under veckan. Nätet kommer bytas, är tillfälligt för att hålla hunden på rätt sida.
Notera den lummiga humlen bredvid porten 😊
[bild]
Jo de är frodiga och sprider sig jäkligt fort.. ölbryggning som hägrar framåt hösten..? :)
 
Köpte först 20mm skivor (tidigare matbrickor i grön marmor) men det vart för tjockt till utseendet så tog samma som till golvet och rundade till kanterna. Köpte något kitt med 50-6000gritt på Amazon för 350kr som gjorde jobbet utmärkt med vinkelkapen.
Närbild: hand håller gröntonat glas, otydlig bakgrund, mätverktyg, klädnypor, grön vägg och kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Limmade dit botten biten och imorgon får jag göra någon jigg för att kunna limma och pressa dit den andra som skall vara i mitten.

Två svarta snabbspännare med röda handtag mot en grön vägg med en gul linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jo de är frodiga och sprider sig jäkligt fort.. ölbryggning som hägrar framåt hösten..? :)
Blir nog bra när den kommer igång 🙄 , lite långsam start bara - men knappast nåt öl av den stackaren
 
BengtH BengtH skrev:
Blir nog bra när den kommer igång 🙄 , lite långsam start bara - men knappast nåt öl av den stackaren
Kanske inte just nu, men du ska se den "kommer" :) vår tidigare granne hade en planta på vardera sida om en båge över gången till huset.. de tog sig fort! Jag fick hjälpa honom och plocka "skott på vift" i gräsmattan innanför.. de kan vara rymningsbenägna om utrymme o "mat" finns.

De är väldigt dekorativa bara som gröna.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Renoverat en gammal Traryd altandörrr!
Ett slitet träfönster och en delvis rostig dörr, utsikt till en trädgård, klart dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glasdörr och fönster på hus, reflektion av trädgård, soligt, trappsteg framför dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe och 17 till
  • Laddar…
richardtenggren
Har i veckan kompletterat staketet lite efter vi fått tillbaka en annekterad del av vår tomt, efter många om och men 😅

Men har även fått klart grindarna som legat på is sen sommaren -21.
Trästaket framför röd byggnad med gul dörr, grusgång, grönska, reflektion i fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trästaket och grind förstärkt i mitten, grus och gräs under, träd i bakgrunden, några lyktstolpar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hoppas de kommer hålla formen, har skruvlimmat och kört lite dominos i ramkonstruktionen. Inväntar nu att axeln till handtaget ska förlängas och galvas bara.
De lär ju gråna så småningom också 🤓
 
  • Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.