4 423 094 läst · 32 290 svar
4423k läst
32,3k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Renoverare
· Uppsala
· 1 835 inlägg
Fortsatt resan mot godkänd skorsten och hävt eldningsförbud i sommarstugan. Idag har jag murat runt en slang, murat igen den kakelugn som inte kan användas och påbörjat arbetet i köket. Jag kan konstatera följande:
1. Jag vinner inga priser för vackraste, snabbaste eller renaste arbetet.
2. Det går åt mycket bruk. En säck använd idag, en säck kvar i boden och långt ifrån halvvägs. Bauhaus i Sundsvall ska ha 13 säckar grovt hydrauliskt kalkbruk kvar. Imorgon när de öppnar hänger jag på låset. Hälften av dem ska jag ha.
3. Hydrauliskt kalkbruk var kul att jobba med. Det här kan bli helt ok med lite mer övning.
1. Jag vinner inga priser för vackraste, snabbaste eller renaste arbetet.
2. Det går åt mycket bruk. En säck använd idag, en säck kvar i boden och långt ifrån halvvägs. Bauhaus i Sundsvall ska ha 13 säckar grovt hydrauliskt kalkbruk kvar. Imorgon när de öppnar hänger jag på låset. Hälften av dem ska jag ha.
3. Hydrauliskt kalkbruk var kul att jobba med. Det här kan bli helt ok med lite mer övning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ja. Tyvärr inga projektbilder, men det är ganska simpel konstruktion... En ram av 45*70 reglar, plywood på insidan, faspanel på utsidan och gullfiber däremellan.Snigla skrev:
En före-bild hittade jag iallafall. Det vackert patinerade masonitytskiktet saknas på ena dörrbladet.
Logga in
Skapa konto
Hehe, väder o vind sliter... men det blev jäkla fint när nya var färdig!useless skrev:
Hade missat att det var "par-dörr"
Fick du göra om karmen också? (och vad var det för gångjärn? de var nya va?)
Vår där är enkeldörr..träram med typ frigolit på insidan och så har de spikat på väggplåt på utsidan.. (går inte riktigt o stänga.. men den håller ganska tätt..)
Efter dräneringen hösten 2021 så har jag äntligen hittat tid till att lägga tillbaka de stenar som legat mot grunden förut, mycket mer stilrent än växtlighet närmast huset.
Hann även påbörja lite plattsättning för att minska mängden sandyta.
Ingen professionell sådan med korrekt bärlager, paddning och liknande, men åtminstone en gummiklubba och vattenpass
Hann även påbörja lite plattsättning för att minska mängden sandyta.
Ingen professionell sådan med korrekt bärlager, paddning och liknande, men åtminstone en gummiklubba och vattenpass
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det hade så klart varit mycket lättare att fästa hängrännorna som hängde på trekvart när vi hade en ställning där förra veckan men det tänkte jag inte på.
Resterna av en gammal städvagn, hålband, gaffatejp, ett sliten knädyna, en regelstump och några u-bultar räddade situationen.
Annars har det skrapats färg, grundmålats, målats grund och grusats runt grunden.
Jo de är frodiga och sprider sig jäkligt fort.. ölbryggning som hägrar framåt hösten..?BengtH skrev:
Köpte först 20mm skivor (tidigare matbrickor i grön marmor) men det vart för tjockt till utseendet så tog samma som till golvet och rundade till kanterna. Köpte något kitt med 50-6000gritt på Amazon för 350kr som gjorde jobbet utmärkt med vinkelkapen.
Limmade dit botten biten och imorgon får jag göra någon jigg för att kunna limma och pressa dit den andra som skall vara i mitten.
Logga in
Skapa konto
Limmade dit botten biten och imorgon får jag göra någon jigg för att kunna limma och pressa dit den andra som skall vara i mitten.
Logga in
Skapa konto
Kanske inte just nu, men du ska se den "kommer" vår tidigare granne hade en planta på vardera sida om en båge över gången till huset.. de tog sig fort! Jag fick hjälpa honom och plocka "skott på vift" i gräsmattan innanför.. de kan vara rymningsbenägna om utrymme o "mat" finns.BengtH skrev:
De är väldigt dekorativa bara som gröna.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Har i veckan kompletterat staketet lite efter vi fått tillbaka en annekterad del av vår tomt, efter många om och men 😅
Men har även fått klart grindarna som legat på is sen sommaren -21.
Jag hoppas de kommer hålla formen, har skruvlimmat och kört lite dominos i ramkonstruktionen. Inväntar nu att axeln till handtaget ska förlängas och galvas bara.
De lär ju gråna så småningom också 🤓
Men har även fått klart grindarna som legat på is sen sommaren -21.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag hoppas de kommer hålla formen, har skruvlimmat och kört lite dominos i ramkonstruktionen. Inväntar nu att axeln till handtaget ska förlängas och galvas bara.
De lär ju gråna så småningom också 🤓