Färdigställde igår den sista konvektorn med sitt hölje, samt att även metallgallren anlände som sitter för hålen till luftintagen under höljet.
Fick klura en stund för att komma på ett bra sätt att fästa dem då de ska vara lätta att ta bort för att enkelt komma åt intagsfiltren för rengöring någon gång ibland.
Rotade runt i lådor i garaget för att få ett uppslag och vanliga magnetlås för skåpluckor blev den mycket enkla och praktiska lösningen.
Och så här blev det med den sista konvektorn på övervåningen

Ett mysigt rum med träpanel, fönsterväxter, piano, lampa, och en luftkonditioneringsenhet. Utsikt över en landsbygd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den konvektorn kyler hela övervåningen med allrum och två sovrum, bygger förstås på att dörrarna till sovrummen är öppna...

Jag är fascinerad av hur supereffektivt hela systemet är till en försumbar elkostnad, och i och med att jag gjort rubbet själv (förutom elinkopplingen av styrningen, bytesjobb) så är totalkostnaden för allt material med 3 konvektorer, rör och detaljer, isolering, skivor, virke, färg och och en hel del annat max 35 000:-

Mycket väl investerade pengar, även om min arbetsinsats har varit milt sagt betydande, speciellt vad gäller tillverkningen av höljena, inget jag vill göra igen.
 
  • Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Icopal har reparerat mitt listtäckta papptak. - det bör klara 5-7 år till (idag 17 år gammalt). Visserligen inte vad just jag själv gjort idag - men det blev snyggt gjort.
Nu blev jag lite nyfiken. 17 år är inte speciellt gammalt för ett tak. Vad har hänt? Är det ett garantijobb?
 
Nej, endast beroende på att två sjok hade glidit ner - en försiktighetsåtgärd. Tar för givet att det inte är garantijobb, det diskuterade vi inte ens. Men söderdelen av taket ligger extremt utsatt för väder och vind och solen här på kustnära Österlen är stark. Norrsidan är helt intakt.
 
Slagit ner mot vattnet

Soligt grönområde med blommor, trän och en röd stuga i bakgrunden. Bilden är lutad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lutande gräsplan, träd, blommor, vattengrav, skandinaviskt hus, soligt, sommar, nyslaget gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan iof tycka att det är lite dumt att slå ner alla blommor men det är mycket sly som kommer upp och det är svårt att bara ta det
 
  • Gilla
IgelSpikey och 6 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Slagit ner mot vattnet

[bild]

[bild]

Kan iof tycka att det är lite dumt att slå ner alla blommor men det är mycket sly som kommer upp och det är svårt att bara ta det
”Kapa sly och få mera vy” 👍 🤓
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Monterat vindskivor etc på skärmtaket. Husfasad, tegel, takförlängning, vit dörr, garage, grusgång, trädgård, molnig himmel, uteplats, grön växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ser det ju lite hyfsat ut iaf...
Skall ha panel på sidorna sedan...
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Gjort en tre meters förlängning till hålsågen 🤨 Lång mätstock och hopstav på asfalterad väg, dagtid, ingen person synlig, mätinstrument, idrottsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
TechChad och 17 till
  • Laddar…
O Oaken skrev:
Gjort en tre meters förlängning till hålsågen 🤨[bild]
Haha, mäktigt. Men berätta nu vad syftet är förutom att ha norra Europas längsta förlängare till hålsågen...
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
tommib
Bygger riskkonstruktion...
Byggplats med träreglar, vattenpass och elkablar. Konstruktion under arbete, blå skyddsplast på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installering av trägolv med isolering synligt, verktyg och byggmaterial i ett ofärdigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Appendix och 7 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Bygger riskkonstruktion...
[bild]
[bild]
Blir en väldigt grund pool där till vänster…
 
tommib
Ännu lite mer till vänster är hålet. Till källaren. Måste lämna en tårtbit av golvet som går att ta bort så att det går att skyffla upp lite mer sten.

Sista biten mot dörren (där jag fotar) blir EPS, flyt och klinkers.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Renoveringsprojekt, ouppförd toalett, spacklade väggar, betonggolv, avskalat, arbetsbelysning, träreglar i taket, fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spacklat klart.

Har även förberett hälften av husgrunden för målning.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Ja
F Fluxor skrev:
Haha, mäktigt. Men berätta nu vad syftet är förutom att ha norra Europas längsta förlängare till hålsågen...
Jag ska försöka borra bort en tegelsten som sitter tvärs i en rökkanal. Borra uppifrån 😮 Rökkanalen är byggt för en öppen spis men jag ska nu montera en gjutjärnskamin där rökröret sitter långt ner. Jag har konstaterat att kanalen fortsätter under tegelstenen. Återkommer om någon vecka eller två hur resultatet än blir😋
 
  • Gilla
TechChad och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
En dörr klar. En dörr kvar...
Kanske inget Findus varit stolt över, men det är bara en källare.

[bild]

Ska hitta något lämpligt lås också.
Det tar tid när man är noggrann... Men nu är iallafall andra dörren på plats. Bara låset kvar...




Grön fiskbensmönstrad dörr, vit karm, grovputsad grå vägg, slitet träverk, grusig mark med ogräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Drburr och 24 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det tar tid när man är noggrann... Men nu är iallafall andra dörren på plats. Bara låset kvar...




[bild]
Mycket snygg grön färg, har du färgkoden?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.